Marmorgurami hanen jagar honan?vad finns att göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • björn76
    • October 2003
    • 14

    Marmorgurami hanen jagar honan?vad finns att göra?

    <b></b>Har nyss köpt Trichogaster trichopterus (Marmorgurami) en hane och en hona.

    I början var allt lugnt och fint men nu har hanen börjat jaga honan.
    Behövs det någon hona till kanske för att lugna hanen eller en hane till??

    Vill gärna få tips om det innan honan blir stressad till döds.

    Björn.<font size="2"></font id="size2">
    BN76
  • doohan
    • February 2003
    • 262

    #2
    Hej!

    Om inte jag minns fel så bör man alltid ha minst 3st guramis för annars jagar den ena den andra hela tiden. Så du kan ju höra med zoo där du köpte dom men jag tror att det räcker med att du köper 1 till.
    Mvh Ronney

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      Jag har 5 st Marmor gurami och har en hanne som börjar bli ett problem... han jagar allt och alla... vet inte vad man ska hitta på.. men om jag får se att han skadar någon av de andra så blir det la slaktbordet om ingen vill ha den...
      så förslag motages tacksamt!
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jag har helt enkelt givit upp när det gäller att få till någon familjefrid hos mina Läppguramis. Hannen får helt enkelt gå i ett annat kar, jag släpper dit en hona ibland för lek, men i mitt asienkar har jag bara honorna. Jag tror att det är enda chansen att få det lugnt, att ha bara honor i karet.
        Mina läppisar leker ju konstant. Innan leken jagar hanen bort honorna för att få bygga bo i fred, under leken jagar han bort henne när han behöver vila (eller vad han nu har för sig) och efter leken jagar han bort dem för att skydda ynglen. Dessutom är det ju hopplöst när han har yngel, för då jagar han ner alla fiskar i ett hörn, det blir ett rätt trist kar då...
        Så mitt råd är, ha honor i karet, vill ni ha lek på dem så ha hanen i ett annat kar...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #5
          Okej, då låter ju det som att han ligger risigt till om han skapar några problem dvs skador på de andra fiskarna... han är inte rädd för nått i karet heller... "Joppe" min Silverhaj som är 21-25cm jagar han bort och detta trots att gurmain ligger på runt 5-6 cm....
          ingen reskpekt för nått alltså.... min andra 2 akvarier går det yngel i så inte kan jag flytta han heller tyvärr...
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Men dina Ancistusyngel lär väl inte bli uppätna av Guramin nu Gugge, men det är klart, man vet ju aldrig...
            Jag har nykläckta ancistrusyngel med en Läppishona, och det går bra i alla fall...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Glömde säga en sak... min Läppguramihane blir from som ett lamm när han är utan honor. Har honom med Guppys och deras yngel, och jag tror inte att han äter ens dem... har i och för sig lite dålig koll på Guppyynglen...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • björn76
                • October 2003
                • 14

                #8
                Tackar för tipset doohan, köpte en hona till...roligaste är att han fortsätter jaga den gamla honan o även den nya...men det är ju mindre "jaga" nu än sist...jaja skum fisk..
                Ursprungligen skickat av doohan
                Hej!

                Om inte jag minns fel så bör man alltid ha minst 3st guramis för annars jagar den ena den andra hela tiden. Så du kan ju höra med zoo där du köpte dom men jag tror att det räcker med att du köper 1 till.
                BN76

                Kommentar

                • gugges
                  • May 2003
                  • 893

                  #9
                  Saken är den att det har ju anlänt runt 50-60 nykommna yngel... de lite större är på g(fortfarande) över till 62 liters... men där i det går det lite kampfiskyngel på runt 1 cm ....
                  Det skulle kanske gå... men jag vet inte om en gurami skulle vara en lycklig gurami i ett 54 liters med en massa yngel i!
                  Guardians Of Catfish - www.goc.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...