skumboproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spock
    • October 2003
    • 4

    skumboproblem

    Hej min rubindvärggurami håller på att bygga ett skumbo men bubblorna försvinner hela tiden, vad kan vara fel ?
    Har ett 160liters akvarium med 2 rubindvägrgurami, 2 smaragddrvärggurami, 9 guppy, 3 pannsarmalar, 3 sorgmanteltetror, 2 kampfiskar, 12 neotetror, 2 malar
    spock
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    För starkt cirkulation i akvariet!!!
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • spock
      • October 2003
      • 4

      #3
      Tack men inne filtret är nerdaget på det lägsta har även provat med att ha det avstängt 1 dag men det hjälpte inte.
      Ska jag flytta dom till ett mindre akvarium ? eller
      alla förslag uppskattas.
      spock

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Kapa bottnen på en frigolitmugg (av typ McDonalds kaffemugg). Inuti den ring som bildas är vattenytan stilla./Cecilia

        Kommentar

        • svein
          • June 2003
          • 114

          #5
          Hei
          Dette er interessant tema, dette har vi diskutert mye i Betta - Norge :-)
          Dersom ytan er stille, og skummet sprekker/forsvinner er ant. vannet ikke surt nok. Istedet for isopor kopper (frigolitt) så har vi startet og bruke Cattapablader som vi har tatt inn fra Thailand. Bladet skiller ut mye syre under bladet, og jeg har målt ph like under bladet, som ligger på ca. 4.5. Samtlige av mine siste 10 kull har jeg brukt disse bladene, og samtlige skumreder ligger på 1 cm i tyggelse og de blir nesten gul/hvite i farge.
          Kan sterkt anbefales, hvis ikke kan det være en løsning å senke ph'n
          Lykke til
          mvh Svein
          I always fight for the fighter
          http://home.c2i.net/svein_antonsen/

          Kommentar

          • spock
            • October 2003
            • 4

            #6
            Tack bra tips, ska testa båda sakerna för säkerhetsskuld
            spock

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              hej
              om de e ett kar som e större än 10-15 liter så e de kanske lite svårare och har du andra fiskar så kan de va för att dom förstör den.
              bra länk om kampfisk odling:
              http://www.siamsbestbettas.com/breeding.html
              ett annat bra råd e om du lägger i krukor så att den kan bygga skumbo i den du ser de på bilderna i länken.
              vatten nivån ska inte överstiga 15cm.

              Kommentar

              • spock
                • October 2003
                • 4

                #8
                tack för tipsen MEN han summade som tusan en dag och boet såg riktigt fint ut men sen flöt bubblorna isär och det verkar som han har tappat lusten men bubblorna har fastnat på flytande växter lite här och där. Har han helt enkelt jätt upp ???? honan är i alla fall tjock som tusan ?
                spock
                spock

                Kommentar

                • svein
                  • June 2003
                  • 114

                  #9

                  Hei
                  Høres ut som han har mistet kicket, og det kan skje dersom:

                  Hannen har lite temperament, adferds aggressiviteten er fowskjellig fra hanne til hanne, derfor leter jeg alltid etter linjer som har et bra temperament.

                  Han kan være dårlig "kondisjonert" , du kan lese om dette på min hjemmeside. Jeg har sett viktigheten mer og mer hvor viktig det er å kondisjonere den

                  så jeg vill ha islolert hannen i noen dager, foret den veldig godt med kun frossent for, ikke tørt og noe oxhjerte.
                  Her kan du lese på det norske Betta forumet hvor vi hadde en diskusjon om kondisjonering
                  Lykke til
                  mvh Svein







                  I always fight for the fighter
                  http://home.c2i.net/svein_antonsen/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...