Byter kön!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zobban
    • February 2003
    • 345

    Byter kön!!

    Hade en svärdbrarhona och två hanar.... trodde jag. Sedan visade det sig att "honan" som är 5-6 cm lång utvecklat svärd!! Fick då höra att de kan "byta kön", så där satt jag med tre habar. Jag köpte igår tvår HONOR och hoppas nu att de fortsätteer att vara honor!!! Är detta vanligt?

    Zobb

    "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
    Al Pacino

    60L Sällskapsakvarium (levandefödare)
    20L Yngeluppfödning
    12L Kampfisk

    Nyfiken på min lilla firma? www.saljkraft.just.nu
    Zobb

    "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
    Al Pacino
    --------------------------------
    60L Panorama
    50L 6-kantigt
    20L Yngel + tonåringar


    Hovawart - Brukshunden No 1 !!
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    #2
    VIsst händer det att honor byter kön, men ibland kan det vara en hane som utvecklats sens. alltså har sett ut som en hona men hela tiden varit en hane. svärdet har bara kommit sent. Honor som blir hanar blir steril.

    "Varför fyller du på nytt vatten till dina fiskar? Dom har ju inte druckit upp det gamla..."

    ----------
    En hemsida för guppy intresserade:
    http://www.bostream.nu/blue

    Akvarievännerna I Borås
    http://www.bostream.nu/blue/aib/
    ----------
    -----------------------

    Kommentar

    • simon.wallin
      • March 2003
      • 52

      #3
      japp det är det !! det har mina Gjort med

      Kommentar

      • Zobban
        • February 2003
        • 345

        #4
        Det är bara att hoppas att de två nya honorna inte också blir "transvestiter" :-)) då blir det inte mycket yngel inte...

        Zobb

        "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
        Al Pacino

        60L Sällskapsakvarium (levandefödare)
        20L Yngeluppfödning
        12L Kampfisk

        Nyfiken på min lilla firma? www.saljkraft.just.nu
        Zobb

        "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
        Al Pacino
        --------------------------------
        60L Panorama
        50L 6-kantigt
        20L Yngel + tonåringar


        Hovawart - Brukshunden No 1 !!

        Kommentar

        • Nilla
          • March 2003
          • 303

          #5
          Varför byter de kön egentligen, ur naturens synvikel? Det mesta som sker i naturen har ju en mening, men vad är meningen med att byta kön?

          Man kan ju tänka sig att det sker i brist på hanar, men om hon blir steril som hane så är ju det ändå inte till nån nytta...??

          En annan fråga, är det bara honor som utvecklar sig till hanar eller finns det oxå hanar som blir honor?

          *Nilla* -simma lugnt!
          *Nilla* -simma lugnt!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Varför byter de kön egentligen, ur naturens synvikel? Det mesta som sker i naturen har ju en mening, men vad är meningen med att byta kön?
            ...
            En annan fråga, är det bara honor som utvecklar sig till hanar eller finns det oxå hanar som blir honor?
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

            Jag har försökt kolla upp det där förut. Enligt uppgift byter de inte egentligen kön, utan oftast rör det sig om en hona som blivit så gammal att den kommit i klimakteriet, dvs inte längre kan fortplanta sig. Pga hormonförändringar utvecklar den då hanliga karaktär, men den är steril.
            När jag hade svärdbärare lade jag också märke till att de som "bytte kön" verkade vara sterila.

            Det har alltså ingen naturlig funktion, utan är en effekt av att fiskarna lever onaturligt länge i våra akvarier.

            Jag har aldrig sett att hanar plötsligt kan börja se ut som honor.

            Det finns fisk som kan byta kön, t.ex. clownfisk och olika gyltor, men tydligen alltså inte svärdbärare, inte egentligen.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Nilla
              • March 2003
              • 303

              #7
              Mike_Noren: Tack för svaret. Det lät som en vettig förklaring!

              *Nilla* -simma lugnt!
              *Nilla* -simma lugnt!

              Kommentar

              • Zobban
                • February 2003
                • 345

                #8
                Ok... det känns lättare att förstå. Men den honan som jag hade som utvecklade svärd var iofs stor, men hon var relativt nyinköpt (3mån) kan det vara så att hon ändå är gammal för att vara svärdbärare, hur gamla räknar man med att sv bärare blir?

                Zobb

                "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
                Al Pacino

                60L Sällskapsakvarium (levandefödare)
                20L Yngeluppfödning
                12L Kampfisk

                Nyfiken på min lilla firma? www.saljkraft.just.nu
                Zobb

                "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
                Al Pacino
                --------------------------------
                60L Panorama
                50L 6-kantigt
                20L Yngel + tonåringar


                Hovawart - Brukshunden No 1 !!

                Kommentar

                Arbetssätt...