Kampfisk yngel?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

Kampfisk yngel?

Hej!

jag har några frågor! om kampfiskar....

1, Hur stor chans är det att kampfisk får yngel?
    2, Går det bra att ha en kampfisk hane och två honor i ett 38L akvarium?
    3, I såfall är det något jag bör tänka på?
    4, Jag har läst massa om yngel men det står alltid att dom som har kampfiskar har lagt en hona och en hane i ett lek akvarium! Men jag har inget sånt så när ynglen blir "frisimmande" kan jag lägga över dom i ett yngel akvarium då??

SNÄLLa svara på mina frågor!
    m,v,h
    "Allways look at the brhigt side of life.."
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

Hej!
    Jag ska försöka att svara på alla dina frågor!
    *1* Det är lätt att leka med kampfiskar. Man sätter hanen i ett akvarium utan cirkulation i vattnet. Då börjar han att bygga skumbo. När han är klar kan man sätta ner honan till honom.

*2* Ja det går bra, men ha en pump i akvariet så att det blir cirkulation i vattnet så att kampfiskhanen inte kommer i lekstämning för då kan han döda honorna om dom inte kan leka.

*3* "Ett tips- Om han är redo att leka börjar han att visa upp sig för honan så fort att man sätter ner henne, annars så jagar han henne på en gång.

*4* Du kan nog inte flytta på ynglerna när dom just har blivit frisimmande för då är dom jättesmå och svåra att se, och du kan nog skada dem om du fångar upp dem. Skaffa ett litet plast terrarium med ca 10-15 det duger bra att föda upp kampfiskar i.

Kommentar

• Bubbelina
      • June 2003
      • 322

Hej!
      tack för svaret! Jätte snällt! Eftersom du var så duktig skulle jag vilja ställa lite fler frågor! hehehe

1 ´Kan jag ha honorna och hanarna tillsamans hela tiden??

2Jag fattar inte det där med terriarium. Ska jag lägga ynglen där eller???

TACK så jätte mycket för svaret!

Kommentar

• varg
        • August 2002
        • 1002

Ursprungligen skickat av Bubbelina
        2, Går det bra att ha en kampfisk hane och två honor i ett 38L akvarium?

*2* Ja det går bra, men ha en pump i akvariet så att det blir cirkulation i vattnet så att kampfiskhanen inte kommer i lekstämning för då kan han döda honorna om dom inte kan leka.
        jepp. har du massa gömmställen (växter, saker) så kommer hanen komma i lekstämning, och kan skada honorna illa om inte dom leker. har haft många hanar som attackerar ibland och några som bara dansar och inte alls är elaka. så döda är lite väl starkt ord

4: yngelakvarium? när kampfiskar leker så är lekkaret yngelkar från första början kan man väl säga. yngel är jättesmå när dom är frisimmande och ännu mindre när dom är nyfödda. jag fick leta med förstorningsglas första gången, hehe. du kan ju flytta över dom till andra kar om du är försiktigt...

mvh pumpan
        Zoon

Kommentar

• varg
          • August 2002
          • 1002

Ursprungligen skickat av Bubbelina
          Hej!
          tack för svaret! Jätte snällt! Eftersom du var så duktig skulle jag vilja ställa lite fler frågor! hehehe

1 ´Kan jag ha honorna och hanarna tillsamans hela tiden??

2Jag fattar inte det där med terriarium. Ska jag lägga ynglen där eller???

TACK så jätte mycket för svaret!
          passar på att svara eftersom jag är här

1. japp, jag har åtta honor och en hanne i mitt 100 liters. funkar urbra.

2. det Bubblan menar, tror jag, är att du kan flytta över några yngel till terrariet då de blivit större för dom växer snabbare om man har mindre i varje burk
          Zoon

Kommentar

• Bubbelina
            • June 2003
            • 322

oki!
            tack för svaret! =)=)

Kommentar

• Bubbelina
              • June 2003
              • 322

hejjj hopp i galopp!

Kommentar

• cecilia
                • January 2003
                • 754

Ett tips jag fått är att fånga upp skumbo och yngel i en burk av något slag och låta den flyta i föräldraakvariet. Försökte detta med min första kull men lyckades sabba hela boet. Någon som är lite mer fingerfärdig lyckas kanske! Att flytta över ynglen till ett terrarium (tror att ni menar plastakvarier med nätlock) tror jag inte är så bra - ynglen behöver värme både i vattnet OCH luften. De är dessutom lätta att skada pga sin pyttelilla storlek. Har man en sån burk kan man kanske låta föräldrarna leka i den och täcka med plastfolie när honan är flyttad. Lycka till - det är ett j-la jobb med ynglen men nå´t ska man väl göra på sommarlovet! /Cecilia

Kommentar

• shpend
                  • August 2002
                  • 2010

hej
                  här finns de väldigt bra fakta om kampfiskodling:
                  www.akvarieguiden.nu

Kommentar

• Bubbelina
                    • June 2003
                    • 322

Tack så mycket!!!
                    ps, idag får jag mina fyra kampfiskar! =)=)=)=)=)=)=)=

Kommentar

• Bubbelina
                      • June 2003
                      • 322

hej igen!
                      min lille kampfisk hona fastnade bakom pumpen och fick ett sår på buken. Hon fick vara i mitt lilla 2 l akvarium. Har hon någon chans??? Ida släppte jag ut henne bland dom andra (efter två-tre dagar vila) Läker sår överhuvudtaget i vattnet??

Kommentar

• Bubblan89
                        • November 2002
                        • 1220

Du kan ha i lite salt i akvariet.
                        Salt utan jod!

Kommentar

Arbetssätt...