Utveckling av guppys, färgvarianter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pleione
    • December 2002
    • 19

    Utveckling av guppys, färgvarianter...

    Har ett par frågor om guppyyngel.

    1) Kan man se stjärtformen redan vid tidig ålder? Har ett centimeterstort yngel som antningen är lyrstjärt eller så har något tagit sig en munsbit... (har bara ottos och andra guppys i karet).
    Inget av de ca 20 andra ynglen verkar ha samma form på stjärtfenan.

    2) Utvecklas "blonda" guppys långsammare än vanliga "gråa" (nu generaliserar jag säkert något otroligt). Jag kan se dräktighetsfläcken hos de jämngamla gråa ynglena, men ingen hos de blonda.
    Nåt gonopodium har jag inte sett röken av på något yngel...

    3) Ingen fråga, men ändå: någon i Uppsalatrakten som vill ha gratis blonda (gula, ev med röda fenor) eller gråa (vanliga, med gula och svarta fläckar) guppys? Finns att hämta här. Lägger iofs ut en annons snart.
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    #2
    Här kommer lite svar:

    1) När det gäller stjärtformen så är det bland det sista som utvecklas. Svärden, lyrformen m.m. brukar komma ett bra tag efter att fisken fått sin färg. Ibland kan det ta ett år innan det växt färdigt. Fast det kan variera från olika stammar. Så störst chans är att fenan är skadad på något sätt (dock ej 100% säker på det)

    2) Blonda guppys utvecklas i regel inte långsammare än andra. Anledningen till att du inte ser dräktighetsfläcken är att blonda guppys ofta har väldigt ljus fläck som inte syns så tydligt innan den blir större.

    3) Jag finns ej i närheten av Uppsala, annars hade jag gärna tagit emot...



    Akvarievännerna I Borås
    http://www.bostream.nu/blue/aib/
    ----------
    -----------------------

    Kommentar

    Arbetssätt...