Gravid eller sjuk platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lollz
    • November 2008
    • 48

    Gravid eller sjuk platy?

    Hej,

    Jag har en fråga angående en av mina platys.
    Hon, jag tror det är en hona, ligger ned med magen i gruset, eller är någon cm över botten och bara stillastående typ. Och det verkar som hon vill vara ifred från de andra fiskarna.
    Detta beteende såg jag först nu i förmiddags, och i och med att det är mitt första akvarium, så är jag inte den bäste på att urskilja deras beteenden. Vad som är rätt och fel alltså.

    Kan det vara så att hon är gravid och på väg att föda? (Jag tycker nämligen inte att hon är speciellt mkt tjockare än de andra). Eller är hon sjuk?

    Tacksam för svar.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Har du mätt nitriten?
    Sök lite om nitrit här i forumet om du inte vet vad det är och läs gärna igenom nybörjarguiden om du inte redan gjort det.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • lollz
      • November 2008
      • 48

      #3
      Jag mätte nitriten för några dagar sen, max en vecka och då var nitriten 0 och nitrat på 10. Detta var mitt första test någonsin, men vad jag kunde läsa mig till här på zoopet så var det bra värden?

      Jag mäter igen så får vi se om det blivit någon förändring, jag gjorde ju ett vattenbyte igårkväll så mycket möjligt att det blivit en förändring efter det.

      Kommentar

      • lollz
        • November 2008
        • 48

        #4
        Samma värden som förra gången jag mätte.
        Nitrat 10
        Nitrit 0
        Gh >6d
        KH mellan 0 och 3d
        PH 6.8

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Då är det inte mycket du kan göra mer än att hålla koll hoppas på att det är yngel på gång.
          Mata ytterst sparsamt i nystartat kar den första månaden, men det visste du säkert
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • lollz
            • November 2008
            • 48

            #6
            Jag funderar på om jag ska flytta fisken till en yngelkasse jag införskaffat och se om det händer något, eller är det en dum idé kanske?

            Jo då, jag har läst på en hel del, och det verkar som jag har matat dem lagomt mycket. Inga synliga problem hittills åtminstone, och nu har det ju varit igång i ca 3 månader.

            Tack för svaren Nina!

            Kommentar

            • pirayamannen
              • May 2007
              • 121

              #7
              låt fisken vara och lägg ynglen i kassen sen. det gjorde jag när jag fick yngel första gången.
              Senast redigerad av pirayamannen; 08 February 2009, 11:41.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Det bästa är att låta honan föda fritt om du inte har rovfiskar. Skaffa massor med växter och gärna javamossa så ska du se att några överlever

                Yngelkassar stressar honorna något enormt och risken för att honan ska dö under födseln är mycket större med yngelbox.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av pirayamannen
                  låt fisken vara och lägg ynglen i kassen sen. det gjorde jag när jag fick yngel frsta gången.
                  Ännu bättre är att låta även ynglen simma fritt
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • lollz
                    • November 2008
                    • 48

                    #10
                    Bra! Då vet jag att jag kan låta yngelkassen ligga kvar på hyllan!

                    Jag har en del växter, tyvärr har de inte blivit så stora än så att det är så mycket att gömma sig i. Men jag har vattenpest som ligger och flyter så det ska nog kunna funka som gömställe.

                    Kan det vara så att om man har för mycket fiskar i ett akvarie så vill de inte föda? Bara en tanke som dök upp. Jag tror tyvärr jag har lite för många i mitt 54 liters akvarie.

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av lollz
                      Bra! Då vet jag att jag kan låta yngelkassen ligga kvar på hyllan!

                      Jag har en del växter, tyvärr har de inte blivit så stora än så att det är så mycket att gömma sig i. Men jag har vattenpest som ligger och flyter så det ska nog kunna funka som gömställe.

                      Kan det vara så att om man har för mycket fiskar i ett akvarie så vill de inte föda? Bara en tanke som dök upp. Jag tror tyvärr jag har lite för många i mitt 54 liters akvarie.
                      Nej.. Riktigt så går det inte till men om du har många vuxna så blir ju ynglen oftast mat. Så det känns kanske så

                      Vattenpest är bra
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • lollz
                        • November 2008
                        • 48

                        #12
                        Haha okej. Jag har bara sett ett yngel under dessa månader jag haft akvariet, och det såg jag en gång aldrig mer. Så jag antar att dom hunnit bli fiskmat innan jag uppmärksammat dom.
                        För vad jag kunnat läsa mig till så ska ju molly och platy föda rätt ofta (en gång i månaden typ?).

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av lollz
                          Haha okej. Jag har bara sett ett yngel under dessa månader jag haft akvariet, och det såg jag en gång aldrig mer. Så jag antar att dom hunnit bli fiskmat innan jag uppmärksammat dom.
                          För vad jag kunnat läsa mig till så ska ju molly och platy föda rätt ofta (en gång i månaden typ?).
                          Japp, var 4 vecka ca.
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • lollz
                            • November 2008
                            • 48

                            #14
                            Platyn dog.
                            Vet inte varför än, men försöker få reda på svaret i forumet om sjukdomar. För de andra platy-fiskarna verkar också ha samma symptom nu.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av lollz
                              Platyn dog.
                              Vet inte varför än, men försöker få reda på svaret i forumet om sjukdomar. För de andra platy-fiskarna verkar också ha samma symptom nu.
                              Aj aj aj, var den eller någon annan fisk nyinköpt? Du KAN ju ha fått med dig nåt skit från affären......Lycka till med diagnosticeringen och hoppas att du snart kan få bort sjukdomen.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...