Funkar gurami med guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    Funkar gurami med guppy?

    Hej! Har ett 240l sällskapskar med lite blandad "nybörjarfisk". Tänkte fortsätta med guppys, älskar dem (!), men vill också gå vidare och prova med guramis... Mosaikgurami kanske! En hona och en hane Tror ni det skulle funka med guppys... och ett gäng neontetror som kanske också kommer att hänga med? Föreslår ni kanske en annan gurami som skulle passa bättre med guppys?

    Tack på förhand!
  • Snytbaggen
    • February 2012
    • 30

    #2
    Jag har haft gurami och guppy utan problem, dock inte fullvuxna guramis. Det gick utan större problem, men när hannen började bygga skumbo blev han aggressiv och jagade bort allt och alla från sitt revir. Han lugnade ner sig efter ett tag och är nu mest aggressiv mot honan, de flesta andra fiskar lämnar han ifred. Mina guppys går sedan en tid tillbaka i ett eget kar, av andra anledningar.

    Kommentar

    • Coolio
      • September 2012
      • 33

      #3
      Lånar tråden lite!

      Jag har hört mycket problem när man har mer än 1x hangurami, men hur är det med många honor istället?
      Funkar 120l for 3 honor och 1 hane (max 10cm)? Hur är det om man har 2 hanar och 3 honor?

      Tillägger att det är ganska mycket växter i akvariet!
      Senast redigerad av Coolio; 23 September 2012, 19:58.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Det är lite av en myt att de slår ihjäl varandra (blir problem), klart de slåss men honorna är lika duktiga de med..

        Hos arterna med första namnet colisa (som latinskt) så går det bra att bara ha två, annars så tycker jag att man gärna ska ha minst 4 stycken och då är det skitsamma hur könsfördelningen ser ut..
        Just nu har jag 7 blå gurami som bara är hanar och det går skitbra, lite bråk bara..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Coolio
          • September 2012
          • 33

          #5
          Ursprungligen postat av pikachu
          Det är lite av en myt att de slår ihjäl varandra (blir problem), klart de slåss men honorna är lika duktiga de med..

          Hos arterna med första namnet colisa (som latinskt) så går det bra att bara ha två, annars så tycker jag att man gärna ska ha minst 4 stycken och då är det skitsamma hur könsfördelningen ser ut..
          Just nu har jag 7 blå gurami som bara är hanar och det går skitbra, lite bråk bara..
          Det är skönt och höra. Det kanske är bara en massa överdrivet text lite här och där. Jag hade ögonen på mosaik men nu lutar det även åt mindre former av gurami. Det känns i nuläget att det kanske blir 2 hanar och 3 honor istället. Vi får se när tiden väl är inne.

          Tack iaf!

          Kommentar

          • Coolio
            • September 2012
            • 33

            #6
            Funkar följande kombination:

            Guppy
            Dvärg Gurami /mosaik gurami
            Otocinclus
            Crystal red räkor

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Kör du med dvärg så kan det nog funka, mosaiken blir för stor..

              Det du bör tänka på är dels att dina räkor kan bli väldigt skygga om de anser att dina fiskar är för tufft sällskap, dels att fiskarna du vill ha är känsliga saker..
              Guppies som har stora fenor och finns överallt är sönderavlade till en sådan grad att de kan dö för vad som helst..
              Dvärg gurami kan vara väldigt känsliga mot dåligt vatten..
              Otocinlusen kan allmänt vara lite knepig då den kan vara svår att få att äta annat än alger och så har jag för mig att den är lite känslig mot dåligt vatten....
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Sanna M
                • October 2012
                • 39

                #8
                Jag har guppy med både dvärggurami (6 st) och mosaikgurami och någon vit jag inte minns namnet på(3 st). Inga som helst problem.
                Hälsn. Sanna
                I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Hej Sanna!

                  Inte för att vilja komma och vara taskig eller jobbigt på något sätt, men skulle jag vara dig så skulle jag inte ha dvärgar ihop med mosaik och (tror jag) månskens gurami..
                  Blir det fajt eller så, så kan dina små dvärgar åka på rättså mycket stryk och till och med få livshotande eller dödliga skador..
                  Säger inte att du måste sära, men jag skulle rekommendera dig att göra så..

                  MVH// Patrik
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Sanna M
                    • October 2012
                    • 39

                    #10
                    Gah!!!! Mitt svar försvann!

                    Iaf, min stora gurami är en gammal hanne vi fick med på köpet, och han har fått två honor som han "jagar normalt". Dvärgarna bryr han sig inte om alls, och har aldrig gjort (de kan däremot gruffa och dansa med varann). Han kom som sagt på köpet när sambon köpte ciklider så han har fått gå samman med ciklider av olika slag(inte hos oss!!), han är helt tömlös men mår bra nu. Han kanske helt enkelt tror han är en ciklid nu

                    Inte för att vilja komma och vara taskig eller jobbigt på något sätt
                    Det är du inte heller
                    Hälsn. Sanna
                    I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

                    Kommentar

                    • Sanna M
                      • October 2012
                      • 39

                      #11
                      Och jag lovar, visar han den minsta tendens så organiserar jag om
                      Hälsn. Sanna
                      I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Det är det att det kan räcka med en enda fajt, sedan så kan en av dina dvärgar vara dödligt sårad..
                        Absolut så gör du ju som du vill, jag skulle ha dvärgarna i ett annat kar i alla fall..
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • Sanna M
                          • October 2012
                          • 39

                          #13
                          I morse hade "kossan"(han var så sävlig...), min stora guramihanne, dött. Han var gammal, så det var inte oväntat. Men lite tomt blev det allt. Hans två fruar- kan de vara farliga för dvärgarna(2 hanar, 4 honor)?
                          Hälsn. Sanna
                          I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            Ja, de är inte lika starka som hannarna..
                            Men som art så är dina honor starkare och kommer att kunna skada dvärgarna vid eventuella fajter..
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            • freddan_gbg
                              • December 2011
                              • 297

                              #15
                              Gurami och guppy är ingen bra kombo om du vill att guppisara skall va fina fenor

                              Haft gurami innan, guld och lavendel, tyckte de var gör-smaskigt att tugga på de andras fenor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...