HJÄLP DESPERATA MIG! Jag får hela tiden olika svar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inge Ting
    • July 2003
    • 239

    HJÄLP DESPERATA MIG! Jag får hela tiden olika svar

    SNÄLLA!
    Hjälp!
    Jag har frågat detta MÅNGA gånger men har hela tiden fått olika svar!

    1. När kläcks äggen?

    2. Om hanen är frame och "vaktar", och om fräldrarna lekt, MÅSTE det väll finnas ägg i boet?
    (Vet ej om man ser några ägg, svårt att se eftersom boet är "gömt")

    3. Hur lång tid tar det innan ynglen blir frisimmare?

    4. Fräldrarna lekte förra veckan (Tisdag 31/7). Inga frisimmare ännu, betyder de att det inte blir något?
    Ingenting
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Har du inga frisimmande yngel nu så blev det inget. Skriv gärna vilken fisk du menar.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Inge Ting
      • July 2003
      • 239

      #3
      Kampfisk!
      Kan du svara igen nu när du/(någon annan som kan) vet vilken art det rör sig om?
      Det har tagit 6 (6 idag) dagar sedan fräldrarna lekte.
      Ingenting

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        De blir frisimmande efter ca 3 dagar, så du hat tyvärr inte haft någon lek. Försök igen, byt hona.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Inge Ting
          • July 2003
          • 239

          #5
          Men de lekte, Hanen omslingrade sig om honan(hon var lekmogen, vita vertikala sträck över kroppen) och "kramade"
          och sedan plockade han med boet. Nu är han där och "vaktar" boet.

          1. Vem ska jag byta ut? (Honan är brun på kroppen, med lila fenor. Hanen är gul/vit med nyans av svart, lila, rosa om det är till någon hjälp.....).

          2. Finns det chans om jag byter ut någon av dem att det blir något?

          3. Varför blev det inget?

          Ingenting

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Tog du väck honan efter lek? Kanske åt de upp äggen, vad vet jag. Vänta ett par dagar och lägg ner en annan hona och se vad som händer.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • svein
              • June 2003
              • 114

              #7
              Hei du

              En liten anbefaling,,,, når du skal starte med en ny rase,, er det veldig fornuftig og sette seg i en god stol :-) og sette seg inn i stoffet om den arten du vil holde/oppdrette slik at du har et godt grunnlag når du skal begynne.
              Hvis du har lest om kampfisk vil du ha sett at det tar ca. 3 døgn før yngelen blir frisvømmende. Hvis du ikke har sett noen yngel innen 6 dager, vet du at det ikke har blitt noen yngel, hvis de ikke svømmer rundt i akvariet ditt. De er jo ganske små vet du.
              Hvis det ikke er noen yngel så kan det være flere grunner til det:

              - eggene er spist opp (ganske vanlig faktisk, spesielt på unge par)
              - ikke befruktet
              - eggene kan være muglet
              - yngelen kan ha dødd etter at de har klekket

              Hannen vil stå under skumbo selv om det ikke er noen egg, da det ligger i hans natur og vente på yngel, og er det ikke egg der, venter han på en ny hun.

              Det du bør gjøre nå er la de begge få ro i 14 dager, fore dem godt og så sette dem sammen igjen, eller sette inn en ny hun hvis du har flere å velge mellom.

              Det kan også være smart å avle dem i en hygienisk tank som jeg gjør de første gangene, da har du mye mer kontroll på oppdrettet!

              Yepp, det var det, men som sagt, les, les, kunnskap er ikke tungt å bære :-))
              mvh Svein
              I always fight for the fighter
              http://home.c2i.net/svein_antonsen/

              Kommentar

              • wierdalien
                • February 2003
                • 936

                #8
                Jag har tidigare odlat kampfisk och jag har flyttat hela skumboet några timmar efter lek till ett eget kar. Hanen vaktar ändå bara en kort period, typ tills äggen kläcks.
                -----------------------

                Kommentar

                • svein
                  • June 2003
                  • 114

                  #9
                  Litt lengre vel, Frank :-) "Jobben" for den starter vel snåsnart eggene er klekkt, og den passer på å få opp yngel som kommer ut av redet.
                  Svein
                  I always fight for the fighter
                  http://home.c2i.net/svein_antonsen/

                  Kommentar

                  • Oscar Cederqvist
                    • November 2002
                    • 6546

                    #10
                    Tycker inte heller du ska ta väck hanen. Han räddar livet på många ägg/yngel som trillar ur boet. Först när de kan simma upp till ytan själva och hanen inte bryr sig längre ska du ta väck honom.
                    Oscar Cederqvist

                    Kommentar

                    • Inge Ting
                      • July 2003
                      • 239

                      #11
                      Men om jag nu ska testa med en annan hane och en annan hona.
                      Hur är lämpligt att gå till väga?
                      Jag läste på alla möjhliga olika böcker och skrifte rpå internet, men kunnde inte hitta någonsstans där det stog varför det inte blir något (Förutom när ni svarat på mina frågor=).
                      I lekakvariet just nu har jag grus, en kruka (gömställe), en del växter (b.la vallisneria som har långa blad som "flyter" över ytan), några avklippta blad från en svärdsplanta som fungerar som "flytväxt"). Vatten nivån är runt 1 Dm. Tempraturen är 28 på morgonen och 30 på kvällen (men har stigit upp till 32 grader då det i sommar var en riktigt het dag). Akvariet är 27. 5 liter. Även här finns en doppvärmare, termometer och pump (en "sten" som pumpar små bubblor).

                      1. Låter det som ett passande lekakvarium?

                      2. Är det ingen ide att låta hanen vara kvar i karet, ska jag flytta honom?

                      3. Om jag rengör akvariet och inreder det igen, kan jag använda det till en ny lek med två nya fräldrar?

                      P.s. I övrigt ett stort TACK till er som hjälper mig med mina frågor=)

                      TVÅ ÖVRIGA FRÅGOR:

                      * Varför möglar äggen?

                      * Varför dör ynglen när de kläcks?

                      * Jag är inte säker på att det kom ägg när de lekte, kan det vara så att honan är könmogen, lekmogen men ändå inte släpper ifrån sig några ägg?

                      Ingenting

                      Kommentar

                      • Oscar Cederqvist
                        • November 2002
                        • 6546

                        #12
                        Läs här, där står exakt vad som ska göras.
                        http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm
                        Oscar Cederqvist

                        Kommentar

                        • Inge Ting
                          • July 2003
                          • 239

                          #13
                          Tack=)

                          Fast jag hittar inte mina ändringar här (Varför möglar äggen, Varför dör yngeln)
                          Ingenting

                          Kommentar

                          • Inge Ting
                            • July 2003
                            • 239

                            #14
                            Jag byter hane och hona, försöker igen=)

                            *Nu sken solen upp igen=)*
                            Ingenting

                            Kommentar

                            Arbetssätt...