Hur dödar man en guppy enklast !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #16
    Ursprungligen postat av perfetto
    Hemskt var när jag skulle avliva världens mest seglivade fiskart - en Pakistanbotia.
    Jag lade den i dubbla plastpåsar och slog den HÅRT två gånger i badkarskanten.
    När jag sedan skulle kasta påsen med en förmodad stendöd Botia, sprattlar det till mer än en gång.

    Slutade med att jag snabbt som ögat kastade honom (?) från tredje våningen rakt ner i asfalten nedanför av all kraft.

    Kändes lite småjävligt faktiskt att han överlevde sådana smällar i första läget... : (
    Fick en liten bild för mitt inre öga hur du står på balkongen och slänger påsen med all kraft samtidigt som grannen står på balkongen och röker. När grannen frågar vad du pysslar med så säger du som om det vore det naturligaste i världen att du bara försöker att ta livet av en fisk.
    Hahaha... Sorry men får såna flashbilder rätt som det är
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Speedo
      • January 2010
      • 602

      #17
      Jag vet att de flesta här i forumet inte gillar det och det gör jag inte jag heller men jag har en ensam kamphona och jag har frågat på andra ställen också men ingen vill ge mig svar på hur jag ska göra...
      Det som är problemet är att hon inte kan lyfta bakfenan och har då svårt att simma så hon flytter vi insuget för där vet hon att hon inte kommer flyta omkrig...men jag vill att hon ska slippa lida mer Hon kommer fram och äter så gått hon kan och jag ger foder i både fling(animalisk) och tablett(vagetabilisk) men hon orkar ju inte hålla sig kvar vid ytan och äta flingfodret + att guppysarna är som galna när dom får mat...och så simmar hon fram och "ramlar" ner till botten försöker äta maten på botten men hon äter ju inte algtabletter så...

      Snälla kan ni berätta vad jag ska göra!?
      Jag vill ju inte ge henne till katterna...

      //Speedo
      Har jag stavat fel....Är det sant?
      Rätta mig gärna!

      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #18
        Ursprungligen postat av Speedo
        Jag vet att de flesta här i forumet inte gillar det och det gör jag inte jag heller men jag har en ensam kamphona och jag har frågat på andra ställen också men ingen vill ge mig svar på hur jag ska göra...
        Det som är problemet är att hon inte kan lyfta bakfenan och har då svårt att simma så hon flytter vi insuget för där vet hon att hon inte kommer flyta omkrig...men jag vill att hon ska slippa lida mer Hon kommer fram och äter så gått hon kan och jag ger foder i både fling(animalisk) och tablett(vagetabilisk) men hon orkar ju inte hålla sig kvar vid ytan och äta flingfodret + att guppysarna är som galna när dom får mat...och så simmar hon fram och "ramlar" ner till botten försöker äta maten på botten men hon äter ju inte algtabletter så...

        Snälla kan ni berätta vad jag ska göra!?
        Jag vill ju inte ge henne till katterna...

        //Speedo
        Snabbaste sätter, håva upp henne, slå håven mot badkarskanten ett flertalgånger och sen mosa henne med en kniv!
        Det är det sätter jag gjort med mina fiskar.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Speedo
          • January 2010
          • 602

          #19
          Men jag vill ju att hon dör direkt!!!
          Och jag slår nog inte så hårt...
          Har jag stavat fel....Är det sant?
          Rätta mig gärna!

          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #20
            Ursprungligen postat av Speedo
            Men jag vill ju att hon dör direkt!!!
            Och jag slår nog inte så hårt...
            Ta den vassaste kniv eller sax du har och avlägsna huvudet. Då dör hon garanterat direkt.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #21
              Har hört att fiskar dör direkt (vet inte om jag tror på det) när man slänger ner de i kokande vatten, dvs i en kastrull...
              Det kanske du kan göra om du vågar.
              Jag skulle aldrig våga en sådan grej
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #22
                Ursprungligen postat av Nubi
                Snabbaste sätter, håva upp henne, slå håven mot badkarskanten ett flertalgånger och sen mosa henne med en kniv!
                Det är det sätter jag gjort med mina fiskar.
                HAHA varför mosa med en kniv?! Man gör det bara söligt för sig...

