Galen mosaikgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linastorm
    • January 2010
    • 146

    #16
    Jo, hur mycket som helst(skrev visst lite fel där), fick med 2 kassar med växter när vi köpte akvariet, men dom är så otroligt fula. Bara längtar tills pengarna rullar in och vi kan fixa allt, för nu är det tråkigt och fult att man knappt vill kolla på det.
    170l - 64l - 40l - 16l
    Bloggen

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #17
      Blir en avvägning om du skall böka på med inredningsdetaljer eller låta dom vara... Dom borde väl ha lugnat sig nu?
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • linastorm
        • January 2010
        • 146

        #18
        Ursprungligen postat av andersfiskar
        Blir en avvägning om du skall böka på med inredningsdetaljer eller låta dom vara... Dom borde väl ha lugnat sig nu?
        Blev inget bökande, utan la bara ner en kruka. Och efter det verkade dom mycket lugnare, dom använde inte krukan alls men dom blev inte lika rädda och var framme mer. Men nu när jag klev upp blev dom så galna att trots att jag har täckglas blev golvet super blött, och det hela slutade med att jag fick släcka lampan, dom simmade bara in i glaset hela tiden.
        170l - 64l - 40l - 16l
        Bloggen

        Kommentar

        • Johan0201
          • June 2007
          • 708

          #19
          Shit, låter lite illa det där
          1* 540 liter med SA/CA ciklider
          9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

          www.tvspel.ifokus.se

          Kommentar

          • linastorm
            • January 2010
            • 146

            #20
            Ja, och jag har ingen aning om vad jag ska göra. Kan ju inte ha lampan släckt jämt,
            170l - 64l - 40l - 16l
            Bloggen

            Kommentar

            • Johan0201
              • June 2007
              • 708

              #21
              Låter verklige mysko det där :S
              1* 540 liter med SA/CA ciklider
              9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

              www.tvspel.ifokus.se

              Kommentar

              • linastorm
                • January 2010
                • 146

                #22
                Dom håller fortfarande på, det kan väl inte vara normalt? Det är inte lika illa, men dom gömmer sig fortfarande och blir galna om man rör sig för snabbt.
                170l - 64l - 40l - 16l
                Bloggen

                Kommentar

                • water drop
                  • April 2010
                  • 243

                  #23
                  mina mosaikguramis gör också så! fast det är mest hanen. jag har alltid undrat varför han simmar runt som en tok när man kommer nära, eller när man ska sova och det är släckt i akvariet, då kan man höra en smäll... jag har dock inte så många växter kan det kanske bero på det,jag har ändå haft mitt akvarie 130L i snart 1½ år. Men jag vet inte vad det kan bero på att våra guramis gör så.. vi kanske helt enkelt har för några växter och gömställen?

                  Kommentar

                  • andersfiskar
                    • March 2007
                    • 384

                    #24
                    Fiskar är ju också individer. Det är väl inte så mycket att göra annat än att ge de bästa förutsättningarna med växter och en bakgrund. Kan du testa att täcka 3 sidor med ngt mörkt? Se till att ha några flytväxter också. Är det sidoglasen han kör in i? Inte täckglasen? Min mosaik brukar också rycka till då å då men det är mest av andra fiskar och den verkar inte så självmordsbenägen som era.
                    //
                    Mvh
                    Anders

                    Kommentar

                    • water drop
                      • April 2010
                      • 243

                      #25
                      Min gurami simmar in i sidoglasen, inte täckglasen. Men hur mycket växter bör man ungefär ha till mosaikguramisar, om akvariet är på 130l?

                      Kommentar

                      • andersfiskar
                        • March 2007
                        • 384

                        #26
                        Det kan ju vara bra om du har något hörn i akvariet där växterna når ända upp till ytan. Vad händer om du täcker den sidorutan som han simmar in i med ngt mörkt material? Har du ngn bakgrund?
                        //
                        Mvh
                        Anders

                        Kommentar

                        • Coss
                          • February 2010
                          • 7

                          #27
                          Sådär betedde sig mina blå guramis efter att dom fått flytta till ett nytt akvarium. Jag fattade ingenting för i det gamla akvariet så var dom lugna och fina. Dom var verkligen jätterädda och gömde sig så fort man kikade in i rummet. Jag trodde först att det var för att dom precis fått flytta men sedan dog en av mina unga malar och den andra malen betedde sig konstigt. Flyttade då på guramisarna igen och nu beter dom sig normalt, inte ett dugg rädda och mår finfint.

                          Jag tror att något var riktigt fel med vattnet i det nya karet, men testerna har inte visat något. Men eftersom den unga och annars friska och pigga malen bara tvärdog och den andre malen blev konstig så var det definitivt något som var tokfel.

                          Så det kanske kan vara något liknande problem hemma hos dig?
                          Sällskap - 500 liter, 200 liter, 112 liter.
                          Mal & Guppy - 100 liter, 205 liter.
                          Yngelkar - 60 liter.
                          Projekt - 50 liter soffbord.

                          Kommentar

                          • andersfiskar
                            • March 2007
                            • 384

                            #28
                            Kan det vara ngn ammoniumspik som irriterar dem? Eller kanske ngn klorföreningeller nåt?
                            Hur länge har karet varit igång? Har du koll på nitriten? När ni säger det har jag för mig att min mosaik var hispigare när jag hade slagit ut filterfloran och hade problem med balansen i karet.
                            //
                            Mvh
                            Anders

                            Kommentar

                            • water drop
                              • April 2010
                              • 243

                              #29
                              Ursprungligen postat av andersfiskar
                              Det kan ju vara bra om du har något hörn i akvariet där växterna når ända upp till ytan. Vad händer om du täcker den sidorutan som han simmar in i med ngt mörkt material? Har du ngn bakgrund?
                              Han simmar in i alla rutor, eller tre iallafall, jag har en sån där bakgrund som man har innanför glaset. Fast nu har han inte gjort det på ett tag eftersom han varit i karantän akvarie, men jag hör ibland att honan däremot hoppar eller något, eftersom det skvalpar så. Eller simmar hon bara väldigt fort och kvickt mot ett håll så att det skvalpar. Varför får hon sådana ryck?

                              Kommentar

                              • andersfiskar
                                • March 2007
                                • 384

                                #30
                                Är han helt lugn i karantänakvariet verkar det ju vara ngt med vattnet kanske? Ammonium kan klia. Blir det bättre efter vattenbyten?
                                //
                                Mvh
                                Anders

                                Kommentar

                                Arbetssätt...