suck :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    suck :(

    För första gången jag äntligen lyckats få yngel.
    Så märkte jag idag att yngelkassen hade sjunkit ner, så ynglen var så klart borta.

    Fick tag på 4 st, men tror inte några andra lever, dom andra fiskarna såg så mätta ut, så tror nog fan alla de andra gått åt..
    Jag är riktit ledsen... Och mina platys ynglar aldrig av sig trots jag har honor och hanar, samt det sägs att dom ska göra de!

    SUCK
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Åhh... Vad trist.. Men räkna fram ca 30 dagar framåt från de föddes och var på din vakt för Platys förrådsbefruktar så t om fast hanen dör så fortsätter honan att yngla en gång i månaden i flera månader... Det är bara det att de blir uppätna innan du ser dem... Håll koll på ifall hon gömmer sig utefter bakväggen och om du ser befruktningsröret.. Det är ett rör på typ 1mm bakom bukfenan.. Om du ser det så är hon på G igen...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      Ursprungligen postat av Katharina
      Åhh... Vad trist.. Men räkna fram ca 30 dagar framåt från de föddes och var på din vakt för Platys förrådsbefruktar så t om fast hanen dör så fortsätter honan att yngla en gång i månaden i flera månader... Det är bara det att de blir uppätna innan du ser dem... Håll koll på ifall hon gömmer sig utefter bakväggen och om du ser befruktningsröret.. Det är ett rör på typ 1mm bakom bukfenan.. Om du ser det så är hon på G igen...

      Har en sunsetplaty som verkar lite rund om magen, hon har blivit allt mörkare vid buken, så är hon på tjocken? Och isånafall om hon ska ha? När ska jag ha ner henne i yngelkassen?=)

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av streezz88
        Har en sunsetplaty som verkar lite rund om magen, hon har blivit allt mörkare vid buken, så är hon på tjocken? Och isånafall om hon ska ha? När ska jag ha ner henne i yngelkassen?=)

        allra bäst att hålla koll på när hon har fött förra gången, som Katarina säger, när det har gått 25-27 dagar, så lägger du ner henne i yngelkassen,
        gärna med lite flytväxter, typ hornsäv eller liknande, då är chansen större att honan inte äter upp sina egna....

        har hon inte fött på 3-5 dager, så släpp ut henne.


        egentligen är det allra bäst att låta dom föda fritt i karet.
        plantera tätt och ha en hel del flytväxter, då klarar ynglen av
        att gömma sig, brukar alltid vara någon / några som klarar sig.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Mjo som kensa säger, jag lätt mina 4 guppy honor föda klart sedan flyttade jag dem till ett mindre akvarium, dagen efter så jag över 40 st små yngel i ett stim :P

          Kommentar

          • streezz88
            • July 2007
            • 529

            #6
            Ursprungligen postat av beerzon
            Mjo som kensa säger, jag lätt mina 4 guppy honor föda klart sedan flyttade jag dem till ett mindre akvarium, dagen efter så jag över 40 st små yngel i ett stim :P
            okay jag ska försöka, men eftersom det aldrig blivit något för mig, så är jag glad att 4 av dessa ynglen jag fick lever... sen får vi se om dom vill föröka sig

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av streezz88
              Har en sunsetplaty som verkar lite rund om magen, hon har blivit allt mörkare vid buken, så är hon på tjocken? Och isånafall om hon ska ha? När ska jag ha ner henne i yngelkassen?=)
              Det är jättesvårt att få dem att föda i en kasse.. Man har ju inte hjärta att låta dem gå där i flera dagar heller.. Jag var med och fångde upp några yngel när de var nyfödda..
              Det kan vara att hon ska ha men det säkraste symtomen är som jag skrev, att hon blir skyggare och att man kan se lilla förlossningsröret..

              Ursprungligen postat av beerzon
              Mjo som kensa säger, jag lätt mina 4 guppy honor föda klart sedan flyttade jag dem till ett mindre akvarium, dagen efter så jag över 40 st små yngel i ett stim :P
              Ja, det är det absolut bästa. Då växer de till sig också tillskillnad från yngelkassen.
              Sen gjorde jag en superbra grej. Alla mina stora guppyhonor födde samtidigt och jag hade haft den dominanta honan i ett yngelkar och det blev 40 bebisar. De växte till sig under en månad och så höll jag utkik och när honorna började föda igen i stora karet så stoppade jag tillbaka alla yngel från yngelkaret. Så det blev en fullkomlig "babyboom" i karet och fiskarna hann inte käka upp alla yngel utan vande sig vid att det simmade gråa yngel.
              Men de fortsatte att äta upp röda platyyngel. Så jag gick och köpte en massa platys och nu har fiskarna vant sig vid platyyngel också så idagsläget har jag 10-15 platyyngel i olika storlekar fritt simmande i stora karet, de yngsta föddes igår...
              Phu.. Det blev längre än planerat det där..

              Om jag köper nya fiskar så simmar de efter ynglen lite först men sen är det som att de fattar "okej, de får vara här också, de är inte mat"...
              Senast redigerad av Katharina; 21 August 2008, 15:05.
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • streezz88
                • July 2007
                • 529

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Det är jättesvårt att få dem att föda i en kasse.. Man har ju inte hjärta att låta dem gå där i flera dagar heller.. Jag var med och fångde upp några yngel när de var nyfödda..
                Det kan vara att hon ska ha men det säkraste symtomen är som jag skrev, att hon blir skyggare och att man kan se lilla förlossningsröret..



                Ja, det är det absolut bästa. Då växer de till sig också tillskillnad från yngelkassen.
                Sen gjorde jag en superbra grej. Alla mina stora guppyhonor födde samtidigt och jag hade haft den dominanta honan i ett yngelkar och det blev 40 bebisar. De växte till sig under en månad och så höll jag utkik och när honorna började föda igen i stora karet så stoppade jag tillbaka alla yngel från yngelkaret. Så det blev en fullkomlig "babyboom" i karet och fiskarna hann inte käka upp alla yngel utan vande sig vid att det simmade gråa yngel.
                Men de fortsatte att äta upp röda platyyngel. Så jag gick och köpte en massa platys och nu har fiskarna vant sig vid platyyngel också så idagsläget har jag 10-15 platyyngel i olika storlekar fritt simmande i stora karet, de yngsta föddes igår...
                Phu.. Det blev längre än planerat det där..

                Om jag köper nya fiskar så simmar de efter ynglen lite först men sen är det som att de fattar "okej, de får vara här också, de är inte mat"...
                Jag ska försöka, och nu ser jag att två av dom som fanns kvar har slingratsig ur och syns inte till nånstans. jag har ju inte bara platys där i, och tror nog att min kampfisk ser de som levandeföda..
                men jag ska försöka

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av streezz88
                  Jag ska försöka, och nu ser jag att två av dom som fanns kvar har slingratsig ur och syns inte till nånstans. jag har ju inte bara platys där i, och tror nog att min kampfisk ser de som levandeföda..
                  men jag ska försöka
                  Den (kampfisken) och vilka fler? Med fel blandning av fisk i akvariet är det inte konstigt om ynglen aldrig får nå´n chans.....
                  kanske vore det bättre med ett separat levandefödarakvarium för din del....eller åtminstone ett yngelakvarium (40-70 liter) dit du flyttar honorna när du tror de skall föda....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...