Hur många gurami kan man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rexon@
    • August 2002
    • 578

    Hur många gurami kan man ha?

    Hej, jag är nybörjar på gurami och har nu ett dvärgguramipar i mitt 110 liters tillsammans med några neontetror och ancistrus. Kan man ha fler gurami av olika sorter?
  • Igelkott
    • June 2003
    • 214

    #2
    Hihi då ser våra burkar ganska lika ut då. Fast jag har rasboror & gibbiceps istället för tetror & ancistrus.
    Jag köpte 4 st Lakritsguramis igår och dom är pyttesmå men fina. Ser ut som korvar som kan stå still i vattnet (låter det inte attraktivt?).. Såna kan du säkert ha 10 st av.
    Annars finns honungsguramin samt diverse olika färger av dvärgguramin som är modellen större än lakritsen.
    Även chokladguramisen ska fungera tillsammans med både dvärg och lakrits.
    Sen finns det ju fler guramis än de som är listade på zoopet men det överlåter jag till dom som kan.
    Är inte detta en japan?

    Kommentar

    • mare
      • September 2003
      • 32

      #3
      Hallå!!!Jag har 4st dvärggurami,2st guldgurami,2st mosaikgurami i 540l o de trivs jättebra med varann.
      M.V.H MARRE

      Kommentar

      • mare
        • September 2003
        • 32

        #4
        Kanske ska tillägga att jag har även lykttetror,purpurhuvudsbarber,räkor,krabba,kuhliiå l,silverhajar,praktbotia.En riktig fisksoppa!!!
        M.V.H MARRE

        Kommentar

        • sammo
          • February 2003
          • 204

          #5
          man brukar räkna med 1cm fisk / 1 L vatten ( tänk på att fiskarna växer). men det e bra att hålla sej en bit under det, finns ju stenar, grus osv som åxå ska få plats...men ngr till e någ inga problem.
          ett tips e att skaffa en dväghona till så din inte jagas ihjäl
          / sammo

          100L - växt m regnbåg & malar

          Min Zoon

          Kommentar

          • imported_n/a
            • September 2003
            • 81

            #6
            Alltså det beror helt och hållet på vilka Gurami, t.ex blågurami är rätt större än dom flesta gurami men 110 kan man nog ha rätt många ändå... då menar jag kanske inte 30-40 eller nåt... Du kan blanda olika arter, 2 av varje eller nåt. typ 16 par från olika i 110 det låter vettigt

            enligt mig, vet inte vad andra tycker
            Heja fiskar, Hej fiskar.

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Jag hade två Läppguramipar och 3 st unga Mosaikguramisar i ett 150 l kar. Detta gick bra i en par veckor, tills ena Läppguramiparet började leka. Först fick jag plocka bort det andra Läppisparet för att det skulle lugna sig lite... Sedan när rommen var kläckt fick jag en Mosaik avlivad av hannen, en annan är allvarligt skadad, en Siamensis skuttade förmodligen upp i lysrampen och dog av det ..... Nu har jag hannen i ett separat kar, detta för att vi ska få se någon annan fisk än just honom...
              Så har man många Guramisar måste man nog ha honor, i alla fall om karet är "lekvänligt"... eller så är det jag som tappat anabola i vattnet, för hannen var VERKLIGEN loss!!!!
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • imported_n/a
                • March 2003
                • 320

                #8
                Jag har 6st imitt 300liters,en blå hanne+3honor och en guldhanne och hona, men dom ska få flytta snart till ett lite mindre på 225liter men det hoppas jag inte bekommer dom..Fast dom "bor" ju ihop med andra fiskar också..
                M-L

                Kommentar

                • Rexon@
                  • August 2002
                  • 578

                  #9
                  Hej! Funderar nu på 2 honyngsgurami, tycker dem är jättefina och ganska små... det borde väl fungera med mitt dvärgguramipar? Kommer hanarna att komma överrens?

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • September 2003
                    • 81

                    #10
                    15 om det är blå gurami

                    annars olika små skulle jag ha 20-25 max. annars bara blanda i lite. vi säger 20 om det är några blå
                    Heja fiskar, Hej fiskar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...