Vilken gurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lorvimorven
    • August 2011
    • 146

    Vilken gurami?

    Jag var i en djuraffär idag och skulle kolla vad för olika fiskar som fanns att köpa.. Jag såg då några guramis som var väldigt fina. Det latinska namnet stämde inte med bilder jag fick upp på internet. De gurmis jag såg var ljusblåaktiga och var ungefär 4-5 cm. Har någon någon aning om vilken sorts gurami jag såg?

    MVH,
    Sofia.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Antar att det kan ha varit blåa dvärggurami Colisa lalia..

    Annars måste det ha varit blå gurami Trichogaster trichopterus..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • lorvimorven
      • August 2011
      • 146

      #3
      Trichogaster trichopterus är det förmodligen Hur många borde jag ha i mitt akvarium? Jag har ett akvarium på 120 liter, jag har två platy 10 neon tetra två ancistrus och 6 corydoras julii

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Om det är Trichogaster trichopterus, så kan du ha 1 som mest..
        Dessa fiskar är enstöringar, men funkar i en mindre grupp med..
        För att ha en grupp så ska du ha ett akvarium på minst 200l..
        Guramin bryr sig inte så mycket om den går ensam eller med andra guramier, men man kan inte ha två om man inte kan ge den svagare utrymme att hålla sig undan.. De kan nämligenkonsten att mobba sönder varandra..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • lorvimorven
          • August 2011
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av pikachu
          Om det är Trichogaster trichopterus, så kan du ha 1 som mest..
          Dessa fiskar är enstöringar, men funkar i en mindre grupp med..
          För att ha en grupp så ska du ha ett akvarium på minst 200l..
          Guramin bryr sig inte så mycket om den går ensam eller med andra guramier, men man kan inte ha två om man inte kan ge den svagare utrymme att hålla sig undan.. De kan nämligenkonsten att mobba sönder varandra..
          Okej.. Tack Finns det några speciella fiskar som de inte kan vara med?

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Generellt så brukar jag säga att man ska undvika att ha dem ihop med andra labryrintiskar och ciklider..
            I akvarier på minst 200l kan man ha dem med fredliga och/eller små ciklider, de gånger jag har haft guramis ihop med skalarer så har jag behövt plocka ut antingen guramier eller skalarer på grund av att skalarerna har mobbat sönder guramierna..
            Andra sorters guramier och andra labyrintfiskar har jag lärt mig att undvika..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • lorvimorven
              • August 2011
              • 146

              #7
              Ursprungligen postat av pikachu
              Generellt så brukar jag säga att man ska undvika att ha dem ihop med andra labryrintiskar och ciklider..
              I akvarier på minst 200l kan man ha dem med fredliga och/eller små ciklider, de gånger jag har haft guramis ihop med skalarer så har jag behövt plocka ut antingen guramier eller skalarer på grund av att skalarerna har mobbat sönder guramierna..
              Andra sorters guramier och andra labyrintfiskar har jag lärt mig att undvika..
              Okej. Då skippar jag nog gurami och satsar på fjärilsciklid!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av lorvimorven
                Trichogaster trichopterus är det förmodligen Hur många borde jag ha i mitt akvarium? Jag har ett akvarium på 120 liter, jag har två platy 10 neon tetra två ancistrus och 6 corydoras julii
                Du skulle kunna ha ett par, men i mitt tycke är ditt kar i minsta laget för dessa gurami.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • lorvimorven
                  • August 2011
                  • 146

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Du skulle kunna ha ett par, men i mitt tycke är ditt kar i minsta laget för dessa gurami.
                  Okej men vill inte ha på gränsen till för litet så som sagt kör jag nog på fjärilsciklider

                  Kommentar

                  • FishyM
                    • May 2012
                    • 7

                    #10
                    Jag har två blåa Dvärggurami (tror att båda är hanar) tillsammans med ett palettciklidpar, 8 Corydoras, 10 Kongotetra, 3 Ancistrus, 2 Siamester. Och just nu är en Kamphona på besök. Det går alldeles utmärkt. Ingen antydan till konflikt ens när Cikliderna boar/lägger ägg. Men fiskar är ju också individer... Så man får nog prova. Se till att du kan lämna tillbaka firrarna om det inte funkar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...