hur ska jag odla mina mollysar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lili.n
    • March 2009
    • 24

    hur ska jag odla mina mollysar?

    vet någon hur jag ska odla mina mollys?
    90liters akvarium med en mal 10 niontetror 4mollyn(3 honor 1 hane)
    men hur ska jag få dom sega firrarna att para sig
    jag har provade att ge dom mer mat och vad hjälpte det
    jag provade också att hälla lite salt i akvariet det funkade ju lite bättre
    men dom gör ju inget nu,hur ska jag få dom att göra en utväckling så dom inte är som yngler
    dom är så söliga
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    de kommer att para sig, hur länge har du haft dem?. när mollysar väl kommer igång så stoppar inget dem för att para sig ännu mer . testa skaffa en hane till om din andra är lite trögstartad.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      vilken temp har du i karet?

      byt vattnet (lite mer än normalt) ta inte för varmt vatten men heller ej svinkallt. efter vatten bytet så vänta några dagar och sedan höjer du tempen till +27c +30c. efter det kommer det bli en väldans fart på Mollyn, dock gillar ju inte dom andra fiskarna så varmt men mollyn kommer leka. att köpa en hona och hane till eller bara en hane till kan sätta fart på dom.

      Kommentar

      • lili.n
        • March 2009
        • 24

        #4
        eeeeeh min doppvärmare är trasig men det skulle jag ordna i stockholm(där är det billigare)
        mollysarna har jag haft 2 månader tror ja
        vi byter typ bara vatten sådär nån gång i månaden(jag har klarat mitt akvarium så i 5 år)för att jag vill ha en flodmiljö
        det är ju inget fel på hanen den försöker ibland para sig fast jag vill att honorna inte ska simma undan hela tiden och hanen är ibland så men tror ni att det ordnar sig?
        jag har aldrig sett en fisk föda så det är så intresant


        ska jag mata dom special-mat?isf vilket slags maträtt?

        men TACK för tipserna(om det nu heter så)
        Senast redigerad av lili.n; 01 March 2009, 17:24.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av lili.n
          eeeeeh min doppvärmare är trasig men det skulle jag ordna i stockholm(där är det billigare)
          mollysarna har jag haft 2 månader tror ja
          vi byter typ bara vatten sådär nån gång i månaden(jag har klarat mitt akvarium så i 5 år)för att jag vill ha en flodmiljö
          det är ju inget fel på hanen den försöker ibland para sig fast jag vill att honorna inte ska simma undan hela tiden och hanen är ibland så men tror ni att det ordnar sig?
          jag har aldrig sett en fisk föda så det är så intresant


          ska jag mata dom special-mat?isf vilket slags maträtt?

          men TACK för tipserna(om det nu heter så)
          Även i en flod "byts vattnet" ut hela tiden, att byta lite oftare än du gör nu skadar definitivt inte....hellre små täta byten än sällan och mycket.....

          Jag tror på att det är temperaturen som felar, molly vill ofta ha det lite varmare än andra fiskar, så håller du kring 25-26 grader kommer alla dina fiskar trivas, men det kanske blir mer fart på mollysarna. Dessutom kan det säkert vara så här; du har fått yngel men tetrorna har klippt dem innan du sett dem. Lösningen blir då att plantera täta snår av växter som ynglen kan gömma sig i, dessa snår skall i så fall sträcka sig ända upp till ytan. Då kanske några yngel kan klara sig undan tetrorna.

          Dessutom vill jag bara avslutningsvis upplysa dig om att terornas riktiga namn är NEONTETROR och inte nion-tetra......felstavning, eller okunskap; du kommer hursomhelst att bli rättad av någon här på z-pet så varför inte nu på en gång och av mig?

          Ha det så bra!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • lili.n
            • March 2009
            • 24

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Även i en flod "byts vattnet" ut hela tiden, att byta lite oftare än du gör nu skadar definitivt inte....hellre små täta byten än sällan och mycket.....

            Jag tror på att det är temperaturen som felar, molly vill ofta ha det lite varmare än andra fiskar, så håller du kring 25-26 grader kommer alla dina fiskar trivas, men det kanske blir mer fart på mollysarna. Dessutom kan det säkert vara så här; du har fått yngel men tetrorna har klippt dem innan du sett dem. Lösningen blir då att plantera täta snår av växter som ynglen kan gömma sig i, dessa snår skall i så fall sträcka sig ända upp till ytan. Då kanske några yngel kan klara sig undan tetrorna.

            Dessutom vill jag bara avslutningsvis upplysa dig om att terornas riktiga namn är NEONTETROR och inte nion-tetra......felstavning, eller okunskap; du kommer hursomhelst att bli rättad av någon här på z-pet så varför inte nu på en gång och av mig?

            Ha det så bra!
            nu tror jag att det är fel på dom för dom har vita prickar på fenorna

            Kommentar

            • Yejjeh
              • October 2007
              • 150

              #7
              Det kan nog vara svamp.
              Har du salt i akvariet?
              Söker silvermollys
              Och andra levandefödare
              50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

              Kommentar

              • lili.n
                • March 2009
                • 24

                #8
                Ursprungligen postat av Yejjeh
                Det kan nog vara svamp.
                Har du salt i akvariet?
                ja kan man få bort det??(saltet)
                jag har gjort det,det var väl så man förbreder leken?
                har läst om det

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av lili.n
                  nu tror jag att det är fel på dom för dom har vita prickar på fenorna
                  Kan vara svamp eller vita pricksjuka, eller nå´t annat.
                  Avsluta den här tråden och ställ frågan i sjukdomsforumet istället, men är de dåliga så kan man ju förstå att de inte vill föröka sig...
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • FamiljenMårtensson
                    • October 2008
                    • 93

                    #10
                    Om du lägger i lite kallare vatten när du gör ett delvattenbyte (endast några grader) brukar de gå ingång. Mina guppys gör det iallafall. Vad jag har hört verkar det som att mollys ska leva i par, men det är bara nåt jag har hört =)
                    Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                    Kommentar

                    • lili.n
                      • March 2009
                      • 24

                      #11
                      Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
                      Om du lägger i lite kallare vatten när du gör ett delvattenbyte (endast några grader) brukar de gå ingång. Mina guppys gör det iallafall. Vad jag har hört verkar det som att mollys ska leva i par, men det är bara nåt jag har hört =)
                      ok ska prova
                      p.s.mina firrar mår inte dåligt så det är nog svamp men jag ska titta nogranare

                      Kommentar

                      • lili.n
                        • March 2009
                        • 24

                        #12
                        dom hade nog inte sjukdomen det brukar ju vara på hela kroppen med detta är bara på fenorna inga problem tror jag

                        Kommentar

                        • lili.n
                          • March 2009
                          • 24

                          #13
                          ja,jag ska lägga in det på sjukdomar

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Ursprungligen postat av lili.n
                            vi byter typ bara vatten sådär nån gång i månaden(jag har klarat mitt akvarium så i 5 år)
                            I din profil så kan man se att du är tio år, snart elva. Har du verkligen klarat av ett akvarium sedan fem års ålder? Eller är det trollvarning här?
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • lili.n
                              • March 2009
                              • 24

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mumin
                              I din profil så kan man se att du är tio år, snart elva. Har du verkligen klarat av ett akvarium sedan fem års ålder? Eller är det trollvarning här?
                              ja jag har haft akvarium sen jag kom till Sverige och då hade jag haft levandefödare redan i kina i 2år

                              Kommentar

                              Arbetssätt...