Kampfisk: Beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    Kampfisk: Beteende

    Fick med två kampfiskar då jag köpte mitt akvarium. Jag har aldrig haft kampfisk förut och tog för givet att kampfiskarna skulle vara en riktig plåga mot de andra.
    Dock visade de sig vara otroligt fredliga..för fredliga. Ganska skygga faktiskt.
    de går med malar, tetror, levandefödare.. ja, lite allt möjligt och de verkar tycka att de andra är asjobbiga. för stojjiga?
    de håller sig mest vid ytan (nån cm nedanför) och runt pumpen. står mest still på samma plats och viftar snabbt med "framfenorna". Är de sjuka eller är det vanligt kampfiskbeteende? Kanske de är missnöjda med de andra invånarna?

    Hade först tänkt att byta bort dem men börjar nu tveka.. hanen är ju trots allt så vacker.
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    #2
    ingen?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det låter som ett helt normalt beteende på kampfisk i ett sällskapskar.
      Skulle du minska på draget från pumpen och han skulle få ro att bygga ett skumbo skulle du troligen få se ett helt annat beteende från honom.
      Skaffa inga andra fiskar med slöjande fenor bara, då finns risken att du lockar fram djävulen i honom...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • zezzan_linn
        • November 2007
        • 132

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Det låter som ett helt normalt beteende på kampfisk i ett sällskapskar.
        Skulle du minska på draget från pumpen och han skulle få ro att bygga ett skumbo skulle du troligen få se ett helt annat beteende från honom.
        Skaffa inga andra fiskar med slöjande fenor bara, då finns risken att du lockar fram djävulen i honom...
        Tack för svaret!
        Bygger kampfiskar skumbon även om de inte går med honor?
        ..en lite fundering bara

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jadå. Oftast låter man en hanne gå själv och bygga sitt skumbo, för att sedan släppa ner en hona till honom. Slår han inte ihjäl henne så blir det lek ganska så snart...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Kampfiskar är, förutom under lektiden, fredliga mot andra fiskar. De är aggressiva mot varandra (främst andra hanar, men har förstått det som att även vissa honor kan vara bitska mot hanarna). Tror personligen inte att andra slöjfenade fiskar råkar illa ut på grund av att hanen skulle missta dem för andra kampfiskhanar, slöjfenorna är förmodligen inte det som triggar igång en kamphane, eftersom de långa fenorna inte är naturliga, utan framavlade. Tror en kamphane skulle bli mer osams med t.ex en makropodhane än med en obesläktad art med slöjfenor.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • zezzan_linn
              • November 2007
              • 132

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Kampfiskar är, förutom under lektiden, fredliga mot andra fiskar. De är aggressiva mot varandra (främst andra hanar, men har förstått det som att även vissa honor kan vara bitska mot hanarna). Tror personligen inte att andra slöjfenade fiskar råkar illa ut på grund av att hanen skulle missta dem för andra kampfiskhanar, slöjfenorna är förmodligen inte det som triggar igång en kamphane, eftersom de långa fenorna inte är naturliga, utan framavlade. Tror en kamphane skulle bli mer osams med t.ex en makropodhane än med en obesläktad art med slöjfenor.
              så hela dethär med att kampfiskar ska vara så hemsk aggressiva är ganska överdrivet alltså?

              Kommentar

              • zezzan_linn
                • November 2007
                • 132

                #8
                en annan sak:

                på en av djuraffärerna i närheten där jag bor har de kampfiskar (hanar, ensamma) i pyttesmå burkar. (de kallar dem för "akvarium" men de är de då inte enligt min åsikt) De rymmer ca EN LITER! absolut inte mer än 1,5 i alla fall! Är det verkligen tillåtet?
                Djuraffären verkar mycket seriös i övrigt men pg.a detta har jag slutat att handla hos dem.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av zezzan_linn
                  så hela dethär med att kampfiskar ska vara så hemsk aggressiva är ganska överdrivet alltså?
                  De kallas kampfiskar för att hanarna vanligtvis är aggressiva mot varandra, och kan slåss till döden, i Asien anordnar de "fiskkamper". Men jag tror att de avlar på de aggressivaste (som med kamphundar), här, där vi inte sysslar med så´na dumheter, och inte avlar på aggressivitet, så kan jag tänka mig att hanarna inte är lika aggressiva sinsemellan. En art, som heter Betta imbellis, och som jag har hört kan vara vildformen av de slöjfenade Betta splendens, har jag för mig är fredligare mot varandra, även om hanarna visar upp sig för varandra.

