Filtrering i yngelakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Filtrering i yngelakvarium?

    Vad kan man ha för typ av filtrering i ett yngelakvarium för regnbågar och liknande fisk med väldigt små yngel?
    Jag har ett gammalt luftdrivet hörnfilter (ni vet - trekantig plexiglas-låda man fyller med filtervadd) är det OK filtrering, eller sugs ynglen in i det?

    Alternativt kan jag säkert plocka upp ett luftdrivet svampfilter nånstans - eller är det bara sockerbit, dvs ingen filtrering alls, som gäller?

    (Jag är lätt imponerad och något oroad av hur effektivt hörnfiltret tog bort dammet ur vattnet efter jag hällt i sand)
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

    #2
    Billifilter + slangklämma fungerar bra med kampfiskyngel - men regnbågar kanske är ÄNNU mindre?/Cecilia

    Kommentar

    • jompa
      • March 2003
      • 7

      #3
      Jag skulle nog rekommendera ett tunnporigt svampfilter framför plexiglas lådan, då slipper du åtminstone oro dig att ynglen sugs in.

      mvh john
      mvh john

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Jag skulle nog rekommendera ett tunnporigt svampfilter framför plexiglas lådan, då slipper du åtminstone oro dig att ynglen sugs in.
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Det är ju en lösning, fast blir nog svårt att få tätt... Får väl se om jag inte kan hitta ett billi eller brilliantfilter nånstans.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #5
          Det går bra med en diskduk (sådan man ska ha under diskställ) och gummiband runt hörnfiltret också, men det är klyddigare att göra rent än billifiltret. /Cecilia

          Kommentar

          Arbetssätt...