Visste ni att det finns ett Svenskt guppysällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #16
    Ursprungligen postat av karlsson777
    Om man har flera akvarium med enbart guppys...var gör ni av alla yngel? För inte kan ni väl spara alla.
    Tror en del som odlar guppy har avtal med någon säljare som regelbundet tar emot "oönskade" guppy eller så har man kanske någon större/glupskare fisk som hjälper till att hålla beståndet nere
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Arctic
      • March 2009
      • 281

      #17
      najs visst väl det. är uppväxt i Bro, bor som det står nu i järfälla vilket bara ligger ett stenkast ifrån Bro Är inte hemma just nu men så fort jag kommer hem så lovar jag att anmäla mig till SGS...min sambo kommer bli galen "suck och stön... inte en till fiskförening.." hehe

      fina guppisar du har där Björn

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ja lycka till med guppyodlandet, inom eller utanför föreningen....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • BjörnL
          • March 2009
          • 21

          #19
          Vad kul att algskraparn gillar guppybrevet.

          Hoppas arctic går med, i så fall är du varmt välkommen till föreningen.

          I nästa nummer av guppybrevet kommer att bl.a. behandla:

          Den dubbelrecesiva grundfärgen creme
          Lazuli blå triangelguppys
          Senaste nytt från importerna

          Mer avelsguppy åt folket

          MVH Björn

          Kommentar

          • BjörnL
            • March 2009
            • 21

            #20
            Jag läser på forumet att många har dåliga erfarenheter av köpguppys, jag kan själv hålla med om detta. För hade jag köpguppys men de bara dog av mystiska anledningar. Jag tyckte att de var nästan omöjligt att få de att föryngra sig och skapa en levnadsduglig stam.

            Detta beror ofta på flera saker, tex för gamla honor= om de är för gamla innan första parningen så kan detta leda sterilitet.
            En annan orsak till att köpguppys har svårt att överleva i våra akvarium är de är ofta uppföda i asien, med starka saker i vattnet för att få maximal överlevnad. När de sen kommer till zooaffärerna så får de för första gången träffa på "vanligt vatten", detta är deras immunförsvar inte rustat för.

            Jag tror att fler skulle få en positiv känsla av guppyn som fisk om det skulle finnas mer svenskodlade guppys i affärerna, alltså en fisk som är uppfödd under mer svenska förhållanden. Nog för att Sverige har väldigt skiftande vattenförhållanden men ändå. Detta är vad jag tror, men det finns säkert affärer som säljer bra utlandsuppföda stammar också.

            Det jag tycker är tråkigt är att guppyn och andra levandefödare får dåligt ryckte, för visst kan det vara enkelt med guppys, det behöver inte bara vara död och elände

            Mer bra guppys åt folket

            MVH Björn

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #21
              Här i Halmstad så har vi svenskodlade guppy, svärdbärare, platy och black molly i minst 4 affärer. Inte minst märker man det på antalet yngel som finns i deras akvarier. Kanske vore idé att göra som en av de mer kända affärerna i Stockholm gör. Märk upp alla kar med svenskodlade fiskar.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • BjörnL
                • March 2009
                • 21

                #22
                Hejsan alla guppybeundrare

                Den 1/10 ska jag hålla föredrag hos Bollmora (Stockholm) akvarieförening om guppys. Dit kan alla komma och lyssna på föredraget som kommer mestadels att handla hur man odlar/avlar utställningsguppys, lite genetik men också allmänt om hur roligt/intressant det är att ha guppys.

                Mer info finns akvarietorgets hemsida under SGS.


                Den som har ett lite större/djupare intresse för guppys kan säkert få behållning av föredraget.

                MVH Björn Lundmark

                Kommentar

                • Adamb
                  • November 2005
                  • 184

                  #23
                  Håller helt med dej björn! Guppyn har fått ett väldigt dåligt ryckte pågrund av att det är odlade i asien. Guppyn är absolut en av mina favorit fiskar! Skulle inte kunna ha ett akvarium utan guppy! Stort plus till Guppyn!

                  Guy!
                  Vilka butiker i Halmstad har svenkodlade?

                  //Adam b
                  Senast redigerad av Adamb; 25 September 2009, 17:53.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Ursprungligen postat av Adamb
                    Håller helt med dej björn! Guppyn har fått ett väldigt dåligt ryckte pågrund av att det är odlade i asien. Guppyn är absolut en av mina favorit fiskar! Skulle inte kunna ha ett akvarium utan guppy! Stort plus till Guppyn!

                    Guy!
                    Vilka butiker i Halmstad har svenkodlade?

                    //Adam b
                    De flesta! ja, jag heter inte Guy, men har hyfsad koll ändå.

                    ...kolla till att börja med hos Halmstads zoologiska och Åled´s, troligen kan man också hitta svenskodlade hos Akvarieshopen och eventuellt också på Lilla torgs Zoo...

