Labyrint Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jocke89
    • July 2003
    • 74

    Labyrint Akvarium

    Hello, Jag ska starta upp ett 60 liters akvarium som jag hade tänkt ha Labyrintfiskar i, Jag ska ha helt stillastående vatten alltså inget filter men kan jag ha en sån där "rena air 200" som gör syrebubblor? I Akvariet ska jag ha Pygmégurami eller Lakritsgurami och kanske Chokladgurami. Vilka växter ska jag ha?, jag vill helst ha någon som växer ovanför vattnet oxå. Finns det någon mal som trivs i stillastående vatten eller kan räkor fungera som rengörare och algeätare?
    Hoppas nån vill svara, Mvh// Jocke
    74 Liter- Humlamalar och rödciklider.
    Ska byta över till saltvatten snarast
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

    #2
    Jag tycker att du ska koppla din luftpump till ett litet boxfilter eller dylikt istället för en syresten. Labyrintfiskarna behöver inte extra syresättning av vattnet men är ganska känsliga för dålig vattenkvalitet. /Cecilia

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Hej Jocke
      Jag tycker inte att det är en så bra idé att ha chokladgurami tillsammans med de andra labyrintfiskarna eftersom de vill ha betydligt mjukare vatten. Du kan i stället försöka att få tag på någon av de mindre Bettaarterna. T.ex B coccina eller B imbelis. De kan du ha tillsammans med lakristgurami eller pygmegurami. Plantera Cryptopcoryne och använd trädrötter. Du bör också ha flytväxter. Fiskarna gillar att stå under nått som flyter på vattenytan, använd små bitar mörkt liggunderlag. Testa att lägga en bit vid framrutan och förhoppningsvis mutar den mest dominanta hanen in det som sitt revir

      Hälsningar

      Guy
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #4
        Enligt vad jag har hört vill lakritsgurami och Betta coccina ha mycket mjukt/surt vatten och borde därför fungera utmärkt ihop med chokladgurami. Betta imbellis och pygmégurami klarar sig bättre i vanligt akvarievatten.

        Olle

        Kommentar

        • Jocke89
          • July 2003
          • 74

          #5
          Kan man ha Levande ris plantor i akvarium , isåfall var får man tag på dom?
          74 Liter- Humlamalar och rödciklider.
          Ska byta över till saltvatten snarast

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            hej
            de e snyggt me bambu... de kan man få tag i blomster affär http://www.zoopet.com/akvarium/snygga_akvarium_visa.asp?NR=158m man lägger dom lite överallt

            Kommentar

            • Mijja
              • August 2003
              • 19

              #7
              Kuhliiål skulle jag rekommendera men du måste i såfall täcka över akvariet lite grann så de inte hoppar ur. Måste byta vatten någon gång också..

              Kommentar

              Arbetssätt...