Innavel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Innavel

    Jag har nu ett gäng med guppy som har gått i tre generationer.
    Jag har läst tidigare att man ska köpa in nya fiskar lite då och då och det kanske är dags nu...
    Men hur många guppysar behöver jag köpa (vill inte ha överbefolkat)? och av vilket kön?
    Måste jag se till att dom "gamla" fiskarna bara får para sig med dom nya?
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Köp en ny hane

    Du behöver inte göra något speciellt utan resten sköter de själva, bara tillsätta en ny hane lite då och då
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tetraodonfeber
      • May 2007
      • 336

      #3
      viste du att en guppy hona kan kan få upp till fyra kullar på en och samma befruktning,.
      Malawi

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Jag har hört att nytt blod behövs ca var fjärde generation. Det är nog lättast att byta ut hanarna.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Det finns guppy-stammar helt rena från inavelsproblem, stammar som har gått "rena" sen tidigt 1900-tal som fortfarande funkar.

          Får du inga defekta yngel finns det ingen direkt anledning till att "blanda in nytt blod", men termen "defekt" är ju ganska vid, det innefattar inte bara krokiga individer, utan även sånt som livskraftighet, vilket kan vara svårt att "mäta". Men så länge de ser riktigt fräscha ut, växer snabbt och får mycket yngel så ska allting egentligen vara bra.

          Det händer att inavelseffekter inte är defekter, utan att stammen blir mer livskraftig, till exempel kanske bättre anpassad till just det vattnet man har i akvariet.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Jag har hört att nytt blod behövs ca var fjärde generation. Det är nog lättast att byta ut hanarna.
            Var har du hört det? När man själv tycker att man vill blanda in nytt blod gör man det helt enkelt....men egentligen är det inte nödvändigt så länge de är pigga och utan synliga defekter....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Var har du hört det? När man själv tycker att man vill blanda in nytt blod gör man det helt enkelt....men egentligen är det inte nödvändigt så länge de är pigga och utan synliga defekter....
              Ok, vad bra. Jag har inte fått eller sett några nya yngel med defekter än. Och jag vill helst inte blanda in några nya fiskar i "stammen".

              Tack för alla svar!
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av alg_oa1
                Ok, vad bra. Jag har inte fått eller sett några nya yngel med defekter än. Och jag vill helst inte blanda in några nya fiskar i "stammen".

                Tack för alla svar!
                Proffsodlare brukar odla samma sorts guppy i flera olika linjer så de har möjlighet att korsa fram och tillbaka med samma typ av fiskar.

                Privatpersoner har sällan samma möjligheter att hålla linjerna åtskilda, men det behöver man ju inte göra för att hålla en grupp med guppy bara för nöjes skull.

                Ibland hittar man helt enkelt en guppy som man tycker är så snygg att man inte kan låta bli att blanda in den i sin grupp..... Vips så är det "obefintliga problemet" löst.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...