Kampfiskar, Guppys, Guramis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eddemannen
    • August 2013
    • 2

    Kampfiskar, Guppys, Guramis

    Hur funkar det kan jag släppa i kampfiskar i mitt 240L akvarium med fiskar så som: Guppys, mollys, Prakt botier, albino malar, Slöjstjärtar? Och sen undrar jag fall man kan köpa 2-4 honor till just hanen och att dem fortfarande kan få yngel med mera fast det är stort akvarium och inte 10-20cm till vattenytan. Har även något akvarie till som jag inte använder för tillfället fall du har ngn smart ide vad jag kan göra med det. För fall man ska odla Kampfiskar vet jag inte vad jag ska göra av dem fall jag får en drös med hannar. Tacksam för svar
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    nej det kan du inte kampfiskodling är extremt krävande och skall göras i ett speciellt odlings akvarium med konditonerade fiskar och många andra förberedelser

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Kampfiskar (i alla fall hanar) brukar inte fungera med andra långfenade fiskar, som tex då guppyhanar och slöjstjärtar, eller fiskar som har en tendens att vara fenbitare, i ditt fall praktbotierna. Så risken om du släpper i kampfisk med de fiskarna är att den slåss med guppyhanarna (och även honorna om de är tillräckligt långfenade) och slöjstjärtarna, eller blir av med fenorna pga botierna då kampfiskar är både långfenade och rätt långsamma fiskar. Sen vill de gärna har lite varmare vatten medan slöjstjärtarna föredrar lite svalare temperaturer. Så ingen jättebra kombination tyvärr
      När det gäller odling så kan man få yngel i större sällskapsakvarium,(hade själv kampfisk ett 200L där de lekte och fick yngel) men de blir snabbt uppätna då de är så himla små. Hanen vaktar bara boet i början, sen kan han börja äta upp yngel han med.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Eddemannen
        • August 2013
        • 2

        #4
        Tack för svaren

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Självklart så har du rätt rebah. att man kan få kampfisk yngel i ett vanligt sällskapsakvarium. det jag menade är att skall man odla kampfiskar och få alla yngel att överleva måste man göra speciella förberedelser och minst ha tre akvarium helst fyra stycken

          Kommentar

          Arbetssätt...