Ctenopoma acutirostre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ctenopoma acutirostre

    Idag när jag var i "min" butik, och precis skulle gå, så kom det in några som skulle lämna in några fiskar de fått med till ett kar de hade köpt. Jag dröjde mig kvar lite, nyfiken på vad de hade med sig. Det var en rent monstruös Agamyxis pectinifrons (prickig knorrmal), en stor scalare, en mosaikgurami, en guld eller blågurami (minns inte vilken) och se´n en som fick mig att haja till. Misstänker starkt att det är en Ctenopoma acutirostre, en art som jag länge velat ha, men bara sett på bild. Så den fick följa med hem. Tyvärr var det bara en, och chansen att råka springa på fler, bara sådär, är väl inte så stor.

    Nå´n här som haft den?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Jag har haft dessa för länge sen i ett "biotop"-kar tillsammans med olika synodontisarter. Trevliga firrar, bakhållspredatorer.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
      Jag har haft dessa för länge sen i ett "biotop"-kar tillsammans med olika synodontisarter. Trevliga firrar, bakhållspredatorer.
      De ska vara fredliga sägs det, och den jag köpte låter de andra fiskarna vara ifred, förutom mina små Geophagus "Sao Paulo" som den jagar runt en del, av nå´n anledning. Men de andra fiskarna, som bl.a består av fyra månskensgurami, fyra mosaikgurami, ett scalarepar, och diverse malar, får som sagt vara ifred.

      Vad har du för erfarenheter av den? Skulle vara kul att få tag i fler som sagt.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Ursprungligen postat av Animaniac
        De ska vara fredliga sägs det, och den jag köpte låter de andra fiskarna vara ifred, förutom mina små Geophagus "Sao Paulo" som den jagar runt en del, av nå´n anledning. Men de andra fiskarna, som bl.a består av fyra månskensgurami, fyra mosaikgurami, ett scalarepar, och diverse malar, får som sagt vara ifred.

        Vad har du för erfarenheter av den? Skulle vara kul att få tag i fler som sagt.

        Mina erfarenheter är att de är nyfikna små rovfiskar som kan äta dött foder men gärna smyger sig på en räka eller dylikt bakifrån och suger in dem i sin enorma mun. Det är ju inga bråkstakar vi pratar om direkt. Får de bara lite växter, typ vallisneria eller dylikt att gömma sig i blir dom nöjda. Jag hade mina i ph 8. Antagligen inte optimalt ph för dem men de verkade inte må dåligt av det.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
          Mina erfarenheter är att de är nyfikna små rovfiskar som kan äta dött foder men gärna smyger sig på en räka eller dylikt bakifrån och suger in dem i sin enorma mun. Det är ju inga bråkstakar vi pratar om direkt. Får de bara lite växter, typ vallisneria eller dylikt att gömma sig i blir dom nöjda. Jag hade mina i ph 8. Antagligen inte optimalt ph för dem men de verkade inte må dåligt av det.
          Var ett tag se´n jag kollade pH nu, men tror det ligger runt 6. Tror det var i zoopets artbeskrivning det stod att den är skygg, men den verkar rätt framåt, och simmar runt en del. Fredlig på det hela taget, förutom att den som sagt verkar hysa en del agg mot mina små Geophagus "Sao Paulo".

          Var det längese´n du hade dina? Var köpte du dem?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Var ett tag se´n jag kollade pH nu, men tror det ligger runt 6. Tror det var i zoopets artbeskrivning det stod att den är skygg, men den verkar rätt framåt, och simmar runt en del. Fredlig på det hela taget, förutom att den som sagt verkar hysa en del agg mot mina små Geophagus "Sao Paulo".

            Var det längese´n du hade dina? Var köpte du dem?
            Jag hade dem i ca tre år, köpte dem som yngel från simontorp har jag för mig. Det är väl en tre-fyra år sedan jag la ner det karet. Jag hade dock gärna haft dom igen i ett kar tillsammans med synodontis nigriventis samt nån sorts afrikansk barb eller tetra. Min erfarenhet är de är mer framåt om de har växter att känna sig trygga i. Mina var lika nyfikna och framåt när de var små som när de var stora. De påminner lite om datnioides i sitt sätt att smyga fram och tjuvkika på folk som står utanför akvariet.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
              Jag hade dem i ca tre år, köpte dem som yngel från simontorp har jag för mig. Det är väl en tre-fyra år sedan jag la ner det karet. Jag hade dock gärna haft dom igen i ett kar tillsammans med synodontis nigriventis samt nån sorts afrikansk barb eller tetra. Min erfarenhet är de är mer framåt om de har växter att känna sig trygga i. Mina var lika nyfikna och framåt när de var små som när de var stora. De påminner lite om datnioides i sitt sätt att smyga fram och tjuvkika på folk som står utanför akvariet.
              Ok, ja, det verkar vara en rätt intressant fisk. Hmm, var få tag i fler... Frågade i butiken, men han sa att han inte skulle åka till grossisten förrän i Augusti.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                JAg hade en grupp på ca 10 under ett antal år, och gjorde olika försök att få dem att leka, men lyckades aldrig. (men den är odlad några gånger, frilekare, produktiv!) Den finns hos flera grossister, så det borde inte vara några problem att beställa hem - förutom att affärerna inte kan sälja någon fisk förrän i september och därför inte beställer hem nåt just nu. Den är ju snyggast som ungdjur.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  JAg hade en grupp på ca 10 under ett antal år, och gjorde olika försök att få dem att leka, men lyckades aldrig. (men den är odlad några gånger, frilekare, produktiv!) Den finns hos flera grossister, så det borde inte vara några problem att beställa hem - förutom att affärerna inte kan sälja någon fisk förrän i september och därför inte beställer hem nåt just nu. Den är ju snyggast som ungdjur.
                  Hmm, här på zoopet står att den är skumbobyggare