                    Guy, har du fler ställen?
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • BjörnL
                      • March 2009
                      • 21

                      #25
                      Det finns också vi i Guppysällskapet, vi har Svenskodlade fiskar i varierande svårighetsgrad. Stammar till såväl nybörjaren såväl till den avancerade odlaren.

                      MVH Björn

                      Kommentar

                      • BjörnL
                        • March 2009
                        • 21

                        #26
                        Hejsan alla guppyvänner jag kan nu meddela att vår nya hemsida börjar på ta from, den är inte klar än på långa vägar men det finns i alla fall snygga bilder på våra guppys bl.a. Alla är varmt välkomna att titta in på sidan.

                        www.guppys.se

                        MVH Björn

                        Kommentar

                        • issa83
                          • September 2009
                          • 48

                          #27
                          Ursprungligen postat av BjörnL
                          Hejsan alla guppyvänner jag kan nu meddela att vår nya hemsida börjar på ta from, den är inte klar än på långa vägar men det finns i alla fall snygga bilder på våra guppys bl.a. Alla är varmt välkomna att titta in på sidan.

                          www.guppys.se

                          MVH Björn
                          Sidan ser jättefin ut! Kommer titta in där med jämna mellanrum, ser fram emot all bra info och fina bilder som garanterat kommer dyka upp där

                          En fråga, jag bor i vämland(karlskoga)mitt emellan karlstad och örebro. De guppys som finns i de olika zoobutikerna ser väldigt fina ut, vissa av dem. men de ligger alltid nån död, nån som simmar konstigt eller helt klart är sjuk på nåt sätt i ALLA akvarier...suck. Vågar inte köpa....

                          Vet du , eller nån anan här om någon privat säljer några fina guppyhanar med klar vacker färg runt ikring mig??

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #28
                            Ursprungligen postat av issa83
                            Sidan ser jättefin ut! Kommer titta in där med jämna mellanrum, ser fram emot all bra info och fina bilder som garanterat kommer dyka upp där

                            En fråga, jag bor i vämland(karlskoga)mitt emellan karlstad och örebro. De guppys som finns i de olika zoobutikerna ser väldigt fina ut, vissa av dem. men de ligger alltid nån död, nån som simmar konstigt eller helt klart är sjuk på nåt sätt i ALLA akvarier...suck. Vågar inte köpa....

                            Vet du , eller nån anan här om någon privat säljer några fina guppyhanar med klar vacker färg runt ikring mig??
                            Det där är ett ständigt problem i affärerna. Det beror till stor del på att de fiskar som levereras redan när de kommer är ganska gamla, och dessutom kanske har transporterats långt och i flera omgångar på kort tid. När det kommer ny fisk till affärerna så blandas dessa dessutom med de överblivna från tidigare leveranser och då blir det lätt sjukdomar och döda guppy. Tyvärr vet jag ingen odlare i dina trakter, men annars kanske du kommer till Göteborg på GCG-auktionen om någon månad? Där kan du köpa svenskodlat, oftast också till en billig peng. Dessutom brukar det finnas massor av andra kul saker att bjuda på....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • issa83
                              • September 2009
                              • 48

                              #29
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Det där är ett ständigt problem i affärerna. Det beror till stor del på att de fiskar som levereras redan när de kommer är ganska gamla, och dessutom kanske har transporterats långt och i flera omgångar på kort tid. När det kommer ny fisk till affärerna så blandas dessa dessutom med de överblivna från tidigare leveranser och då blir det lätt sjukdomar och döda guppy. Tyvärr vet jag ingen odlare i dina trakter, men annars kanske du kommer till Göteborg på GCG-auktionen om någon månad? Där kan du köpa svenskodlat, oftast också till en billig peng. Dessutom brukar det finnas massor av andra kul saker att bjuda på....
                              Tack för tipset. Dessvärre är ju Gbg en bra bit från mig, tar ca 3 timmar med bil och med tåg ännu längre...suck. Och det blir ju inte så billiga fiskar precis, och även om en sån tripp hade varit spännande så är det inget jag har råd med nu tyvärr
                              Ser att du bor i falkenberg Där bodde jag också i 2 år men flyttade tillbaka till värmland för 2 ½ år sedan igen. Fbg är en så vacker stad!!

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #30
                                Ursprungligen postat av issa83
                                Tack för tipset. Dessvärre är ju Gbg en bra bit från mig, tar ca 3 timmar med bil och med tåg ännu längre...suck. Och det blir ju inte så billiga fiskar precis, och även om en sån tripp hade varit spännande så är det inget jag har råd med nu tyvärr
                                Ser att du bor i falkenberg Där bodde jag också i 2 år men flyttade tillbaka till värmland för 2 ½ år sedan igen. Fbg är en så vacker stad!!
                                Tack för berömmet för min nya hemstad, jag flyttade hit för 9 år sedan, från Stockholm!
                                Ja, det där med begränsad ekonomi har jag själv upplevt, du kan inte lura dig själv till att komma ändå? Det kanske finns några andra att samåka med, kolla framöver, ibland dyker det upp samåkningstrådar, eller varför inte starta en själv!
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...