Stygg Gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MOL
    • August 2009
    • 27

    Stygg Gurami

    Tog över ett akvarium på ca 100liter. Hade då enbart till att börja med ett litet akvarium här hemma som var igång med lite guppys och platy så de fiskarna jag fick med i akvariet var bla två st Blå Gurami, några år gamla en hane och en hona.. Gick bra i det nya akvariet i ca två timmar sedan började hanen jaga honan om och om igen.. Det slutade med att jag tog bort hanen som enl tidiagre ägaren var stygg redan innan. Sedan startades det "nya" större akvariet igång och jag släppte ner fiskarna hade då bara Gurami honan kvar och hade inhandlat en liten hane.. då vände det så honan flög som en raket hela hela tiden efter hanen (den nya) till slut valde jag att ta bort den honan också... Nu återstod bara den "nya" hanen var idag och köpte två honor på samma ställe som jag köpte hanen förra veckan.. och vad händer.. hanen jagar livet snart ur honorna, tur det är två så han inte enbart jagar en hona bara.. har läst runt lite granna men det står att de är fredliga fiskar hm inte det jag sett.. jag ahr verkligen ingen lust att ta bort denna jag köpte förra veckan och ersätta den också med en ny.. Kan man plocka bort hanen kanske ens tund i en hink el dylikt så han får vara för sig själv el hur gör man? han är inte stygg mot de andra fiskarna utan bara mot "de sina"...
    Har lite stenar och krukor osv och växter så det finns ju gömställe men han letar ju givetvis upp dem...
    Finnsd et ngn som har ngt tips?
  • mrt
    • December 2008
    • 71

    #2
    Min gurami hane smiskade upp sin hona ordentligt, jag löste det genom att köpa två honor till. Visst jagar han dom ibland men delar upp sina aggressioner på dom alla och nu verkar det har blivit en bättre balans.

    Kommentar

    • MOL
      • August 2009
      • 27

      #3
      Jag har en hane och två nya honor inköpta idag... Men hur många behöver man ha då?

      Kommentar

      • Wictor_88
        • March 2007
        • 210

        #4
        Min hane jagar honan då och då men jag ser inget problem i det, ibland är det hon som petar på han. Men att avliva fiskar på löpande band låter ju lite makarbert. :-) Om det nu är det som menas med att "plocka bort".

        Kommentar

        • MOL
          • August 2009
          • 27

          #5
          Jag har tagit bort två st som jag fick med akvariet, fick reda på då att en utav dessa var riktigt stygg, var på och hackade och jagade tydligen fler än de i "sin egen sort" så de sa att jag får se hur det går.. Och mkt riktigt modell större gurami var det också ett par år gamla... Som spjut i akvariet och jagade.. Då tycker jag det är mer makabert att låta de stackrarna som blir jagade få ha det så.. men men det är väl olika tycke.. Tycker inte det är roligt på ngt sätt att ta bort vare sig djur el fiskar...
          Höll koll igår, tänkte om det fortsatte skulle jag ta ur hanen som fanns tidigare och ha han i en hink en liten stund så de andra två nya fick känna sig lite hemma stadda och sen släppa tillbaka honom, vet inte om det funkar men det hade ju varit värt ett test.. Men det hade lugnat sig.. han var väl trött det var inte dålig fart i han överallt och ingenstans och jagade de.. Men då verkade det ha lugnat sig och var lite jagning då och då t om honorna var på varandra lite då och då. Så nu hoppas jag det går bra

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            kan med vara så att de har testat vad den andra går för typ. men annars så kan guld-,blå-,marmorgurami vara de som jag tycker är mest de som jagar sin egen art.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • MOL
              • August 2009
              • 27

              #7
              Satt och kolalde en liten stund nu och nu e han igång igen men han borde väl tröttna till slut tycker jag... Igår gick det bra det sista men han har väl vilat upp sig under natten
              Det konstiga är tycker jag att inne på zoo där hade dom en del gurami i samma akvarium men de jagade baske mig inte varandra.. såg så snälla och fredliga ut.. tur är väl att de bara jagar de "sina" annars hade jag fått ringt och hört om jag ahde fått lämna tillbaka dom el ngt.. Men han skall säkert visa att han var där först och bestämmer, det är tacken för att man skaffade två flickor till honom

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                låt det vara ett tag så lugnar de ner sig sen ska du se ^^.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • stardust13
                  • May 2009
                  • 30

                  #9
                  jag hadde 3st honor o 3st hanar det var inga problem mellan dem

                  Kommentar

                  • MOL
                    • August 2009
                    • 27

                    #10
                    Ena stunden lugnt andra fullt ös i raketfart...

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      vissa gurami jagar, vissa inte. bros på individen själv
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Har man en gurami som är aggressiv får man antingen ha den för sig själv eller tillsammans med 5-6 stycken av samma art - lite beroende på storleken på akvariet. Är akvariet under 100 liter kanske blå gurami inte är någon bra idé alls. Enstaka individer kan vara väldigt besvärliga tom av en liten och ganska beskedlig art som honungsgurami.

                        Kommentar

                        • MOL
                          • August 2009
                          • 27

                          #13
                          Akvariet ligger på ca 100l, jag letar efter ett möbelakvarium typ juwel på minst 120l upp till 200l då finns möjligheten att köpa till ett par st gurami till, det är vissa stunder lugnt men vissa stunder är det full rulle, den ena har de börjat förstöra fenan bak, den har typ delat sig på ett ställe ser det ut som.. Läker detta ihop tro?

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Ursprungligen postat av MOL
                            Läker detta ihop tro?
                            Oftast, om skadan inte är för djup. Men den skadade fisken behöver lugn och ro om det skall kunna läka.

                            Kommentar

                            • Snap3
                              • May 2009
                              • 145

                              #15
                              Honor är rätt bra på att säga ifrån också Har dock inte haft dvärg guramis men stora gurami brudar är också på hugget..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...