Kampfisk med andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • El_latiinoo
    • February 2010
    • 43

    Kampfisk med andra fiskar?

    Hejsan

    jag har för närvarande 5 guldbarber, 2 scalarer, 4 guramis, 2 makropoder och några malar frågan är om jag kan lägga i en kampfisk hane och någon hona. jag tycker om deras former men har hört att andra fiskar kan bli jävliga mot dom eller tvärt om vill veta om dom kanske kan vara ifred i mitt akvarium.
    Mycket vill ha mer...

    110l sällskaps akvarium
  • johnny_k
    • February 2010
    • 6

    #2
    jag har då inte några problem med mina fiskar ihop. släppte i 2 silvermalar för ett par dagar sen också. och enligt djurbutiken kunde dessa vara jävliga mot andra. men än så läge ser kamphanen & honorna fina ut. likaså resten av fiskarna i akvariet.

    har 4 kamphonor & 1 hane när det kommer till just den sorten. och alla verkar trivas ihop.
    190L
    150L
    110L

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Såväl scalarerna och barberna som makropoderna är väl rätt bitiga fiskar om jag inte missminner mig - guramisarna kan också bli lite tuffa mot sådana långsamsimmande fiskar som kampfisken (särskilt den prålige hanen förstås) så Jag kan med inte med gott samvete rekommendera det i alla fall.
      Skaffa ett litet kar på sidan om där de får vara ifred istället. Då får ni kanske småkampisar dessutom. ^^
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        det finns en risk att makropoden dödar kampfisk hanen. och beroende på vilken gurami art så finns det en viss risk att även dom dödar hanen. honorna däremot brukar det gå bättre med.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Makropod och kampfisk är nära släkt (titta på formen), så de lär börja slåss, och kamphanen med sina klumpiga, framavlade slöjfenor hamnar nog i underläge (om det nu är en slöjkampfisk). Även honorna kan nog ge varandra en del nyp.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            I karet här hemma så finns det både kampfisk och mosaikguramis. Det fungerar då båda fiskarna är jämntuffa och jagar iväg den andra om den blir trängd. Dock får man nog räkna med bråk mellan hanarna och ett och annat nyp, men det ska till en hel del för att de ska ha ihjäl varandra.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            Arbetssätt...