Gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tagebriard
    • September 2009
    • 57

    Gurami

    Jag har läst en del vad som skrivs här på forumet, och dragit den slutsatsen att det finns mer kunskap här en vad som finns i vanliga zooaffärer.

    Jag funderar på att skaffa mig ett par Gurami till mitt nya akvarium.
    Tycker Mosaikguramin är vildigt fin.
    Men när jag var i affären sa dom att de stora Guramisarna gärna blev fenbitare. Så det var bättre att jag skaffade någon sort av dvärg Gurami, dom skulle vara mycket snällare.
    Ioförsig hade dom en liten sort som hette RödGurami, som var jätte fin.Ljusorange på kroppen medans magen var mörkare orange.

    Eftersom jag också vill ha en kampfisk så vill jag bara ha snälla fiskar i mitt akvarium och inga som biter på fenor.

    Vad säger ni? Kommer MosaikGuramin att bita i kampisen`s fenor??

    Hur många Guramis kan man ha i ett 100L akvarium? kan jag kanske ha båda sorterna? Hur många av varge isåfall?
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Vad jag har erfarit så ska man inte blanda flera sorter av gurami.

    Mosaik gurami skulle gå, men det skulle bli i minsta laget i ditt 100 liters.
    Dvärggurmain även kallad mingurami, rödgurami, pygmégurami. är en väldigt söt och trevlig fisk, när man får den att må bra.
    Men det kan vara svårt, dom är de känsligaste guramifiskarna.
    Gurami är känsliga mot dåligt vatten(kvalitét). och dom kan lätt bli sjuka. en vanlig sjukdom är bukvattensot.
    Gurami fiskar är också väldigt känsliga för stress, blir dom stressade kan det utspela sej på många sätt, ibland (oftast) så står dom och trycker i ett hörn och vägrar komma fram. matvägran är också vanligt.
    Och ibland (inte så ofta) kan stressen få dom att bli bråkiga mot andra fiskar.
    som t ex bli fenbitare, men har dom bra med plats och trivs så händer inte detta.

    Det tåligaste guramifiskarna är: blå gurami (odl-form: marmor och guldgurami) och mosaikgurami. men båda dessa skulle behöva mer plats, framförallt blå guramin
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Scalaren96
      • September 2009
      • 43

      #3
      har själv guldguramis dom är väldigt fredliga köpte 2 st för ungefär ett halvår sen jag har dom i ett 60l akvarium med kardinaltetror, ancistrus och två kampfiskar (hanar) fungerar bra just nu men ska flytta dom till ett annat akvarium.
      Som karrokaja säger blir dom väldigt lätt stressade och är oftast i bakre delen av akvariumet vad jag vet.
      Har haft 2st dvärgguramis också med guppys kanske 5st deras fenor försvann efter 2 månader så dvärgguramis är inte den bästa sorten.

      Kommentar

      Arbetssätt...