Fundulopanchax Gardneri Golden Killi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • piaff
    • January 2014
    • 6

    Fundulopanchax Gardneri Golden Killi

    Hej!
    Har sedan två veckor ett par av dessa vackra fiskar. De verkar trivas bra i mitt 120 l blandakvarium med Barber,Kardinaltetror, Garra Rufa,Kuhliålar, Dvärggurami, Marmorbilbuk, Kilfläcksrasbora och Klogrodor.
    Är det någon som har erfarenhet av just den här arten?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Om det är Fundulopanchax nigerianus som avses, så ja, den har jag hållit och odlat (det är en av mina fiskar på bilden jag länkade till). Fisken på bilden är en hane och är i verkligheten något citrongulare än på bilden; honan är gulorange med små röda prickar.
    Den är enligt min erfarenhet något mindre än F. gardneri, och kan skiljas från gardneri på att nigerianus har ett streck på analfenan, medan gardneri har fläckig/prickig analfena. Kort sagt: mycket vacker, mycket lättskött, mycket lättodlad, något aggressiv fisk.

    Aggressiva, ja... Hanarna slåss och kan skada varandra. Mina nigerianus slogs dessutom med (oerhört aggressiva) pygméguramier som gick i samma kar, men jag har inget minne av värre skador än lite trasiga fenor.

    Se till att ha tättslutande täckglas, annars hoppar de snart ut.

    F. nigerianus är typiska växtlekande killi, dvs de leker lätt & ofta och sprider sina ägg bland växter. Ynglen ser exakt ut som guppy-yngel, och tar finkrossat torrfoder direkt. Mina vuxna fiskar verkade inte bry sig om ynglen, MEN större yngel åt upp mindre yngel. Det sägs att om man vill undvika kannibalism, kan man lägga ned en lekmopp eller knippe javamossa i akvariet några dagar, och sen ta upp och förvara "torrt" (dvs fuktigt men ovan vattenyta) i några veckor, som man gör med säsongslekande killis. När man sen lägger ned moppen/mossan i vattnet igen kläcks alla äggen på en gång, och eftersom alla ynglen då är ungefär lika stora kan de inte äta upp varandra.
    Med de övriga fiskar du har i akvariet kommer du sannolikt inte att få någon förökning, eftersom de alla äter ägg & yngel.

    En sak att se upp med: som regel går killis inte så bra ihop med annan fisk, framförallt inte snabba och framfusiga/bråkiga fiskar. Håll koll så dina inte blir trakasserade av framförallt barber och dvärggurami.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • muffinlove
      • December 2013
      • 20

      #3
      @azur

      du svara på många av mina frågor. jag har själv precis skaffat mig den här fisken ett par blev det, jag läste att man ska köra 1:2. så att hanen inte stressa sönder honan är det något du har erfarenhet av ? sen undra jag även om den går bra ihop med denna Bettan http://www.seriouslyfish.com/species/betta-rubra/ jag har lagt en order på den och hade tänkt mig att dom skulle dela kar med varandra. men man blir lite osäker om den är så pass bråkig att dom kommer att ta ut varandra.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av muffinlove
        jag läste att man ska köra 1:2. så att hanen inte stressa sönder honan är det något du har erfarenhet av ?
        Jag hade två par, så hanarna använde mycket energi till att bråka med varandra och med pygméguramina.
        sen undra jag även om den går bra ihop med denna Bettan
        Vet inte. En del bettor är väldigt elaka och ger sig på allt, men nigerianus gick som sagt bra ihop med skit-ilskna pygméguramier (Trichopsis schalleri) som inte är mycket mindre än en liten betta-art.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Betta rubra är en rätt vek fisk, så det är nog den som skulle riskera att ta stryk och inte komma till sin rätt. Men det går ju att testa, se dock till att du har ett annat akvarium som du kan flytta dem till om det inte skulle funka.

          Kommentar

          • muffinlove
            • December 2013
            • 20

            #6
            jag tackar så mycket för era svar det har hjälpt mig en del. jag har valt att flytta ut kill fiskarna från karet dom var i, för räkorna som var där i är nästan borta. kan ha hänt att dom blev upp ätna eller så har dom bara gömt sig bakom stenar och annat jag vet inte ibland ser man någon ibland inte.

            så nu är dom i det stora karet med nyckelhåls ciklider och en annan ciklid kommer inte ihåg vad den hetter. och det finns väldigt mycket bra platser att göma sig i det. så det ser ut som att dom trivs väldigt bra i det nya.

            Kommentar

            Arbetssätt...