Hur litet får ett akvarie vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #16
    tror 1 liter är minimi för vad man FÅR ha den i, t.ex. i en affär..går ju inte att ha ett akvarium på 100 liter för varje kampfisk?
    vad man BÖR ha den i är en helt annan sak...
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • NinaStina
      • March 2003
      • 314

      #17
      hejzan!!!

      När jag var i Norge var jag på en zooaffär,då såg jag att en kampfiskhane var i ett LITET dricksvatten...E inte de DJURPLÅGERI jag menar STACKARN....

      vad tycker ni?

      MVH Ida

      Kommentar

      • TaNk girL
        • July 2003
        • 153

        #18
        Jag kan inte för mitt liv begripa varför zooaffärerna inte har bettorna utplacerade, en och en, i de andra karen? Någon som har ett svar på det?
        ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

        Kommentar

        • klickby
          • August 2003
          • 1

          #19
          asså ja kan inte mer göra än att säga att detta är och förblir djurplågeri..helt klart!!!
          tja..heee

          Kommentar

          • Frizze
            • March 2003
            • 216

            #20
            Zooaffärerna vill ju visa att fiskarna kan vara i så små akvarium. Då kan man köpa det bara som en liten prydnad.
            //Jakob

            Kommentar

            • cecilia
              • January 2003
              • 754

              #21
              Svein: Någonstans (kan tyvärr inte hitta länken, men det var en amerikansk sida av typen "How to care for your pet fish") rekommenderade man makropoder till behållare på ½ gallon. Argumentet var - labyrintorganet. /Cecilia

              Kommentar

              • cri
                • September 2002
                • 700

                #22
                Jag kan inte för mitt liv begripa varför zooaffärerna inte har bettorna utplacerade, en och en, i de andra karen? Någon som har ett svar på det?
                Är glad att kunna säga att jag sett två zoo affärer i Genève som säljer sina kampfiskar på detta sättet. Hanarna är ibland i akvarier bredvid varandra och "fightar" när de har lust med grannen bredvid.
                Mvh, cri

                Kommentar

                • svein
                  • June 2003
                  • 114

                  #23
                  cecilia: Ja, nettopp, det kunne jeg tenke meg, men her i Norden er det sjeldent spørsmål om dette når det gjelder ande labyrint arter vedr. størrelse på karet, så det må jo være en grunn til at dette fenomenet oppstår når det gjelder Bettaen.
                  Jeg er enig med Lars vedr. diskusjon ang størrelse, man skal hele tiden fremelske størt kar som mulig. Nå kan man jo spørre hva Bettaen mener:-) Jeg har som sagt mine han Bettaer i 4 l fra de er ca. 2-3 mnd og til de blir solgt, og det jeg konstaterer er at diss skummer HELE tiden i disse tankene, de viser seg, spiser svært godt, så jeg tror nok at det er menneskenes etiske tankegang , som sette standard på hva som er stort eller ikke. Jeg tror faktisk ikke at Bettaen er så ekstremt nøye med hvor langt den kan svømme, jeg tror vel heller at det å få dekket basis instinktene er det viktige for den.
                  Det jeg arbeider for er at ikke vanlige akvarister skal ha en Betta som en "blomst" men som et vanlig dyr.
                  Så et godt beplantet 20l med en han betta (ingen hunner!!!) noen bunnmaller,, er et vakkert syn, men det er min subjektive merknad
                  mvh Svein
                  I always fight for the fighter
                  http://home.c2i.net/svein_antonsen/

                  Kommentar

                  • marcus_swe
                    • July 2003
                    • 483

                    #24
                    Femmans Zoo i Göteborg har kampfiskar i behållare på ca 1 liter (10x10x10 cm)som sitter ihop med varandra. Fiskarna kanse varandra utan problem. Dom verkade må väldigt dålig och låg bara blixt stilla och tryckte. Var kvar på samma ställa när jag kom tillbaka till affären 3 timmar senare...

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #25
                      Hmmm...
                      Det var det jag undrade om
                      "The Betta planter" ger =4.7dl (!!!) http://marineland.com/pr/con_pr_bplanter.asp
                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • Cyphera
                        • January 2007
                        • 245

                        #26
                        Jag var på Herkules idag och funderade på precis just det här. De hade kampfiskar i en rad i enliters där de kunde se varandra. Inte för att de brydde sig. De fiskar som levde var helt apatiska. Fy, fy, fy...

                        Kommentar

                        • polysperma
                          • January 2007
                          • 550

                          #27
                          Ursprungligen postat av Cyphera
                          Jag var på Herkules idag och funderade på precis just det här. De hade kampfiskar i en rad i enliters där de kunde se varandra. Inte för att de brydde sig. De fiskar som levde var helt apatiska. Fy, fy, fy...
                          gammal tråd
                          men iaf..............
                          hade jag vart dej så hade jag gått å sparkat "ballarna" av ansvarig
                          Även den bästa akvarist kan fela

                          Kommentar

                          • morrhoppa
                            • October 2006
                            • 755

                            #28
                            Det är väl så att i Sverige man inte får ha fiskar i akvarier som är mindre än 40 liter om de inte är speciellt anpassade för det. Då är väl frågan vad Kampfiskar är anpassade till?
                            Man blir inte vuxen bara äldre!

                            Kommentar

                            • Flundran
                              • October 2006
                              • 74

                              #29
                              Ursprungligen postat av morrhoppa
                              Det är väl så att i Sverige man inte får ha fiskar i akvarier som är mindre än 40 liter om de inte är speciellt anpassade för det. Då är väl frågan vad Kampfiskar är anpassade till?

                              Kampfiskar ska ju självklart kunna röra sig lite, men det är också att tänka på att en kampfisk kanske inte mår så bra om den har för stort akvarium. Detta låter kanske fel och konstigt men har hört av många samt haft egen erfarenhet av att kampfiskar som hamnar i ca 400L och uppåt inte alltid mår så jättebra. Även hört vissa akvarie affärer som avråder från att ha just kampfiskar i för stora akvarium.

                              Kommentar

                              • Zwitta
                                • October 2006
                                • 406

                                #30
                                Jag försökte ha kampfiskar i 325l men de drunknade så nu har jag en hanne med lite kortare fenor där och det går bra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...