Vilda kampfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dragula
    • April 2010
    • 58

    Vilda kampfiskar

    Finns det någon möjlighet att få tag i viltfångade kampfiskar? De verkar komma i färger och former som inte finns bland odlade.



    T.ex.
    Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Bilden visar en Betta channoides, som är en munruvande kampfisk. Den finns att få tag på i många affärer.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Jag antar att du syftar på andra arter av släktet Betta än den klassiska Betta splendens. Och jo då, det finns. De har blivit ganska populära de senaste åren och grossisten Imazo brukar ha en hel del arter inne för det mesta. Många är också direkt utrotningshotade eftersom deras levnadsmiljöer sakta men säkert försvinner i naturen. Släktet Betta är dock stort och det finns en väldigt stor variation bland de olika arterna. Vissa arter är känsligare och svårare än andra, och de som lämpar sig bäst i sällskapsakvarium är de större munruvarna. Arter från coccina-gruppen bör hållas i artakvarium eller med små och lugna fiskar, typ Boraras.

      Betta macrostoma (INTE channoides) som är på bilden i din länk är en av de dyraste och kostar runt 2000kr paret. Sen är just macrostoma rätt känslig också så det är ingen fisk att rekommendera för nybörjaren.

      Här kan du få en ganska bra överblick av de olika Betta-arter som finns (det är dock inte alla):

      The International Betta Congress, IBC, is an organization dedicated to the keeping, breeding, showing, and protection of Betta splendens and wild type bettas.

      The International Betta Congress, IBC, is an organization dedicated to the keeping, breeding, showing, and protection of Betta splendens and wild type bettas.


      Om du vill se vilka arter jag håller och odlar kan du titta på min profil

      Kommentar

      Arbetssätt...