Favoritregnbåge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredag
    • March 2003
    • 79

    Favoritregnbåge

    Funderar på att skaffa fler regnbågfiskar. Har nu ett stim praecox, vilka jag gillar fint. Funderar lite på den randiga regnbågen, trifasciata.
    Vad har ni för tips? Är vissa svårare än andra och vilka skötsel-/vattenkrav har då de?

    Idag har jag nästan obefintlig hårdhet och ett pH på ca 7,3. Karet är på 325 liter.
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Hej!
    Jag håller med om att Melanotaenia praecox är väldigt fina. De hör också till de mer lättskötta regnbågsfiskarna och trivs bra i både mjukt och hårt vatten. Jag har skrivit om arten på http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/nya.htm
    Annars vill de flesta regnbågsfiskar ha lite hårdare vatten, så det är nog bra om du höjer hårdheten med lite bikarbonat om du vill ha fler arter. Melanotaenia trifasciata har jag ingen erfarenhet av, men tror inte att den är särskilt svår heller. En annan art som jag tycker är väldigt fin är den gamla hederliga Melanotaenia macullocci, som man alltför sällan ser numera. Den blir dessutom inte mycket större än M. praecox, så ett större stim av varje skulle passa alldeles utmärkt i ditt akvarium!

    Olle

    Kommentar

    • Fredag
      • March 2003
      • 79

      #3
      Tack Olle för tipset! Nu missade jag ditt svar innan jag var iväg och handlade i lördags - det blev ett stim "herbert axelrodi". Fick inte tag i några trifasciata. Inte så dumma. Tyvärr har en av de nya hanarna krig med en av de "gamla" praecox-hanarna, men det löser sig hoppas jag (utan "blodvite").

      Funderar över hårdheten. Jag har CaCO3 hemma som jag ger unghästen som kalktillskott, det borde ju gå lika bra i akvariet?

      Kommentar

      Arbetssätt...