Vill att de ska leva!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brännmanet
    • August 2007
    • 46

    Vill att de ska leva!

    Halloj!

    Jag har en höggravid guppyhona vars yngel jag gärna behåller för att se hur de färgar ut sig.

    Jag har henne med tio guldbarber, två platy (en tuxido och en röd med svarta fenor) samt två andra guppyhonor och en hane.

    Kommer ynglen att bli uppätna av fiskarna? Hur gör jag för att förhindra det på bästa sätt? Jag har en yngelbox i karet men dess sidohål har alltid varit för stora så ynglen har kunnat simma ut.

    Jag har inte så jättemycket växter, iallafall inte så att de kommer klara sig allihop

    Hur gör jag? På bästa, billigaste sätt?

    Tack på förhand!
    Brännmanet
    -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Skaffa ett separat yngelakvarium som honan kan föda fritt i, i ditt akvarium kommer inga yngel överleva.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Brännmanet
      • August 2007
      • 46

      #3
      Jag har faktiskt en liten plastbox på ca två liter, kan jag använda den?
      -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Brännmanet
        Jag har faktiskt en liten plastbox på ca två liter, kan jag använda den?
        Nej, jag sade akvarium, inte isoleringscell!!!!!
        Ett yngelakvarium bör ligga på 40-50 liter för att du skall ha hyfsat goda chanser att föda upp ynglen....i en 2-litersbox blir vattnet snabbt dåligt....
        IKEA har plastboxar (FLAJ/SAMLA) som inte kostar mycket pengar och har tillräcklig volym.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • ankan94
          • February 2009
          • 199

          #5
          Ursprungligen postat av Brännmanet
          Jag har faktiskt en liten plastbox på ca två liter, kan jag använda den?
          Det är nog ett för litet för en guppyhona med yngel, men det du kan göra är att du sätter en nylonstrumpa över yngelboxen så kommer dom inte att smita!

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av ankan94
            Det är nog ett för litet för en guppyhona med yngel, men det du kan göra är att du sätter en nylonstrumpa över yngelboxen så kommer dom inte att smita!
            Nja, ett separat yngelakvarium är betydligt bättre, där kan de växa till sig ordentligt inan de flyttar över till de vuxna fiskarna igen.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Brännmanet
              • August 2007
              • 46

              #7
              Hahah jaaa kanske man kan likna det vid det
              Jag kom på att jag även har en guldfiskskål på närmare 15l, den måste ju fungera för ett tjugotal gupyyngel? Vi snackar ju inte att de ska bo där för evigt liksom

              Det där med nylonstrumpan var riktgit smart! Får ta och gräva lite i garderoben och se vad jag kan hitta.
              -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-

              Kommentar

              • ankan94
                • February 2009
                • 199

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Nja, ett separat yngelakvarium är betydligt bättre, där kan de växa till sig ordentligt inan de flyttar över till de vuxna fiskarna igen.
                ja så klart att det är bätter men om hamn kanske inte harlust eller pengar till ett yngelakvarium + pump med tillbehör så är det ett bra allternativ

                Kommentar

                • Brännmanet
                  • August 2007
                  • 46

                  #9
                  Ja jag tror att jag kör på det sålänge, när ynglen fötts kan jag ju flytta över dem isåfall...?

                  Men en annan fråga då när jag ska använda yneglbox och inte vill stressa honan för mycket. När ska jag stoppa i henne?

                  Hon är riktigt tjock och jag ser en stor brunröd fläck i rumpan på henne samt en liten antydan till vit svullnad..

                  Men hur vet man säkert?
                  -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-

                  Kommentar

                  • Mikron
                    • March 2009
                    • 133

                    #10
                    Tummen du pratade om någon box/låda som hette samla.
                    Såg den på IKEAs hemsida och jag undrar om man behöver pump till den eller och det funkar ändå utan pump om man byter vatten 1-2 ggr i v?

                    Tack på förhand

                    Kommentar

                    • akus
                      • January 2009
                      • 22

                      #11
                      Skulle vi inte kunna köra nån klistrad tråd eller liknande vad gäller just levandefödares födsel av yngel, uppfödning av dem, åsikter om yngelkassar, IKEA-boxar mm.
                      Massor av folk som undrar detta så har man det lite tjusigt högst upp.
                      Va tycker ni om detta?

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av akus
                        Skulle vi inte kunna köra nån klistrad tråd eller liknande vad gäller just levandefödares födsel av yngel, uppfödning av dem, åsikter om yngelkassar, IKEA-boxar mm.
                        Massor av folk som undrar detta så har man det lite tjusigt högst upp.
                        Va tycker ni om detta?
                        Nja det finns redan flera trådar om detta, problemet är att många användare inte använder sökfunktionen, om alla gjorde detta skulle de här frågorna inte dyka upp hela tiden.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • akus
                          • January 2009
                          • 22

                          #13
                          Vi får helt enkelt bumpa upp "Hårda fakta"-trådarna utav tusan

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Brännmanet
                            Hahah jaaa kanske man kan likna det vid det
                            Jag kom på att jag även har en guldfiskskål på närmare 15l, den måste ju fungera för ett tjugotal gupyyngel? Vi snackar ju inte att de ska bo där för evigt liksom
                            Den skålen är perfekt som yngelakvarium, men tänk på att byta vatten ofta, eftersom volymen i den med är rätt så begränsad, till guldfiskar är skålen inte lämplig, med "stenåldersåsikter/strutsmentalitet" kanske det går bra, men de blir på tok för stora för en sådan skål....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av akus
                              Vi får helt enkelt bumpa upp "Hårda fakta"-trådarna utav tusan
                              Det gör jag ofta! Men jag tar tacksamt emot hjälp, fyll gärna på med era egna frågor istället för att bara "bumpa" tråden, då fyller vi på tråden så den blir mer och mer komplett.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...