Procatopus - lika blå som på bilderna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Procatopus - lika blå som på bilderna?

    Är det nån som har sett Procatopus aberrans eller similis i verkligheten, och kan berätta om de verkligen är så neonblå som på bilderna av dem, eller om de är som t.ex. neonregnbågsfisk, dvs ganska grå utom i blixtljus/ljus från sidan?

    Bilder på Procatopus:
    http://www.killifish.f9.co.uk/Killifish/Killifish%20Website/Ref_Library/Procatopus/Proc.aberrans.htm
    http://artedi.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=9702&genusname=Procatopus&sp eciesname=aberrans (klicka på bilden)
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Jag tycker att både Procatopus och neonregnbågsfiskar är fantastiskt vackra i rätt belysning. Däremot ser inga fiskar särskilt fina ut om de enbart belyses rakt uppifrån.

    Olle

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen skickat av Lars-Olof Arvids
      Jag tycker att både Procatopus och neonregnbågsfiskar är fantastiskt vackra i rätt belysning. Däremot ser inga fiskar särskilt fina ut om de enbart belyses rakt uppifrån.
      Så Procatopus är under normala akvarieförhållanden inte så blå som på bilderna, utan färgen har dragits fram av blixten?

      Jag har f.ö. funderat på det här med att så många fiskar blir så mycket färgstarkare när de träffas av ljus från sidan istället för uppifrån. Jag provade nyss med vita laserdioder på akvariets kortsida, så de lös rakt genom vattnet utan att träffa inredningen. Normalt sett var alltså ljuset osynligt, men när en fisk simmade in i strålen skulle den glittra. Var det tänkt. Tyvärr visade det sig att ljuset måste träffa fisken från den sida man tittar för att ha märkbar effekt, dvs från fronten.

      Att ha ljusrampen i framkant av akvariet och tippad 5 grader har inte heller nån märkbar effekt; ljuset måste ha större vinkel än så.

      Nåt tips på hur man drar fram fiskarnas färger annat än via direkt kvälls/morgonsol rakt in i akvariet?

      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...