Han käkar svärdbärarnas fenor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skadedjur
    • September 2003
    • 188

    Han käkar svärdbärarnas fenor...

    ...min kampfiskhanne, alltså. Det verkar extremt misstänkt, för fram tills det att jag introducerade honom så var deras fenor fina och hela. Har dock inte märkt någon aggressivitet från hans sida gentemot de andra fiskarna, eller ens sett fenbitningen in action...
    Finns annars ett antal potentiella gärningsfiskar: Två kuhliiålar, ett stim metallpansarmalsbäbisar, två siamesiska algätare, ett stim svarta neontetror samt en liten klogroda (hona). Det kan väl ändå inte vara någon av dem?

    Om några dagar flyttar jag över Svärdbärarna i ett 222-liters kar, där det för närvarande endast går ett stim med guppys.
    // Karolina //
    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."
  • Do`h
    • September 2003
    • 277

    #2
    Algätarna är Extremt bra på att nappa fenor på alla fiskar det slutade hos mig med att jag fick ta bort mina guramis och sedan gav jag bort mina algätare till en akvarie affär...!
    *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

    Kommentar

    • MissHarry
      • September 2003
      • 60

      #3
      min algätare äter inte på någons fenor.. kan lika gärna va kampfisken, man vet aldrig..

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Kuhliålar tar väl gärna en tugga av nåt som simmar förbi vad jag vet. Men mest misstänkt är väl ändå kampfisken, han kanske ser just den fisken som en rival...
        Det som tyder på Kuhliålarna är väl att du inte ser när det händer, de är ju nattaktiva och då är sovande fiskar lämpliga byten.
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Amnessia
          • August 2003
          • 4

          #5
          Jag har haft en kampfisk tillsammans med 4 svärdbärare (1hane 3honor) karet är 150 L + en blandning av andra fiskar. Men kampfisken hade inga problem, hade fina fenor.
          MVH
          Amnessia

          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=116869&gid=116873

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är sannolikt kampfisken, mindre sannolikt är det nån av svärdbärarna, och sista möjligheten är neontetrorna*. Kuhlis, grodor, och siameser (förutsatt att du verkligen har siamesisk algätare!) rör inte fenor.

            *Fast det är livsfarligt att säga så, för sen säger den som frågat oftast nåt i stil med "...de enda som har hela fenor är mina tigerbarber".
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • skadedjur
              • September 2003
              • 188

              #7
              Hehe, ok... jag tror iaf att boven VAR kampfisken, för nu går mina svärdbärare i 222-litaren, medan kampfisken bor kvar i 60-literskaret. Fenorna ser faktiskt redan lite bättre ut!
              // Karolina //
              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              Arbetssätt...