                  De små behållarna i affärerna går de inte i permanent. De går inte att ha tillsammans i ett akvarium, och de kanske även går ensamma i små behållare istället för i de vanliga affärsakvarierna för att andra fiskar inte ska bita dem i fenorna, och de då inte skulle se lika attraktiva ut för kunderna. De är inte särskilt aktiva simmare, och kan ta syre ur luften, så om de går så under en kort tid innan de köps, så funkar det nog. Finns nog många arter som affärerna har i för små akvarier egentligen, eftersom de inte skulle ha plats att ha så stora akvarier i affären. Och det är ju oftast ungfiskar, som inte är tänkta att gå i affärernas akvarier särskilt länge.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    #10
                    ja precis som micke säger så håller affärerna dem i små byttor just för att exponera dem för kunderna och kunden kan lätt välja mellan alla olika färvariationer! De skulle kunna placera ut dem en och en i de övriga karen de har, men det skulle inte sälja...
                    Det går för det mesta bra att hålla den tillsammans med stillsamma fredliga arter som inte har stora fenor, men med 2 kamphanar är det krig till sista droppen!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • I/A
                      • August 2009
                      • 28

                      #11
                      När jag hade kampfiskar så var de väldigt fredliga mot de andra fiskarna och hanen simmade bara efter ytan trots att jag hade en väldigt svag pump.Men en dag låg han helt oväntat halvdöd och naggad vid ytan .

                      Kommentar

                      • zezzan_linn
                        • November 2007
                        • 132

                        #12
                        Ursprungligen postat av I/A
                        När jag hade kampfiskar så var de väldigt fredliga mot de andra fiskarna och hanen simmade bara efter ytan trots att jag hade en väldigt svag pump.Men en dag låg han helt oväntat halvdöd och naggad vid ytan .
                        tråkigt. såg du någonsin att någon fisk i karet jagade/nafsade på hanen?

                        Kommentar

                        • zezzan_linn
                          • November 2007
                          • 132

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          De små behållarna i affärerna går de inte i permanent. De går inte att ha tillsammans i ett akvarium, och de kanske även går ensamma i små behållare istället för i de vanliga affärsakvarierna för att andra fiskar inte ska bita dem i fenorna, och de då inte skulle se lika attraktiva ut för kunderna. De är inte särskilt aktiva simmare, och kan ta syre ur luften, så om de går så under en kort tid innan de köps, så funkar det nog. Finns nog många arter som affärerna har i för små akvarier egentligen, eftersom de inte skulle ha plats att ha så stora akvarier i affären. Och det är ju oftast ungfiskar, som inte är tänkta att gå i affärernas akvarier särskilt länge.
                          Men varför SÅ små? finns även en annan fiskaffär i närheten och de har också sina hanar ensamma men de har dem i 40-50 liters behållare.
                          Det måste ju vara bättre för fisken.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av zezzan_linn
                            Men varför SÅ små? finns även en annan fiskaffär i närheten och de har också sina hanar ensamma men de har dem i 40-50 liters behållare.
                            Det måste ju vara bättre för fisken.
                            Ja, visst är det bättre, men det verkar som om de flesta affärer som har dem i små behållare bara har en liten hylla att ha dem på. Men själv tycker jag nog att om en affär inte har plats för större behållare, eller kan ha dem i de vanliga akvarierna, så bör de inte sälja dem alls. Men eftersom de bara ska gå där tillfälligt, så är det nog ingen större fara.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • I/A
                              • August 2009
                              • 28

                              #15
                              Ursprungligen postat av zezzan_linn
                              tråkigt. såg du någonsin att någon fisk i karet jagade/nafsade på hanen?
                              Jo det var två saffrans mollys som försökte äta upp hans fenor, men dom fiskarna tog jag bort innan han dog.Men kan det vara så att labyrint-fisk hanar kan slås? Isåfall var det nog dvärgtrådsguramin.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...