Melanotaenia Lacustris

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Melanotaenia Lacustris

    Jag var förbi vid Akvariekällaren i Bromma och råkade få syn på en sanslöst vacker Melanotaenia Lacustris. Denna blåskimrande uppenbarelse var bland det vackraste jag sett. Någon som har eller har haft denna skönhet?
    Senast redigerad av Bluewing; 06 November 2015, 05:28.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag har haft den - men det är säkert "hundra" år sedan. Minns inget särskilt om den (förutom den blå färgen) utan den betedde sig nog som de flesta andra regnbågar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,6 KB
ID: 2173241Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,9 KB
ID: 2173242Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 268,1 KB
ID: 2173240



      Jag har haft Lacustris, det är en aktiv, fredlig fisk. Den kan vara aggressiv under sina kortare dagliga lekperioder, jag hade en hane som stundtals ägde två tredjedelar av akvariet. Det är en mycket vacker fisk som snabbt kan växla mellan en rad spektra av färgerna blått, silver, gult och svart. Vad som gör den lite ovanlig och extra trevlig är att honan är i stort sett lika vacker, bara något mindre. Sist men inte minst har den nästan overkligt stora och vackra ögon, riktigt mänskliga.

      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Av någon märklig anledning hamnade honan uppochner. Lacustris trivs i relativt svalt vatten 20-25 grader, lake Kutubu är ganska högt belägen 800 möh.

        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          I helgen som gick besökte även jag den stora staden för att gå på konsert. Jag passade då på att besöka Akvarielagret. De hade ett gäng Kamakaregnbågar och jag blev riktigt såld på dem, tyvärr hade jag ingen möjlighet att ta med dem hem, dessutom har jag ingen plats för fler stora regnbågar.
          De är dock ett lockande alternativ till Lacustris men de är betydligt dyrare. Trots stora utseendemässiga likheter kommer de från helt olika delar av Nya Guinea.
          Bifogar ett mobilfoto med dålig "shot on target".

          .Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 220,4 KB
ID: 2173266

          /Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Aaaah, jag svimmar nästan [emoji4]
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            Arbetssätt...