Gurami-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Gurami-kar

    Tänkte testa nåt nytt, sen mina apistogramma försvann så har jag funderat på att skaffa någon annan fisk och så såg jag Pygmeguramisarna i affärn och blev helt såld


    Tror ni att detta kar hade funkat?
    Det är på 54 liter och det finns körsbärsräkor i, de fiskar som går där nu kan/skall flytta.
    Bifogade filer
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låt du körsbären gå kvar, de funkar fint tillsammans. Har själv en liten grupp på ett tiotal av Pygmégurami som går i en 125.liters kub med bla Galaxyrasbora och räkor.
    Jag skulle försöka få till lite mer växter vid ytan, dels så du får det stillare där och dels gillar de att simma omkring bland växterna samt att ifall de leker är det där de gör detta.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Om du vill att det skall bli några guramiyngel skulle jag inte lita på räkorna. Hanarna bygger ett bo under vattnet - någonstans bland rötter och växtlighet. Man märker det knappt, men det dyker upp ungfiskar då och då som lyckats hålla sig gömda. Den erinrar mycket i beteendet om Parasphaerichthys lineatus.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Låt du körsbären gå kvar, de funkar fint tillsammans. Har själv en liten grupp på ett tiotal av Pygmégurami som går i en 125.liters kub med bla Galaxyrasbora och räkor.
        Jag skulle försöka få till lite mer växter vid ytan, dels så du får det stillare där och dels gillar de att simma omkring bland växterna samt att ifall de leker är det där de gör detta.

        Ok, växterna är nytrimmade så de kommer att växa till sig, så det blir nog bra.

        Hur många skall pygméer skall jag köpa?
        Vet inte om de är parbildande eller inte.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nej, så värst parbildande är de knappast. Jag är även tveksam att räkorna skulle kunna göra något illa vid en ev. lek, men ser du att de ev. leker och det inte blir något resultat så kan du alltid ta tag i problemet då.
          Köp 6 st då de funkar fint ihop och bråkar inget, och av 6 st så borde det bli av blandat kön.
          Jag hade dessa tidigare och det var ganska kul med tätt planterat akvarium för plötsligt en dag simmade det fram Pygmépygmégurami på någon cm, skitsöta!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Så bra, smsade affären och han tar 44:- st så det är ju kanon

            Kan tänka mig att ynglen är söta
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Idag var jag och köpte 6st guramisar, de är så fina.

              Köpte även en H. Polysperma för att fylla ut växtbeståndet.
              Senast redigerad av PiaJo; 24 September 2010, 21:21.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Om du vill att det skall bli några guramiyngel skulle jag inte lita på räkorna. Hanarna bygger ett bo under vattnet - någonstans bland rötter och växtlighet. Man märker det knappt, men det dyker upp ungfiskar då och då som lyckats hålla sig gömda. Den erinrar mycket i beteendet om Parasphaerichthys lineatus.

                Dessa gör inget skumbo vid ytan som de andra guramisarna?
                Senast redigerad av PiaJo; 24 September 2010, 21:19.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Ok, det är ju lite roligt och förklarar varför ansjo har fått yngel utan att veta om det.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Om du vill att det skall bli några guramiyngel skulle jag inte lita på räkorna. Hanarna bygger ett bo under vattnet - någonstans bland rötter och växtlighet. Man märker det knappt, men det dyker upp ungfiskar då och då som lyckats hålla sig gömda. Den erinrar mycket i beteendet om Parasphaerichthys lineatus.
                      Har du haft dessa själv? Har du några bilder?
                      Senast redigerad av PiaJo; 24 September 2010, 21:39.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Trichopsis pumila för circa tio år sedan, Parasphaerichthys lineatus har jag nu. Hemliga små fiskar. Ger man dem hyfsat med utrymme i ett eget akvarium och tjockt med växter ser man dem inte så mycket. Fast vild dvärggurami tycker jag är minst lika skygg. Nu har jag andra generationen yngel. Inte lika blyga som farfar och farmor, men näst intill. Dvärgchokladen har jag ett enda yngel av - det håller sig uppe vid ytan så det ser jag - än så länge.

                        Jag hittar inga bilder. Svårfotograferade. Enklare med lite större fiskar.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Ja, de är blyga fiskar, hoppas att de kommer att känna sig mer till rätta om någon dag så att de inte gömmer sig så fort jag tittar in i karet.
                          Fast det kan ju vara så att de tycker att jag ser hemsk ut
                          Senast redigerad av PiaJo; 25 September 2010, 09:29.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Aha. Det förklarar varför vissa av mina fiskar är så skygga.

                            ***

                            Jag fick en bild på ynglet:



                            Växterna är alltså andmat, så det är inte så stort, fastän halvvuxet.

                            Samt en bild på hanen (tror jag) i skräckteckning:



                            Vid leken blir han nästan lika orange som tegelbitarna på bilden och svart.

                            Det är alltså en nära släkting till chokladguramin (och gäddguramin) och en av de allra minsta guramiarterna. Störst blir honorna med en totallängd på mellan 2 och 3 cm. Hanarna är territoriella precis som Trichopsis pumila. Jag hade tre hanar och tre honor från början i ett 50 liters akvarium. Nu har jag en hane och två honor (en hona fick svamp) samt ett yngel kvar. Jag såg aldrig hanarna slåss - alla utom en bara försvann. Det verkar vara som med en del Apistogramma-arter att det räcker med att den ranghögste tänker elaka tankar så tynar de andra hanarna bort och dör utan att han ens angripit dem. Fast det är nog bara som det verkar. Våldet finns där fast i smyg.

                            Det finns inte mycket skrivet om arten, i princip bara originalbeskrivningen av Britz och Kottelat, 2002 (finns inte på nätet) samt Jörg Freihofs lekbeskrivning i DATZ tidigare samma år (om jag minns rätt) fast då har den ju inte fått något namn ännu. Däremot finns Jörgs bild på en hane i lekdräkt på FishBase:



                            (Alla tre: Ralf Britz, Maurice Kottelat och Jörg Freihof kommer för övrigt finnas med på scenen på FishBase-symposiet i Stockholm den 18 oktober. Och Kjell Fohrman i publiken. Kan vara värt en Stockholmsresa. http://artedi.nrm.se/fishbase/?cat=11 )

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #15
                              Guramisarna är ju känsliga för dålig vattenkvalitet, räcker det om jag gör två vattenbyten i vecka, 10 % och 25 % (och tillsätter pmd)??

                              Jag har lagt till 2st microrasbora som jag "räddade" från räkvasen i karet.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...