kamphona söndertrasad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoll
    • May 2003
    • 187

    kamphona söndertrasad

    Jag har förut lyckasts få yngel med min kampfiskhona, men hanen är död, men satte ner henne nu med en annan hane.
    Efter två dagar nu med honom har hon knappast några fenor kvar bara små stu8mpar med strån, och ovan sidan på ryggen är ljusa fläckar ser ut som hon är skinnflådd, (eller har hon fått nån sjukdom)

    Hanen är mao inte snäll ,med henne. Kan det vara så att hon inte vill leka alltså kan det löna sig att prova med en annan hona, Eller kommer han vara lika elak med henne

    (Och tillsist vad ska jag göra för att min stackars kamphona ska repa sig)
  • hgus
    • July 2003
    • 221

    #2
    Saltbad har jag läst här ska hjälpa för fenutväxt. Sök på forumet, så hittar du nog en hel del, om dosering och så.

    Lycka till med stackaren...

    Kommentar

    • LoX
      • September 2003
      • 30

      #3
      Jag har läst och hört att det aldrig är bra att ha ensam hona med en hane när det gälelr kampfiskar, om han inte biter ihjäl henne så lär han stressa ihjäl henne genom att jaga henne. Bästa är att sätta i 2+ honor med en hane.

      Kommentar

      • svein
        • June 2003
        • 114

        #4
        Hei kjære lox
        I en betta lek er det vanlige at det blir skader på finnene, det er slik ofte kampfiskene leker, altså er det naturlig for dem.
        Skal vi følge Bettaens adferd i naturen, så skal man IKKE ha hunner sammen med en han dersom akvariet er lite og da mener jeg med en revir lengde som for tam bettaen er ca. 60-80 cm.
        Så hvis man tenker etter, for at ikke hannen skal stresse ut en hun, så kjøper man en hun til eller to hunner til for at hannen skal jage flere hunner, dette stemmer ikke med naturens gang, eller ? Det man da oppnår er at hannen blir utslitt, og med den adrealinen en betta han har i kroppen kan det føre til død, eller han blir etter flere uker med jaging, apatisk, og det kan bli vanskelig å få dem i lek.
        mvh Svein
        I always fight for the fighter
        http://home.c2i.net/svein_antonsen/

        Kommentar

        Arbetssätt...