Kampfisk yngel??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

Kampfisk yngel??

Hej!
    jag har tre honor och en hane som bor i mitt 38 l kar. Han jagar dom ofta. Men snart får jag ett lekakvarium kommar han att bygga ett skumbo i det då???
    2 Om jag släpper i en hona kommer han att börja leka med henne (om han har byggt ett skumbo) även fast dom bor i samma akvarium???
    3 Vad ska man mata ynglena med? Jag vet att man ska ge liqurfri no1 (Kan inte stava det riktigt) men när ska man byta mat???

tacksam för svar!
    "Allways look at the brhigt side of life.."
  • svein
    • June 2003
    • 114

Hei liselotte
    Ja, 4 kampfisk på et 38 liter er ganske lite, men jeg ville ha satt hannen i "lekakvariet" når du får det, så må du ha et leksubstrat i det, jeg teiper en halv isoporkopp fast i akvariet (du kan se bilder på min hjemmeside) Hannene elsker å bygge rede under denne koppen, eller du kan bruke flyteplanter, eller en plast bit .

Når du har gjort det, ville jeg ha satt hunnen i en "burk"? eller en guppytank i oppdrettskaret når hannen har gått alene i det noen dager ensom. Hannen pleier å få et "kick" når han ser hunnen. og starter umiddelbart å bygge rede. Jeg kondisjonerer dem 1 uke før jeg vil ha lek, forer dem kun med levende for og frossent for, samt rå okselever. Jeg får store kull på 200 -400, men det er ikke noe poeng å ha så stoe kull, da du må splitte hannene når de er 2 mnd gamle
    Husk jo mindre leksakvariet du har, jo lettere er det å få forurensing i det, dette er en vanlig feil. Jeg liker best å bruke et 63 l, da har også hunnen en større beholder å gjemme seg i.
    Vedr. foring av yngel: jeg bruker kun levende for: de 3 første dagene bruker jeg infusorier, så går jeg til eddikål, dernest microorm og artemia. Dette er fordi jeg vil ha stor % av yngelen til å leve opp.
    Uansett, lykke til, det går nok bra.
    mvh Svein
    I always fight for the fighter
    http://home.c2i.net/svein_antonsen/

Kommentar

• Pelle__k
      • March 2003
      • 646

Ursäkta om jag är utanför ämnet men jag måste fråga!
      Svein! Har ZOOPET spridit sig till NORGE eller är du en
      "svensk" norrman?
      www.discusklubben.se
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

Kommentar

• svein
        • June 2003
        • 114

Jeg er en "norsk norrmann fra Norge :-))
        Hvis det ikke er lov å være tilsluttet Zoopet, så beklager jeg det,men en genuin interesse for en hobby, kjenner ingen grenser :-)
        mvh Svein

Kommentar

• Pelle__k
          • March 2003
          • 646

Nu har du missförstått mig Svein!
          Det är jättekul att Zoopet "finns" utanför sverige!!!!!
          Känn ett varmt Välkomnande!
          MVH
          www.discusklubben.se
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

Kommentar

• Bubbelina
            • June 2003
            • 322

Hej svein! Tack för svaret! Din hemsida var underbar! Mamma tycker det var en go sida! Tack så mycket för tipsen jag ska göra det med muggen. Jag undrar bara en sak.
            1 Även fast dom är i samma akvarium i vanliga fall tror du han går med pa att leka med henne ändå???

Tacksam för svar!!

Kommentar

• svein
              • June 2003
              • 114

Hei

Pelle: Ja, men det er flott, jeg ser jo at det er andre norrmæn her, så da blir jeg tidvis å finne på Betta sidene :-))

Liselotte: Takk for det, og du får sende en hilsen til din mamma :-)

Så til Bettaen: Man kan aldri si noe sikkert om Betta, Betta vitenskapen er inte en sikker vitenskap :-) men det er klart at de kan leke, selv om de har gått sammen før hannen har laget skumrede, men har de gått sammen lenge før, og det ikke har blitt noe skumrede, ville jeg ha gjort det på "min måte" hatt dem borte fra hverandre noen dager, for så og sette dem sammen, det var dette "kicket" som noen Betta parene trenger.

Ang ditt sår, dette har jeg fått på noen Bettaer under leken, men det har gått bra, MEN jeg isolerer alltid fisken og har det mycket rent og forebygger med noe Sera Baktopur, feks. Man kan sikker bruke mye annat også.

