mata yngel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaaGoldFishh
    • September 2008
    • 94

    mata yngel ?

    min guppy har fått yngel men när ska jag börja mata dem för de är väääldigt små?
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Du skall börja mata direkt, med finsmulat flingfoder (samma som till de vuxna fiskarna) eller speciellt yngelfoder. Det är bäst med små matningar många gånger om dagen. Lycka till! Om du söker lite här i levandefödarforumet så hittar du mycket information om detta.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      "vanligt" flingfoder som antingen smulas mellan tummen (obs, inte han som heter tummen här ovan) och pekfingret går bra.

      annars kan man i förberedande syfte ta sitt vanliga flingfoder, kanske 1-2 matskedar,
      fram med en stor kniv och hacka fiiiiiint, då har man foder för måååånga kullar.

      hos mig har det funkat bäst med en blandning av grönt vegetabiliskt flingfoder och
      lika mycket discusflingor.

      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • AnnaaGoldFishh
        • September 2008
        • 94

        #4
        okey =) tack så mkt för hjälpen !

        Kommentar

        • miirah
          • January 2009
          • 155

          #5
          Hejj (:

          Jag matar mina yngel med Cyclops, det är fryst foder som man köper i Zooaffärerna, det kosta drygt 50:- . Väldigt bra för små yngel och väldigt lätt att ge, jag skär av en liten bit o lägger i till dom så löses det upp i små små bitar, Rekomenderar det verkligen! Det får yngel att växa snabbare + att få färgen snabbare

          Kommentar

          • Zwitta
            • October 2006
            • 406

            #6
            Jag matar med malet flingfoder (använder mortel till det) och kokt ägg-gula. Man kan också beställa yngelmat i djuraffärer eller över internet.

            Kommentar

            • AnnaaGoldFishh
              • September 2008
              • 94

              #7
              kan man mata dem med kokt äggula ?? =O xD häftit !! måste jag testa .

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av AnnaaGoldFishh
                kan man mata dem med kokt äggula ?? =O xD häftit !! måste jag testa .
                kokt och torkad kan funka, men skitar ner vattnet ordentligt, bättre då med finsmulat flingfoder som är avsett för att utfodra akvariefisk. Har du sett en guppy äta en höna? Nä inte? Låt då bli äggulan med.....

                Vill man mata med "bättre" foder så finns det mänga frysta alternativ, cykops som det ståt om ovan är ett, dafnier (små) är ett annat, men frysta artemia (nauplier,inte vuxen artemia) är ytterligare en, men det bästa är nog en mix av alltihop, sedan om man vill gå vidare ett steg så finns det olika levandefoder att fixa med, kläcka artemianauplier skjälv, odla olika maskar (micro, grindal, vinägermicro) osv.

                Men till husbehov i ett vanligt hemmaakvarium är det lättare (och räcker) med finsmulat torrfoder i kombination med något fryst.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  "vanligt" flingfoder som antingen smulas mellan tummen (obs, inte han som heter tummen här ovan) och pekfingret går bra.

                  annars kan man i förberedande syfte ta sitt vanliga flingfoder, kanske 1-2 matskedar,
                  fram med en stor kniv och hacka fiiiiiint, då har man foder för måååånga kullar.

                  hos mig har det funkat bäst med en blandning av grönt vegetabiliskt flingfoder och
                  lika mycket discusflingor.

                  .

                  Ha ha ha! Mycket roligt....
                  För övrigt brukar jag använda kryddmortel för att smula torrfoder, jag blandar olika foder, t.ex. ciklidpellets, flingfoder av flera sorter och sedan går jag lös med morteln och pulvret som blir relultatet efteråt häller jag bara i en vanlig kryddburk för enkel matning direkt i akvariet, bara att krydda lite lagom då och då.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...