Hur får jag min kampfisk att bygga bo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #16
    bra sagt

    Kommentar

    • Napoleondynamite
      • March 2010
      • 63

      #17
      Jag hann inte köpa något nytt åt lille Napoleon, så tyvärr dog han imorse. Nästa fisk tänker jag dock ta bättre hand om!
      1. Är det just formen på skålen, eller storleken som är dålig för fisken? Har hört att man kan köpa skålar som rymmer upp till 50l? Vet någon isåfall var man kan köpa sådana?
      2. Hur många liter ska det vara för att kampfisken ska må bra?
      3. Trivs en hane bättre med en hona som sällskap?
      Alltid minst ett dilemma (n)

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        Ursprungligen postat av karrokaja
        Jag har skaffat mej en ny signatur!! det där var klockrent!!!
        haha! gytt!!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          Ursprungligen postat av Napoleondynamite
          Jag hann inte köpa något nytt åt lille Napoleon, så tyvärr dog han imorse. Nästa fisk tänker jag dock ta bättre hand om!
          1. Är det just formen på skålen, eller storleken som är dålig för fisken? Har hört att man kan köpa skålar som rymmer upp till 50l? Vet någon isåfall var man kan köpa sådana?
          2. Hur många liter ska det vara för att kampfisken ska må bra?
          3. Trivs en hane bättre med en hona som sällskap?
          1.ne det är inte formen utan storleken. Fast Bladh har en poäng med att det sabbar fiskens perception. Köp ett riktigt akvarium istället. mycket snyggare än en skål och mycket lättare att inreda.

          2.http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1 som jag länkat förut så kan du läsa där hur mpnga liter den bör ha. 35L i MINSTA laget.

          3. Som jag skrivit förut. FLERA honor. köp en ny hanne o typ 3 honor. O ett nytt akvarium.

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #20
            ska dra och köpa 3st honor till min kamphane idag han bor i ett 200L

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              gytt. han har plats med andra ord. haha

              Kommentar

              • hult87
                • February 2010
                • 1287

                #22
                ja precis

                Kommentar

                • Napoleondynamite
                  • March 2010
                  • 63

                  #23
                  Okej.. Det är himla synd att skålar ska vara så dåliga.. De är ju så fina.. :/ Men är det lätt att få tag på ett 35l då? Känns som om alla är typ 60 eller större?
                  Alltid minst ett dilemma (n)

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #24
                    funkar det inte med 60L? platsbrist? kolla på blocket, finns massor av akvarium där

                    Kommentar

                    • Napoleondynamite
                      • March 2010
                      • 63

                      #25
                      Det tar lite för stor plats ;o Måste nämligen ha det på mitt rum, och det är inte himla stort... Men hur mkt brukar ett 35l akvarium kosta i nyskick ungefär? Och mår fisken dåligt även om man hittar ett stort runt akvarium? Kanske inte en skål då, utan bara runt?
                      Alltid minst ett dilemma (n)

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #26
                        Ursprungligen postat av Napoleondynamite
                        Det tar lite för stor plats ;o Måste nämligen ha det på mitt rum, och det är inte himla stort... Men hur mkt brukar ett 35l akvarium kosta i nyskick ungefär? Och mår fisken dåligt även om man hittar ett stort runt akvarium? Kanske inte en skål då, utan bara runt?
                        Alltså utformningen på karet spelar inte jätte storl roll för fisken, det viktiga är att du inte går under 35 liter. men jag tror även det är lite trångt för en hane med 3 honor.

                        Här finns ju ett helt ok kar för en lagom peng
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Napoleondynamite
                          • March 2010
                          • 63

                          #27
                          Okej, då får vi se hur vi gör Tack så mkt för hjälpen! Tror inte det blir 3 honor, varför inte 1 eller max 2? Planerar att köpa en snigel också, om det har någon betydelse? Det akvariet hade fungerat, men det ligger för långt bort.. funderar dock på detta http://kopochsalj.eniro.se/query/sor..._word/akvarium Tänkte isf ge guldfisken till en kompis?
                          Alltid minst ett dilemma (n)

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #28
                            Ursprungligen postat av Napoleondynamite
                            Okej, då får vi se hur vi gör Tack så mkt för hjälpen! Tror inte det blir 3 honor, varför inte 1 eller max 2? Planerar att köpa en snigel också, om det har någon betydelse? Det akvariet hade fungerat, men det ligger för långt bort.. funderar dock på detta http://kopochsalj.eniro.se/query/sor..._word/akvarium Tänkte isf ge guldfisken till en kompis?
                            Man har många honor på en hane därför att han kan vara rätt hård mot honorna.
                            Har man en hona blir hon alltså förföljd och jagad hela tiden, har man fler honor så delas denna jaktstress upp på alla.
                            Ha MINST 2 honor.
                            Äppelsnäcka mkt bra... fina och äter alger, och man kan hålla koll på deras förökning väldigt bra, bara till att plocka bort äggklasen

                            Guldfisken kan du lämna till din kompis, eller till en affär
                            Den blir ju skitstor så den behöver mkt plats...
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • hult87
                              • February 2010
                              • 1287

                              #29
                              det blev 3honor till min kampfiskhane han var framme direkt och visade upp sig såg riktigt häftigt ut

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                jag köpte ett 40L med alla ttillbehör för 499 på djurmagazinet här i jkpg. perfekt som yngelkar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...