Guldfiskskål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amy
    • September 2003
    • 81

    Guldfiskskål?

    Jag har en "gulfiskskål" på 4 liter, är det för litet för en kampfiskhane?
    /Amy Glaad
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Det ska inte vara för lite men det är svårt att bibehålla någorlunda bra vattenvärden i en så liten behållare.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Amy
      • September 2003
      • 81

      #3
      Vad måste jag göra? Förstår att täta vattenbyten är att föredra!
      Ska det vara sand i?
      Växter?
      Något annat?
      /Amy Glaad

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Ja, vattenbyte på en liter varje till varannan dag som har stått någon timme före vattenbytet med vattenberedningsmedel tex aquatan, aquaplus eller aqua safe. Pump och filter behöver du inte. Sand eller grus kan du ha ur estetisk synvinkel men behövs inte för fiskens skull. Nån liten växt är bra för vattenkvaliten också. Mata väldigt lite, två-tre flingor om dagen.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Jonas.E
          • May 2003
          • 199

          #5
          de bästa du kan göra är att skaffa ett "nybörjarset" på en 100liter och fylla det med firrar istället, tycker inte att akvarium under 50 liter är bra till annat än yngel.

          Men det är ju min personliga åsikt.
          Mvh Jonas

          Mbuna Rocks

          Kommentar

          • Amy
            • September 2003
            • 81

            #6
            Jag har "gammalt" grus/ sand som är guldfärgat, jag vet inte vad det är färgat med, men det släpper inte någon synbar färg iaf. Skulle detta kunna användas, eller kan det vara giftigt?
            /Amy Glaad

            Kommentar

            • Jonas.E
              • May 2003
              • 199

              #7
              det kan vara riktigt giftigt om det är sprayat med färg, vilket det troligen är.

              skaffa någon sand eller grus från affären eller ett annat akvarium, det går ju inte åt så mycket. MEN jag tycker fortfarande att så små akvarium endast skall användas till s.k. vattenväxetr på vardagsrumsbordet. Skaffa ett ordentligt akvarium så att du får i ett filter samt växter och fina firrar.

              Mvh Jonas

              Mbuna Rocks

              Kommentar

              • Amy
                • September 2003
                • 81

                #8
                Ursprungligen skickat av Jonas.E
                de bästa du kan göra är att skaffa ett "nybörjarset" på en 100liter och fylla det med firrar istället, tycker inte att akvarium under 50 liter är bra till annat än yngel.

                Men det är ju min personliga åsikt.
                Jag har ett 120 liters som jag ska koncentrera mig på till att börja med. Kom bara på att jag hade denna lilla skål i gömmorna och blev nyfiken på om den skulle kunna användas....Iframtiden
                /Amy Glaad

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Det är en stor fördel om du har ett större akvarium som är inkört. Då kan du använda vatten därifrån och göra större vattenbyten. Det blir lättare att hålla en god vattenkvalitet.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  Arbetssätt...