Kampfisk tillsammans med gurami????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • askungen
    • June 2010
    • 107

    Kampfisk tillsammans med gurami????

    Hej!
    Undrar om någon vet om man kan blanda kampfisk med dvärggurami i ett akvarium som är 200 l ? Har en jättego röd hane och 2 honor där som går kanonbra tillsammans med dem andra fiskarna. E dock lite sugen på att skaffa ett par st gvärgguramisar, har läst på om dem men blir inte klok på om man kan ha dessa 2 arter tillsammans, får olika svar i zoo-affärer och även på hemsidor ja varit och läst på. Tar tacksamt emot tips och råd från er som vet el har egna erfarenheter av dessa 2 tillsammans att dela med sig av. Akvariet har grottor, gömställen, massa växter samt flytväxter och alla mina värden är perfekta. Tack på förhand.
    Anki
    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #2
    Både guramis och kampfiskar är kaxiga små rackare !
    Men det kan fungera, men inget jag skulle rekommendera.

    Kommentar

    • askungen
      • June 2010
      • 107

      #3
      Näää ja har förstått att det nog inte fungerar ihop, synd, får kolla vidare vilka fiskar ja skulle kunna ha då istället som går ihop med kampisar b la. Någon som har nått förslag? Helst inga småfiskar, alltså typ guppy,platy, mollisar utan lite större. Tack på förhand.
      Anki
      220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
      60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        De kan mycket väl fungera ihop, men att chansa utan en reservplan rekommenderar jag inte. Jag har ju varit med om vad som kan hända om man inte särar på dem om bråk uppstår.

        Angående andra fiskar så skulle jag söka efter andra Aseiater som inte är labyrintfiskar, fenbitare eller har stora fina fenor så kommer det fungera perfa!
        Senast redigerad av VisualDarkness; 17 June 2010, 19:33.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          jag har dålig erfarenhet av att blanda kampfisk med dvärgurami, det som hände var att mina dvärggurami hane dödade kampfisken. detta var i ett kar på 200L med täta växtsnår. men visst ibland kan det funka. mycket gömställen och tät med växter.

          men man bör som sagt ha en plan för det om det inte skulle funka.

          Kommentar

          • askungen
            • June 2010
            • 107

            #6
            Näää de verkar ingen vidare ide att ens testa, tack för svaren. Det blev 3 st praktbotior istället som sällskap till min ensamma som kom med i akvarieköpet för ett par månader sedan. Dem livade upp hela akvariet dem små grynen.
            Anki
            220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
            60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Botior trivs bäst när de är flera så det var ett bra val! Du kommer dock inte få plats med mycket mer med tanke på hur stora och tuffa praktbotiorna, men det lär vara nog livat med de fiskarna du har.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • askungen
                • June 2010
                • 107

                #8
                Ja e helt nöjd med akvariet nu som det är, inga mer firrar då blir det fisksoppa o överfullt. Måste bara fråga dem här klickljuden botiorna gör e dem, vad betyder dem? Att dem e nöjda,arga,busiga el uppspelta???
                Anki
                220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Äh, jag har aldrig hört de ljuden men de lär vara häftiga. Det ska vara helt normal kommunikation och kan säkert betyda fler än en sak.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • askungen
                    • June 2010
                    • 107

                    #10
                    Gjorde ny tråd o frågade. alltid någon som vet! Det låter jättehäftigt, ibland när dem är uppe vid ytan vid kanten av akvariet så tror ja det finns lite mat eller alger där och då blir dem lite uppspelta och puttas och ska fram alla på en gång och då hör klick,knack ljuden väldigt tydligt.
                    Anki
                    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      om man ska vara petig så tillhör inte Praktbotia, botiorna längre. utan heter numera Chromobotia macracanthus. botior är dom som heter botior i det vetenskapliga namnet (vilket är nissöge fiskar från ingen och närliggande områden). men som sagt bara om jag ska vara petig.

                      men även andra nissöge-fiskar gör dessa klickljud.

                      förövrigt är det underbara fiskar som verkligen är roliga att ha i karet.

                      Kommentar

                      • PoSa
                        • February 2010
                        • 44

                        #12
                        Tjenare! Kanske är lite sen, men fint folk kommer ju alltid sent. Jag har 1 kampfisk hane plus 2 honor i samma akvarie som ett par dvärggurami. Fungerar jättebra. Dom simmar till och med tillsammans ibland. Jag har ett 240 liters kar. Men det fungerar jättebra verkligen.

                        Kommentar

                        • askungen
                          • June 2010
                          • 107

                          #13
                          Hej!
                          Bättre sent än aldrig, va just dvärggurami ja tänkte på, e i valet och kvalet för ja har en kompis som fått fiskar från mej så egentligen skulle ja kunna ha ett par dvärggurami nu när det finns plats, karet e 225 l MASSVIST med växter och gömställen samt flytväxter. Hm, ska ta mej en ordentlig funderare på det !! Har ett annat kar utifall det inte funkar, plan B typ! Tack för tipset.
                          Anki
                          220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                          60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                          Kommentar

                          • Föllförfisk
                            • April 2010
                            • 620

                            #14
                            Har du en reservplan så är det ju bara att prova. Funkar det så gör det, annars får kampisarna eller guramisrna ett eget kar!

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Ursprungligen postat av Föllförfisk
                              Har du en reservplan så är det ju bara att prova. Funkar det så gör det, annars får kampisarna eller guramisrna ett eget kar!
                              Japp, låter perfekt för att testas om man har en reservplan! Skriv gärna hur det gått om du testar.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...