Strykrädda och aggressiva killis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stonehouse
    • April 2003
    • 138

    Strykrädda och aggressiva killis

    Jag har ett 65-liters akvarium med 5 killis i, 3 hanar och 2 honor, som jag har tagit över av en studiekamrat och han visste inte riktigt vilken art det är.

    Tyvärr så slåss hanarna en hel del trots att det finns många gömställen. När de inte slåss så ligger de och trycker och gömmer sig för varandra. Är det kanske bättre att jag flyttar över två av hanarna till mitt 240 -liters istället med rasboror, siamensis och botior, och låter en av hanarna gå ensam kvar med de två honorna?

    Mvh
    //Laura
    Mvh
    //Laura
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vilken killi är det du har?
    Akvaristiska hälsningar
    KJell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • stonehouse
      • April 2003
      • 138

      #3
      Han som hade dem sa att det var Fundolopanchax. Mer exakt vilken art det är visste han inte

      Mvh
      //Laura.
      Mvh
      //Laura

      Kommentar

      • Pär J.
        • March 2002
        • 284

        #4
        Hej.
        Tycker att du borde göra som du själv föreslog. Att ha en trio ihop i ett mindre akvarium och sedan flytta över två hanar till ditt större akvarium.

        Kan det möjligen vara någon Fundolopanchax gardneri du har?
        /Pär

        Kommentar

        • stonehouse
          • April 2003
          • 138

          #5
          Tack, Pär. Det blev skillnad på fiskarna. De blev lugnare och tryggare.

          Jag vet inte riktigt om det är gardneri. Jag har tittat på bilder och tycker att mina killis är mer grönaktiga i grundfärgen. Men nu verkar det som om de fick lite ljusare färg så deras röda prickar framträdde bättre. De har också en grön kant utefter stjärtfenan.

          Mvh
          //Laura
          Mvh
          //Laura

          Kommentar

          • Pär J.
            • March 2002
            • 284

            #6
            Kul att det blev bättre.
            Nu får du prova att få dem att leka om du inte redan har gjort det.

            Läs mer på:
            http://w1.315.telia.com/%7Eu31510319/index.html

            Fina bilder:
            http://home.swipnet.se/~w-86183/svenska.htm

            Lycka till och se till att bli en killiot som många av oss andra.

            /Pär

            Kommentar

            • anmark
              • July 2004
              • 12

              #7
              Jag har också Fundolopanchax gardneri, en mycket trevlig killi tycker jag. Väldigt framåt och orädd, äter utan problem ur händerna. Någon som har erfarenhet av att kombinera denna med någon annan killi-art?

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Det är oftast bäst att ha dem i ett separat akvarium om man nu vill ha ägg och yngel förstås.
                Annars - jag hade en gång på 1970-talets slut både gardneri och kubarivulus i samma sällskapsburk på 250 liter utan några problem (och en hel del annan fisk också).

                Det man givetvis bör tänka på är att inte införskaffa alltför liknande arter då det då blir svårt att se skillnaden på honorna. Ytterligare en anledning till att killioter oftast håller arterna separat i småakvarier.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                Arbetssätt...