vem kan ha orsakat detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    vem kan ha orsakat detta?

    Jag har jätte fina gyppy som börjar bli bitna på ändfenan.
    Vem kan ha gjort det?
    Ska man hjälpa dessa fiskar så att fenan kan växa ut sig lite, eller fixar dom det själva?

    jag har i karet, neontetra vanliga och svarta, sebra fiskar, gyppy, platy black molly, ancistrus malar.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Skulle tippa på dina sebrafiskar, om den nu är biten.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Skulle tippa på dina sebrafiskar, om den nu är biten.
      japp dom är bitna,, varför skulle det vara dom???

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Varför skulle det inte vara dom?
        Jag skriver inte att det säkert är dom, men av de fiskar du har är det nog dessa som är lite mer aktiva och kan kanske få för sig att putta på din guppyhane eftersom sebrafiskarna är ganska aktiva.
        Är du säker på att hannen är biten då? Vad mäter du nitriten med? Du har ingen bild på hannen?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          Jag har inte sagt det är hanen utan det är på de flesta guppyn som jag har i karet.
          jag har dropp test. sera test.
          nä jag har ingen bild på fisken. har en urusel kamera tycker jag

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Det är inte så vackert när de är bitna.. Men det är inte farligt om de inte får ett riktigt fult bett men de lär sig att hålla sig undan om sebrorna inte är för på.. Jag har en ilsken eldstjärt som nafsar mina guppys men de klarar honom iaf..
            Börjar man förlora fisk efter fula bett så måste man ju börja tänka på seperation...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Aha, jag läste nog lite galet då.
              Hur stort är karet?
              Eftersom du inte har några fiskar som är direkt kända för att vara fenbitare skulle det vara intressant att se en bild på fenorna.
              Det du kan göra den närmaste tiden är antingen att du flyttar fiskarna som är drabbade till ett annat kar, men kan du inte det så är det bara att hålla stenkoll på vilken/vilka fiskar det är som orsakar problemet.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                mm de har ju inte försvunnit för mig än, men det är så tråkigt när sånt här händer, men jag skulle kunna flytta över sebra fisken till mitt akvarium där mina salamandrar och dvärgklogroda finns. i ett kar som 50-60l.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Antingen göra det och se om guppyna blir bättre, eller håll en extra koll på karet i några dagar för att se vem som orsakar skadorna.
                  Är det samma kar som din andra tråd om ungfödare som inte är så aktiva?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Antingen göra det och se om guppyna blir bättre, eller håll en extra koll på karet i några dagar för att se vem som orsakar skadorna.
                    Är det samma kar som din andra tråd om ungfödare som inte är så aktiva?
                    japp det är det!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Har du gjort vattenbyte på länge eller någon annan förändring i karet?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • elinj
                        • July 2007
                        • 1100

                        #12
                        nä jag gör mina vattenbyten en gång per vecka,,

                        försökte ta kort på black molly hur dom trycker sig till gruset finns även en guppy som där med.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Cryptocorynen var ju snygg iaf.
                          Lite svårt att se på den bilden hur fiskarna ser ut, det går inte att få ett bättre kort? Har du inget att göra idag kan du göra ett vattenbyte och byta mot lite kallare vatten för att se om de piggnar till.
                          Du skulle även kunna prova med lite salt i vattnet, en msk salt/100 liter vatten men tar du större dos salt så finns risken att växterna protesterar.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • elinj
                            • July 2007
                            • 1100

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Cryptocorynen var ju snygg iaf.
                            Lite svårt att se på den bilden hur fiskarna ser ut, det går inte att få ett bättre kort? Har du inget att göra idag kan du göra ett vattenbyte och byta mot lite kallare vatten för att se om de piggnar till.
                            Du skulle även kunna prova med lite salt i vattnet, en msk salt/100 liter vatten men tar du större dos salt så finns risken att växterna protesterar.

                            men det är inge skadligt med salt för fiskarna,, är det vanligt salt som man använder till mat??? förlåt min fråga men jag har aldrig använt salt för man har hört så mkt av det

                            Kommentar

                            • elinj
                              • July 2007
                              • 1100

                              #15
                              jag har nu flyttat över zebra fisken, och de svarta neontetrora, till det lite mindre karet.
                              Ska i kväll försöka hinna med att göra ett vatten byte, se om de blir gladare mina fiskar.
                              och lägga i lite salt i karet? men vad gör saltet igentliggen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...