PS Jeg avler i 20 l og 63 l kar, og jeg liker best å bruke 63 l for da blir ikke leken så intens. Bettaene har individuell agresivitet, og ser du at paret virker veldig agresivt, anbefaler jeg ikke et feks. 20 l da leken blir voldsom, og hunnen har får lite "yte" hun får ikke flyktet langt nok unna i forhold til hannens revir.
              mvh Svein

Kommentar

• Bubbelina
                • June 2003
                • 322

Hej svein!

tack för svaren!! Men vad kan man få tag på all yngel mat? Och vilken tempratur ska yngel akvariet ha??? är det vanlig tejp du andväner när du tejpar fast muggen?
                ska man ha i sånt där aquasafe och salt i lek akvariet??
                Om man ska ha i det hur många dagar ska det stå innan man släpper i hannen???
                Hur ska man göra så hannen inte kommer i lekstämning. Jag vill inte ha yngel i det "vanliga" akvariet.... (Jag har pump på räcker det) i akvariet finns också två små guppys!
                mv,h
                ps, Jag ska få ett 25 l lek akvarium duger det???
                ps2 Äter kampfiskarna upp guppy yngel??

Kommentar

• svein
                  • June 2003
                  • 114

Hei igjen
                  Ja, her var noen spørsmål :-))

levende for: som du ser på min hjemmeside så bruker jeg kun levendefor til yngelen de 4-5 første ukene. <jeg har fått mine startkulturer fra Norge, Danmark og nå senast, hjuldyr fra USA. Jeg skulle gå ut i fra at du her på Zoopet kan få tak i eddikål. microorm startkulturer. Artemia kjenner du ant. fra før. Jeg har brukt en infusoriekultur av tørket bananskall, så da må du ikke kaste bananskallet etter at du har spist den :-)) og la den tørke. Hvis ikke du vil bruke dette, får du kjøpt yngelfor på din zoo affær.

Jeg bruker ikke dette, da yngelen ikke vokser like fort, men det rekker.

Nei du kan ikke bruke vanlig teip, den holder ikke i fuktig miljø, selv om den ikke skal være i kontakt med vannet. Jeg kjøper en spesialteip på en verktøy og isenkram forretning, ganske dyr.

Bevegelse i hele vannoverflaten rekker nok bra, men lager den rede kan du ta det bort, hannen får ikke "psykisk breakdown" :-)) for det. I mine 4 l som unghannene går har jeg hatt opptil 80 reder, og de blir ødelag hver dag, da jeg skifter vann, men hannen bygger på nytt og på nytt, det ligger i dens natur.

Ja, en voksen kampfisk vil se på yngel som for, helt naturlig for fisk i naturen.

25 liter går bra hvis ditt par ikke er for agressivt, men større jo bedre også med tanke på forurensing, og hvor lenge du har vært akvarist. Som et eksperiment avlet jeg et godt voksent par i en 4l, gikk helt bra (men skal ikke gjøre det mer)

Tror det var det, og så vil jeg minne deg om,,,,,, dette er mine erfaringer, kanskje andre har andre erfaringer.
                  Lykke til med "the warrior"

mvh Svein

Her ser du et skumrede jeg tok opp, som er bygd under et Cattapa blad, veldig solid:

http://photo.starblvd.net/onlinebilder/4-3-2-1052503740?m=0&pg=3&ro=2&co=1

Kommentar

• svein
                    • June 2003
                    • 114

PS glemte 2 ting
                    lekstemoeraturen har jeg på 27-28 grader.

Vannet bør være noen dager "gammelt" og gjerne en ph på 6.5-7.0, dette for det skal være lettere for hannen å blåse bobler.

Jeg bruker ikke noe salt men et par dråper methylenblått med tanke på eggene.

Kommentar

• Bubbelina
                      • June 2003
                      • 322

Hje tack för svaren! Ja kolla på din hemsida igen och läste det där med maten med det är några saker jag inte förstår.
                      Vad är Granulat? Finns det någon bild på det?
                      Eddkiål är det VANLIGT kål som människor äter???
                      frysna cyclops? vad är det??? HAr du någon bild på det??
                      Daphnier??? Vet jag inte heller vad det är. Har du bild på det.
                      (ursäkta så många frågor men jag har lite svårt för norskan!)
                      Din andra sida med kampfiskar var det massa fina bilder! (enligt mig) ÄR alla dina??? Dom var JÄTTE fina! Jag gillade din på page 5 som var alldeles rosa på kroppen med ljusa fenor!!! En sån vill ja ha =)=)=)=)=)=)Föresten när jag köpte min kamphane bodde han i en 1 L akvarium (Burk!!) Han har bott där helasitt liv och hans färger var inte så klara så kommer han att få bättre färg sedan???

M,v,h

Kommentar

• svein
                        • June 2003
                        • 114

Hei igjen

Eddik ål er små 1-2mm levende orm, som man kulturerer i eplecidereddik/vann. De får du sikkert ak i her på forumet, hvis du er interessert.

Cyclops og Daphnier er små dyr som du kan få kjøpt på din zoo affær i frossent tilstand.
                        Granulat er små kuler av tørrfor

Du kan søke på disse navnene så får du nok bilder
                        Fargene vil bli sterkere med godt stell og god mat :-)
                        mvh Svein

Kommentar

• Bubbelina
                          • June 2003
                          • 322

Tack för svaren! Nu har jag nog så det räcker! =)=)=)=)
                          m,v,h

Kommentar

Arbetssätt...