                  Jag var inne på en grossists hemsida, och de hade den. Men som sagt ska "min" handlare inte dit förrän i Augusti sa han. Går det att se könsskillnad på dem? Min är väl ca 10 cm, och brun, med mörkare fläckar. Är det en hona då kanske? Hanarna kanske är mer kontrastrika?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Några halvtaskiga bilder på fisken i fråga...
                    Bifogade filer
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Frilekare är möjligen inte korrekt. Romspridare i vart fall. Inga rapporter om skumbon vad jag vet. "rommen sprids bland växterna" har jag någon uppgift om. Jag såg ingen antydan till lekbeteende tror jag, men en del lustiga imponeranden. Det är möjligt att det finns fler rapporter om lek idag, men för några år sedan kunde jag bara hitta två säkra: ett offentligt akvarium i Europa och en spontan lek hos en tjej i USA. Släktet är nog de minst yngelvårdande labyrintfiskarna jämte kyssgurami och klätterfisk (asiatisk).

                      Det skall gå att se skillnad på taggarna på gällocket, men jag tyckte det var svårt. Däremot om man tar upp en fisk i en håv och försiktigt stryker lillfingertoppen från mitten av kroppssidan till sjärtfenans bas känner man att några fjäll är sträva på hanen medan honan är helt slät hela vägen. I övrigt tror jag inte det finns några könsskillnader. Vuxna är flammigt bruna, det snygga leopardmönstret har bara ungfiskar. Din kommer nog bli mörkare och fulare

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Hmm, finns det inte nå´t annat labyrintsläkte, som kan leka både i skumbon, och i grottor? Är det inte spetsstjärtmakropoden? Men kanske minns fel... För övrigt också en fisk jag skulle vilja ha tag i.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Parasphaerichthys lineatus och Trichopsis pumila bygger skumbon nere i vattnet under en rot, ett blad eller liknande. Bona kan vara svåra att upptäcka. Trichopsisen såg jag aldrig leka eller boet, det bara dök upp yngel. Parasphaerichthys lineatus är liten och lägger bara några få ägg. Jag tror jag fick fram ett yngel. Men jag var kaxig ändå. Jag tror bara den var odlad en eller ett par gånger innan. Parasphaerichthys ocellatus är aldrig odlad, men den har lekt i akvarium. Den lade ägg i en flytande filmburk, men äggen kläcktes inte om jag minns rätt. Jag har ett pågående projekt att odla den arten, men jag har inte fått några yngel. Dom är jättehemliga, och det är sällan man ser dem.

                          Det finns ett jättebra pek om labyrintfiskarnas släktskap och hur dom leker:



                          I figur 5 ser man hur olika arter leker. Blått är skumbobyggare, Ljusblått bygger bon av växter nere i vattnet. Rött är munruvare. Grönt är frilekare (då är det rätt term!) Gult är substratlekare. Vitt är okänt och svart vårdar flytande ägg.

                          Linjerna visar hur man anser att de är släkt med varandra.

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Blev inte riktigt klar:

                            Spetssjärtsmakropoderna (P. cupanus och dayi) är skumbobyggare. Jag har odlat åtminstone P. cupanus (och jag har fångat bägge på samma plats i Sydindien)

                            Schokladguramin gick det många rykten om tidigare. Den ansågs vara munruvare ibland, skumbobyggare ibland, och ibland att det varierade. Sanningen är att alla fyra arterna i släktet är munruvare, men det roliga är att hos S. osphronemoides och S. selatanensis är det honan som ruvar och hos S. acrostoma och S. vaillanti är det hanen (enligt vänligt meddelande från Ralf Britz för 10 år sedan)

                            Inom släktet Betta finns både munruvare och skumbobyggande arter.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ok, kul med labyrintfiskar Finns många spännande arter man tyvärr ser rätt sällan i handeln. Om man nu inte kan åka och fånga dem själv
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...