Fick snitta en guppy. Pga svamp eller annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Fick snitta en guppy. Pga svamp eller annat?

    Hej.

    Det är nu en vecka sedan det hände, det är sambon som gillar guppy och har bytt till sig några vuxna.

    Den ena honan var tjock, extremt tjock och vi trodde att hon skulle föda när som helst men inget hände.

    Hon började må sämre och rätt snart kunde hon inte simma riktigt kontrollerat utan simmade omkring helt på sidan och flämtade. Kunde stöta till botten och glaset. Från fet och till synes välmående till detta tillstånd tog 2 dagar.

    Vi tyckte inte att hon skulle lida och det fick bli avlidning och kejsarsnitt.

    Det visade sig vara 38 yngel i magen men några hade dött innan de utvecklas och börjat mögla, det var vitt ludd på 4-5st som satt ihop.

    Undrar om det är orsaken till att hon inte kunnat föda?
    Eller ligger annat bakom tro? Man tycker att de ska kunna föda ut döfödda och outvecklade yngel ändå. På kullar om 40st så låter det otroligt om alla överlever i magen annars.

    Fanns det någon chans att hon hade kunnat föda om man gav henne tid?
    Hon hade krokig rygg sen tidigare, något som påverkar förmågan att föda?

    Iaf så kunde vi ta reda på de flesta yngel och idag simmar 24 stycken i yngelkasse

  • tetraodonfeber
    • May 2007
    • 336

    #2
    38 yngel är mycket, men de kan ju få upp till 3 kullar på samma befruktnging så. men det har jag aldrig varit med om att det blir sådär.
    Malawi

    Kommentar

    • FamiljenMårtensson
      • October 2008
      • 93

      #3
      Oj, herregud vad många! Det var tur att vissa klarade sig iallafall =) Hade också en smällfet hona som dog men det kanske var därför då
      Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        De dör ibland i samband med födsel, det var förresten inte så länge sedan kvinnor levde farligt vid födsel här i Sverige också så varför inte en fisk?

        Ett yngel kan säkerligen lägga sig ivägen för sina syskon, och då dör oftast honan. Jag tror nog att alla som haft guppy råkat ut för detta någon gång, men det går ju oftast bra i alla fall, och det var ju kul att ni lyckades rädda en del yngel!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Arctic
          • March 2009
          • 281

          #5
          coolt...hade aldrig kommit på tanken att snitta en guppy, och ändå så planerar jag att bli barnmorska... kommer nog ha detta i bakhuvudet om det skulle gå fel med mina platys nån dag

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av martinah86
            coolt...hade aldrig kommit på tanken att snitta en guppy, och ändå så planerar jag att bli barnmorska... kommer nog ha detta i bakhuvudet om det skulle gå fel med mina platys nån dag
            Tänker du sy ihop dem också?
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Arctic
              • March 2009
              • 281

              #7
              haha ne jag tror inte det skulle bli så lyckat :P har ju inge sutur kit hemma heller för den delen nog för att jag hört om operationer på fiskar men då gäller det ju främst stooora sådana :P ne jag menade bara att om det skulle gå fel och honan verkar lida mycket så kan man ju avsluta lidandet men samtidigt rädda ynglen :P hade aldrig kommit på tanken att rädda ynglen, hade förmodligen bara gjort lidandet kort och thats it. men det här ska jag komma ihåg :P

              Kommentar

              • Sakura
                • January 2009
                • 34

                #8
                Hade en underbart vacker hona (ormskinn) som betedde sig på det sättet, hon lyckades dock att föda ut sina yngel men fick något problem med simblåsan efteråt och var helt sned...låg på sidan och simmade.

                Hon rättade upp sig efter ett par dagar och blev helt normal på ett par veckor, hade ju tur nu inser jag men det verkar vanligt att dom nästan avlider efter sin födsel tyvärr...
                Omtanke om djuren är intimtförknippad med god karaktär; och jag kan försäkra att den som är grym mot djur inte kan vara en godmänniska. När en människa bryr sig om alla levande varelser, då och endast då är hon ädel." /Buddha

                Kommentar

                • battle_royal
                  • March 2008
                  • 60

                  #9
                  var med om nått liknande! min hona var smäll fet men ville inte föda..efter ett tag så blev hon sämre! tänkte att hon ändå skulle dö så tog upp henne och tryckte lite löst på buken då sprutade det ut massor av yngelnågra var outvecklade men dom flesta överlevde! fick nog runt 40 st överlevande! så nu mår hon bra och har fött två kullar till på ca 40 st i varje så har en del guppys nu:P

                  Kommentar

                  • Martin85
                    • February 2008
                    • 465

                    #10
                    Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
                    Oj, herregud vad många! Det var tur att vissa klarade sig iallafall =) Hade också en smällfet hona som dog men det kanske var därför då
                    Ja det var riktigt många, blev imponerad själv. Tror jag själv aldrig haft någon som ynglat mer än 30st. Men den här honan var sjukligt stor.

                    Det kan ju vara storleken på kullen som ställt till det också.

                    Tyvärr har jag inget minne hur förra honan jag snittade såg ut invändigt, om det fanns döda yngel eller infektioner mm.

                    Det gjordes för en herrans massa år sedan och snittades med hjälp av skalpell som följde med i dessa microskop-set som man fick i julklapp.
                    Tyvärr visste jag inte bättre då, men den honan avlivades inte före. Hon fick simma vidare efteråt och kommer faktiskt inte ihåg hur det gick, bara att jag tyckte det var häftigt att räddat yngel.

                    Det var på den tiden man hade 20 Guppy i en 5-liters burk på rummet och gjorde totalsanering av burken och kokade gruset när det började lukta ruttna ägg i rummet. Ingen filtrering eller vattenbyte annars.

                    Vilken idiot man var då. Skyller allt på den låga åldern.

                    Kommer fiskgudarna någonsin förlåta mig ?

                    Kommentar

                    • Martin85
                      • February 2008
                      • 465

                      #11
                      Ursprungligen postat av battle_royal
                      var med om nått liknande! min hona var smäll fet men ville inte föda..efter ett tag så blev hon sämre! tänkte att hon ändå skulle dö så tog upp henne och tryckte lite löst på buken då sprutade det ut massor av yngelnågra var outvecklade men dom flesta överlevde! fick nog runt 40 st överlevande! så nu mår hon bra och har fött två kullar till på ca 40 st i varje så har en del guppys nu:P
                      Oj. kul att det funkade

                      Hade samma tanke själv men drog likheter till om någon skulle mosa ihop mig med motsvarande krafter om jag hade förstoppning eller nåt

                      Det fick bli bladet på hobbykniven rakt igenom huvudet, snabb och förhoppningsvis smärtfri död. Sedan sprätta och klämma. Testade inte ens klämma först.

                      Kanske att vi hade haft en levande hona som kunnat producera lika bra som din. Mest ledsen för honan då och inte förlusten av ev yngel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...