                Håva upp, ner i en plastpåse, dunka i nått hårt, bara att kasta påsen som den är... Fisken dör efter 1-2 smällar!

                Vill man vara säker på att den är död så kan man ta upp den ur påsen och släppa tillbaka fisken i karet och se om han simmar (glöm inte att släppa i tarmarna som troligtvis ramlat ut genom den spruckna buken). Lever fisken så upprepa avlivningsprocessen ovan eller medicinera med General Tonic.
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #23
                  [QUOTE=DAHLBERG;1381885]HAHA varför mosa med en kniv?! Man gör det bara söligt för sig...QUOTE]

                  Man vill vara på den säkraste sidan.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • DAHLBERG
                    • September 2008
                    • 1598

                    #24
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Man vill vara på den säkraste sidan.
                    Om en guppy överlever en smäll i bordet så förtjänar han att leva...
                    Senast redigerad av DAHLBERG; 17 February 2010, 17:36.
                    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                    540 liter kulfisk - T. lineatus
                    120 liter salt - Koraller och fisk

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #25
                      Ursprungligen postat av DAHLBERG
                      Om en guppy överlever en smäll i bordet så förtjänar han att leva...
                      *ASG!* good one
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Vimsa
                        • November 2008
                        • 768

                        #26
                        Ursprungligen postat av DAHLBERG
                        Om en guppy överlever en smäll i bordet så förtjänar han att leva...
                        HAHAHAHAHA!

                        De gånger jag har avlivat fiskar (då de varit så sjuka / skadade att det inte funnits en chans att de skulle ha överlevt) har jag håvat upp fisken, slängt ner den på en tidning och med tidingspapper emellan mosat den med något. Krasar det ... så är fisken död *host* Hade några sjuka guppyyngel (de kunde knappt simma längre, stackarna), vilka jag avlivade genom att håva ner dem i kokande vatten. Känns som att fiskar som knappt är 1 cm långa borde dö omedelbart på det sättet, en vuxen fisk är väl segare antar jag, skulle aldrig våga avliva på det sättet annars.

                        Kommentar

                        • johnny_k
                          • February 2010
                          • 6

                          #27
                          fiskarna dör när dom kommer i kokande vatten. snabbt tänk bara på hur det är när man ska fixa till kräftorna. går väldigt fort
                          190L
                          150L
                          110L

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            För en massa år se´n såg jag en pygmégurami förvandlas till en plattfisk. Var i en affär och skulle köpa pygméguramis, och expediten tappade en av dem på golvet, och hon trampade på den. Den såg ut som innan, bara väldigt platt.

                            Kändes inte riktigt bra den gången jag råkade tappa en stor scalarehane i golvet när jag hade honom i håven, han landade mindre bra, skadade förmodligen huvudet/hjärnan, och var mindre pigg efteråt. Hoppades att han skulle kvickna till, men har för mig att han dog efter en stund, det var längese´n.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #29
                              Jag ansåg mig lite som en expert med avlivning av fiskar (aldrig avlivat ngt större än 10cm) och den metoden som jag använder mig av är : svart sopsäck och dänga till ett par gånger mot badkarskanten. snabbt smärtfritt och effektivt tycker(tyckte) jag...

                              Avlivade fisk idag, storleken var 10cm. Avlivade med "min" metod och var hundra på att den var död. Tittade ner i påsen och den rörde inte på sig.
                              Slängde den i toaletten och ser till min förtvivlan att den inte är DÖD!! O_O
                              Den DOG INTE när jag dängde till den över badkarskanten.
                              Jag ser hur den RÖR sig...Min första reaktion, jag stoppar ner handen i toan och känner hur den swish försvinner O_O!!

                              Jag tittar stup i kvarten i toalettstolen för att se om den kommit tillbaka Vad fan gör jag...*snyft*
                              Snacka om att stå m båda benen på jorden.
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • Johanski
                                • February 2007
                                • 3044

                                #30
                                Svart sopsäck låter lite för stor och "tung" för en liten firre. bättre att ta vanliga fryspåsar eller dylikt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...