Mosaikhanen är ett svin mot honorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    Mosaikhanen är ett svin mot honorna

    Har ett 180l kar med tre mosaikgurami (två honor och en hane). I början höll honorna till i vänstra delen av karet och hanen i högra. Kom nån hona i närheten, så jaga hanen iväg den och simma tillbaka till högra delen. Men nu är hela karet hans och honorna trycker mest under en svärdplanta. Så fort dom kommer fram, så blir det jakt på dom.

    Börjar tröttna på hanen nu, då jag nästan aldrig får se honorna längre. Varför har han blivit såhär/värre? Dom andra fiskarna (neoner, platy m.m.) struntar han totalt i. Verkar vara lotteri med gurami, då förra hanen (R.I.P.) var hur lugn som helst och byggde skumbo efter skumbo. Önskar jag köpt en till hona istället för en hane nu...
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Det förekommer att enstaka hanar (och någon gång honor) kan vara så där. Byt ut hanen eller skaffa några mosaikgurami till, så borde det bli lugnare.

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #3
      Tror jag provar med två honor till och ser om det blir bra. Djuraffärerna här vill inte byta in fisk, så det kan jag glömma. Och jag vill inte ha ihjäl honom, så får väll ge bort honom till nån. Men ska prova med ett par honor till först!

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        #4
        Köp 2 honor och en hane till.

        Kommentar

        Arbetssätt...