Guppyhona på bild?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnelieT
    • April 2003
    • 11

    Guppyhona på bild?

    Jag har fått ett antal kullar med guppy under senare tid men inte många har överlevt då de går i ett större akvarium. Jag har tyvärr aldrig hunnit se vilken hona som blivit mamma och heller aldrig hunnit plocka upp honan som ska föda. Det här beror på att jag inte har rätt kunskap när det gäller att se de rätta tecknen. Sista tiden har jag bara haft en vuxen hona kvar och hon har under en längre tid nu varit mycket tjock om magen. Jag har henne nu i ett eget akvarium och väntar ivrigt på en kull från henne.
    Nu till min fråga- jag har så många gånger hört talas om guppyhonors svarta fläck baktill som mörknar mer och mer ju närmre födseln man kommer men fattar fortfarande inte hur man ska se när det är dags. Honan jag har är mycket mörk baktill och har varit det ett bra tag. Finns det någon bild någonstans på nätet eller privat på en gyppyhona som strax ska föda så man kan se hur det egentligen ska se ut??? Kanske är jag lite trög men jag fattar ändå inte eftersom honan jag har har varit mycket mörk baktill minst en månads tid och hon verkar mycket trött. Är det något fel och borde inte yngel komma snart?
  • NinaStina
    • March 2003
    • 314

    #2
    hejzan!!!
    är din hona tjock?asså jätte fet? min hona dröjde nog en månad innan hon fick ynglen....

    LYCKA TILL MVH I-A(ida)

    Kommentar

    • wierdalien
      • February 2003
      • 936

      #3
      Det där med fläcken är inte alltid ett tecken. För denna fläck finns även på honor som ej är befruktade. Dessutom varierar färgen på fläcken en del mellan de olika stammarna och färgerna på guppyhonorna. Jag kommer om någon dag att lägga ut ett antal bilder på min guppysida där du kan titta in "gravida" honor. Dessa kommer att finnas på hemsida om någon dag eller två.



      "Varför fyller du på nytt vatten till dina fiskar? Dom har ju inte druckit upp det gamla..."

      ----------
      En hemsida för guppy intresserade:
      http://www.bostream.nu/blue

      Akvarievännerna I Borås
      http://www.bostream.nu/blue/aib/
      ----------
      -----------------------

      Kommentar

      • gurkan
        • March 2003
        • 632

        #4
        mina honor är också mörka ibak... men det finns ingen hanne hemma hoss mej
        corydoras.

        Kommentar

        • AnnelieT
          • April 2003
          • 11

          #5
          Japp, honan är jättefet...!!!I det här fallet vet jag ju att det funntits hannar så att säga! Jag väntar ännu, inga yngel idag.. honan verkar inte på topp, mest rädd och sticker o gömmer sig bakom pumpen idag. Skumt alltså.
          Stor förväntan över att få kika in på hemsidan med bilder på gyppyhonor!!! Nu ska jag gå o heja på honan lite!! Kom igen tjejen!!
          /Annelie

          Kommentar

          • Nilla
            • March 2003
            • 303

            #6
            Är honan helt ensam i det nya karet? (Är karet stort?) Isf är det förmodligen därför hon är orolig och sticker och gömmer sig. Om ingen annan fisk syns till anar hon oråd och tror att det lurar en fara..
            Kan vara därför hon är utmattad oxå.

            Guppyhonor är "gravida" ca 3-4 veckor, beroende på tempen i vattnet.

            Lycka till!

            *Nilla* -simma lugnt!
            *Nilla* -simma lugnt!

            Kommentar

            • AnnelieT
              • April 2003
              • 11

              #7
              Kan det alltså vara så att honan är rädd o skygg för att hon är ensam???? Ska jag sätta dit en hanne till henne eller??? Fortfarande inga yngel :-( Kan rädslan göra så att hon inte föder?
              /Annelie

              Kommentar

              • wierdalien
                • February 2003
                • 936

                #8
                Nej jag tycker inte du skall sätta dit en hane. Risken är då att hon föder och han äter... Låt henne gå kvar ensam. Dom är lite skyggare ensam men det är ingen fara. Du kan gått vänta lite till och se ifall det blir något.



                Akvarievännerna I Borås
                http://www.bostream.nu/blue/aib/
                ----------
                -----------------------

                Kommentar

                • osterlind
                  • May 2006
                  • 193

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nilla
                  Är honan helt ensam i det nya karet? (Är karet stort?) Isf är det förmodligen därför hon är orolig och sticker och gömmer sig. Om ingen annan fisk syns till anar hon oråd och tror att det lurar en fara..
                  Kan vara därför hon är utmattad oxå.

                  Guppyhonor är "gravida" ca 3-4 veckor, beroende på tempen i vattnet.

                  Lycka till!

                  *Nilla* -simma lugnt!
                  okej är det längre tid när det är varmare??
                  eller tvärt om??

                  Kommentar

                  • fairing
                    • October 2003
                    • 574

                    #10
                    ett förslag om du vill ha kvar dina yngel är att lägga i massa små stenarca 10cm högt antingen i en hög eller bara en hög med stenar det har jag gjort och nu har det blivit massa yngel som kommer fram lycka till
                    www.akvarietorget.se

                    Kommentar

                    • harbard
                      • July 2002
                      • 1085

                      #11
                      Här är några bilder som du efterlyste:

                      från länksamlingen http://snurl.com/guppy
                      <<<(^:>*
                      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                      Kommentar

                      • glimten
                        • May 2004
                        • 150

                        #12
                        Ursprungligen postat av osterlind
                        okej är det längre tid när det är varmare??
                        eller tvärt om??
                        Tror hon fått svar för flera år sen då tråden är över 3 år gammal
                        Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

                        Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

                        Kommentar

                        • fairing
                          • October 2003
                          • 574

                          #13
                          Ursprungligen postat av glimten
                          Tror hon fått svar för flera år sen då tråden är över 3 år gammal
                          bättre sent än aldrig jag såg faktist inte det.kul
                          www.akvarietorget.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...