va ska en nybörjare göra med 11 ynglar (mollys)??????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollylover85
    • August 2008
    • 29

    #16
    Ursprungligen postat av Nina82
    Håll koll på henne. Kan vara så att hon är totalt slutkörd och inte klarar sig. Börjar de andra bita på henne tycker jag att du ska flytta henne och mata henne separat tills du ser att hon hämtat sig. Har du yngelbur kan du sätta henne i den.


    japp de gjorde ja på en gång när jag såg att hon blev attackerad och flyttade henne, har inget yngel kar ...¨ååååh jag räknade inte me allt detta

    Kommentar

    • mollylover85
      • August 2008
      • 29

      #17
      Ursprungligen postat av JojjeN
      Låter som en fisk som bara är att avliva, kan bli så efter födsel tyvärr. =(

      Dock behöver du ju inte stressa, utan kan vänta till i morgon bitti och ser hur hon mår. Om du inte har väldigt dåligt samvete av att kanske fiskarna kommer äta på henne inatt?


      men de är sååååå dystert alltihopa..bara död och mera död tydligen, jag vill ha liv men jag kan inte reda hela bunten , naturen får ha sin gång..tyvärr

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #18
        Alla råkar vi ut för sådana här missöden

        Skulle hon inte överleva ska du veta att du gjort allt du kan.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #19
          Ursprungligen postat av mollylover85
          japp de gjorde ja på en gång när jag såg att hon blev attackerad och flyttade henne, har inget yngel kar ...¨ååååh jag räknade inte me allt detta
          Till vad flyttade du henne?
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • mollylover85
            • August 2008
            • 29

            #20
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Låter som en fisk som bara är att avliva, kan bli så efter födsel tyvärr. =(

            Dock behöver du ju inte stressa, utan kan vänta till i morgon bitti och ser hur hon mår. Om du inte har väldigt dåligt samvete av att kanske fiskarna kommer äta på henne inatt?

            En bra idé kan vara att annars sätta henne i någon sorts skål tills i morgon med lagom varmt vatten, och se då

            ska de vara en skål med akvarievatten eller??

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #21
              Ta vatten ur akvariet. Vad du har henne i gör det samma så länge hon inte kan direkt hoppa ur den. Försök få henne att äta men släng inte i för mycket mat eftersom vattnet lätt blir dåligt då.
              Skulle hon inte ha ätit imorgon kan du ta nytt vatten från akvariet och testa igen.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • mollylover85
                • August 2008
                • 29

                #22
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Till vad flyttade du henne?


                till en skål med akvarie vatten som är bara för akvariet så de finns inga rengöringsmedel rester kvar.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #23
                  Sätt inget tätt lock på för då tar syret slut
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #24
                    Ursprungligen postat av mollylover85
                    ska de vara en skål med akvarievatten eller??
                    Kan nog funka, men bara max över natten utwan pump.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #25
                      Hej, har du salt i vattnet???
                      Har du gett henne grönt foder och fryst levande mat??? Mina guppyhonor behöver fryst levande foder för att komma igång ibland när de har fått yngel. Jag tror att det beror på att de i princip håller på att svälta ihjäl, men då är de också helt tokiga när maten serveras.
                      Molly har jag inte så mycket färsk erfarenhet av ännu för jag har precis köpt dem men när jag hade dem när jag var yngre så dog de alltid om de inte fick varierad kost...
                      En av mina mollyhonor låg på botten och hon har repat sig nu, men det som var skumt med henne var att när hon blev störd och simmade iväg så rörde hon sig helt normalt. Andra fiskar som ligger på botten brukar inte simma så bra när de kommer igång. Din molly låter väldigt illa däran.

                      Man kan räkna med att man kanske får behålla 1 yngel per kull men då är det å andra sidan det starkaste och smartaste ynglet och så många får du inte plats med i 54 L iaf...

