va ska en nybörjare göra med 11 ynglar (mollys)??????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #31
    Ursprungligen postat av streezz88
    tror inte det tar 4dagar innan en molly föder, hon måste redan varit på tjocken när du köpte henne
    Hon menar att hon var dräktig när hon fick henne
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #32
      Ursprungligen postat av Katharina
      Har du gett henne grönt foder och fryst levande mat???
      Var hittar man sådan mat?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #33
        Ursprungligen postat av ansjo
        Var hittar man sådan mat?
        Uttrycker jag mig oklart

        Alltså grönt torrfoder, algtabletter eller allra helst förvälld broccoli enligt mollyägare här på Zoopet...
        Fryst Cyklops är perfekt för småyngel och allt hamnar inte bara på botten utan flyter omkring en bra stund så fisken hinner äta upp det mesta. Den är dock inte så matnyttig för en nyförlöst mollyhona, misstänker jag, hon behöver nog rejälare grejer som mygglarver och då är de svarta bäst, var det inte så???

        Var jag tillräckligt tydlig nu???
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #34
          Det var bara jag som skojade lite med dig, fryst levande mat....
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #35
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det var bara jag som skojade lite med dig, fryst levande mat....
            Ja, man associerar lite tokigt där....
            Jo, jag glömde squash. Jag har inte provat det på mina nya mollys än men mina platy älskar det. Man sätter en halvskuren/tunn skiva på en gaffel med piggarna neråt så ingen gör illa sig på dem...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • mollylover85
              • August 2008
              • 29

              #36
              Ursprungligen postat av streezz88
              tror inte det tar 4dagar innan en molly föder, hon måste redan varit på tjocken när du köpte henne


              nej nej alltså , jag köpte henne i söndags och visste inte att hon var gravid. men nu dog hon igår så att ...super liksom

              Kommentar

              • streezz88
                • July 2007
                • 529

                #37
                Ursprungligen postat av Nina82
                Hon menar att hon var dräktig när hon fick henne
                ojj läste lite snabbt å fel där tyckte det stod att hon köpte henne i söndags, och när 4 dagar gått så kom de yngel.. Så tokigt det kan bli

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #38
                  Ursprungligen postat av mollylover85
                  nej nej alltså , jag köpte henne i söndags och visste inte att hon var gravid. men nu dog hon igår så att ...super liksom
                  jasså ber om ursäkt.. läste snabbt å fel ^^
                  tänkte annars vad har du skaffat för mirakel fiskar, när inte ens mina platys förökar sig :P trots dom "ska" vara som guppies

                  Kommentar

                  • mollylover85
                    • August 2008
                    • 29

                    #39
                    Ursprungligen postat av streezz88
                    jasså ber om ursäkt.. läste snabbt å fel ^^
                    tänkte annars vad har du skaffat för mirakel fiskar, när inte ens mina platys förökar sig :P trots dom "ska" vara som guppies



                    hehhe nä de är lugnt! ja tycker att ynglen är såå söööta men man kan inte rädda alla och jag är en nybörjare så jag får väl ta o lära mig nu hur deras naturgång fungerar. jag släppte tillbaka ynglen igår, 11 stycken och nu är de 7 kvar. De roliga är att dom har börjat käka av den vanliga maten som mina vuxna mollys får. heheh . jag hoppas att jag har en survivor i slutändan

                    nu när jag fick panik igår när jag såg bebisen simma där så tänkte jag att jag måste rädda dom alla, om jag fick välja så skulle jag äga ett kar på 1 miljon liter så att alla kan överleva.. it ain't gonna happen

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #40
                      Köp lite flytväxter, eller javamossa, så överlever fler. =)
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #41
                        Vattenpest funkar ganska bra oxå . Den är tät och når enda upp till ytan
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #42
                          Ursprungligen postat av mollylover85
                          hehhe nä de är lugnt! ja tycker att ynglen är såå söööta men man kan inte rädda alla och jag är en nybörjare så jag får väl ta o lära mig nu hur deras naturgång fungerar. jag släppte tillbaka ynglen igår, 11 stycken och nu är de 7 kvar. De roliga är att dom har börjat käka av den vanliga maten som mina vuxna mollys får. heheh . jag hoppas att jag har en survivor i slutändan
                          Ett nytt litet yngel kan inte bryta vattenytan så när man matar yngel med flingor så är det bra att småsmula mellan fingrarna och hålla ner under vattenytan.. Detsamma gäller faktiskt tetror som även om de simmar upp och hämtar maten om de måste, föredrar att maten kommer ner mot botten..
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • mollylover85
                            • August 2008
                            • 29

                            #43
                            Ursprungligen postat av Katharina
                            Ett nytt litet yngel kan inte bryta vattenytan så när man matar yngel med flingor så är det bra att småsmula mellan fingrarna och hålla ner under vattenytan.. Detsamma gäller faktiskt tetror som även om de simmar upp och hämtar maten om de måste, föredrar att maten kommer ner mot botten..


                            hej! tack så mycket för svar!! jo jag förstod de när ja iakttog dom i akvariet, nu har bara två överlevt och dom vill jag behålla, men jag måste se de där med växter alltså i och med att jag en nybörjare och jag har läst alllt de däär om vad mer man måste skaffa och testa när man har växter och jag är lite skraj nu måste jag säga. innan jag köpte akvariet läste jag varje dag i en vecka om allt man ska tänka på o sådär . jag kan t.o.m 10 nummer utantill till lokala akvarieaffärer här i malmö och vad som är billigare vart och var allting står hahhaha.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #44
                              Ursprungligen postat av mollylover85
                              hej! tack så mycket för svar!! jo jag förstod de när ja iakttog dom i akvariet, nu har bara två överlevt och dom vill jag behålla, men jag måste se de där med växter alltså i och med att jag en nybörjare och jag har läst alllt de däär om vad mer man måste skaffa och testa när man har växter och jag är lite skraj nu måste jag säga. innan jag köpte akvariet läste jag varje dag i en vecka om allt man ska tänka på o sådär . jag kan t.o.m 10 nummer utantill till lokala akvarieaffärer här i malmö och vad som är billigare vart och var allting står hahhaha.
                              Få nu inte panik och köp till fler fiskar direkt, låt de du har hämta sig ordentligt efter inflyttningen först.
                              Köp däremot gärna till växter, plantera dem i täta snår så klarar sig ynglen bättre, flytormbunke och javamossa är väl de två växterna som jag skulle börjat med, men vattenpest och Limnophila/Cabomba skulle inte heller skada. Alla växter är billiga sorter som med rätt skötsel snart blir MÅNGA och man får gallra bort de fulaste vartefter. Lycka till.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...