                      Hur länge har karet varit igång???
                      Har du ordentliga vågor på ytan???
                      Har du tagit några tester???
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • mollylover85
                        • August 2008
                        • 29

                        #26
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Hej, har du salt i vattnet???
                        Har du gett henne grönt foder och fryst levande mat??? Mina guppyhonor behöver fryst levande foder för att komma igång ibland när de har fått yngel. Jag tror att det beror på att de i princip håller på att svälta ihjäl, men då är de också helt tokiga när maten serveras.
                        Molly har jag inte så mycket färsk erfarenhet av ännu för jag har precis köpt dem men när jag hade dem när jag var yngre så dog de alltid om de inte fick varierad kost...
                        En av mina mollyhonor låg på botten och hon har repat sig nu, men det som var skumt med henne var att när hon blev störd och simmade iväg så rörde hon sig helt normalt. Andra fiskar som ligger på botten brukar inte simma så bra när de kommer igång. Din molly låter väldigt illa däran.

                        Man kan räkna med att man kanske får behålla 1 yngel per kull men då är det å andra sidan det starkaste och smartaste ynglet och så många får du inte plats med i 54 L iaf...

                        Hur länge har karet varit igång???
                        Har du ordentliga vågor på ytan???
                        Har du tagit några tester???


                        ja precis så är de med min mollyhona. ja, nitriten är bra och ph värdet 7.6 men kh fattar inte jag för att de krävdes 8 lr 9 droppar av testreagensen,

                        jo jag har ektozon i akvariet och hennes skål. saken är den att jag köpte henne i söndags och idag födde hon. pumpen o flödet går bra. tempen är 26 grader. så jag fick henne gravid och jag visste inte de. nu andas hon vääldigt lite. oj oj jag känner mig som en mördare...

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #27
                          Ursprungligen postat av mollylover85
                          ja precis så är de med min mollyhona. ja, nitriten är bra och ph värdet 7.6 men kh fattar inte jag för att de krävdes 8 lr 9 droppar av testreagensen,

                          jo jag har ektozon i akvariet och hennes skål. saken är den att jag köpte henne i söndags och idag födde hon. pumpen o flödet går bra. tempen är 26 grader. så jag fick henne gravid och jag visste inte de. nu andas hon vääldigt lite. oj oj jag känner mig som en mördare...
                          Man förlorar fisk och det gör ont ibörjan men sedan vänjer man sig vid att det dör gamla och föds nya.. Det är ju inte ditt fel..
                          Ligger hon på sidan och flyttar inte på sig när du sticker ner handen????

                          I det stora karet, har du vågor på ytan???
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • mollylover85
                            • August 2008
                            • 29

                            #28
                            Ursprungligen postat av Katharina
                            Man förlorar fisk och det gör ont ibörjan men sedan vänjer man sig vid att det dör gamla och föds nya.. Det är ju inte ditt fel..
                            Ligger hon på sidan och flyttar inte på sig när du sticker ner handen????

                            I det stora karet, har du vågor på ytan???


                            ja de är medelvågor. men nu är honan i en skål. och hon kommer att dö vääldigt snart, jag skulle inte ge henne en timme ens.

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #29
                              Ursprungligen postat av mollylover85
                              ja de är medelvågor. men nu är honan i en skål. och hon kommer att dö vääldigt snart, jag skulle inte ge henne en timme ens.
                              Tråkigt.. Hoppas att några av hennes yngel växer upp och blir stora, annars får du säkert nya yngel på de andra... Stoppa inte tillbaka ynglen för tidigt nu när de har vant sig att gå utan faror och alltså inte aktar sig...
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • streezz88
                                • July 2007
                                • 529

                                #30
                                Ursprungligen postat av mollylover85
                                henne i söndags och idag födde hon.så jag fick henne gravid och jag visste inte de.
                                tror inte det tar 4dagar innan en molly föder, hon måste redan varit på tjocken när du köpte henne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...