Lite funderingar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aner89
    • August 2008
    • 5

    Lite funderingar!

    Jag har nyss fått ett nytt akvarium av en vän ca 70-80 liter (vet inte exakt) och har lite funderingar! Jag kan börja med att säga att jag är nybörjare Jag har för tillfället 4 guppyhanar och en algätare (ancistrus) i den. Jag har funderingar på att skaffa tillökning.

    Jag funderar på att skaffa mej några honor och få yngel, men hur många ska jag köpa? Med tanke på att de ska va fler honor m.m.

    Jag vill även ha någon mer fiskart och kanske även odla där? vilken/vilka rekomenderas? Eller är det överkurs för en nybörjare? Man kanske kan skaffa några utan att odla? bara hanar.

    Finns det någon risk att arterna parar sig med varandra eller håller dom sig innom arten? Skulle även vilja ha lite tips om hur man går tillväga med odling. Jag vet att det kan bli ganska många yngel, kan man göra något för att hålla det i "schack"?
    Tack på förhand
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av aner89
    Jag har nyss fått ett nytt akvarium av en vän ca 70-80 liter (vet inte exakt) och har lite funderingar! Jag kan börja med att säga att jag är nybörjare Jag har för tillfället 4 guppyhanar och en algätare (ancistrus) i den. Jag har funderingar på att skaffa tillökning.

    Jag funderar på att skaffa mej några honor och få yngel, men hur många ska jag köpa? Med tanke på att de ska va fler honor m.m.

    Jag vill även ha någon mer fiskart och kanske även odla där? vilken/vilka rekomenderas? Eller är det överkurs för en nybörjare? Man kanske kan skaffa några utan att odla? bara hanar.

    Finns det någon risk att arterna parar sig med varandra eller håller dom sig innom arten? Skulle även vilja ha lite tips om hur man går tillväga med odling. Jag vet att det kan bli ganska många yngel, kan man göra något för att hålla det i "schack"?
    Tack på förhand
    Många har ställt dessa frågor förut. Du vet väl om att man kan söka i forumet?

    Skaffa du 3-4 guppyhonor till att börja med. Jag tycker inte du behöver ha fler honor än hanar, ibland kan man "överbefolka" ordentligt med hanar så får de slåss om honornas gunst och honorna får det relativt lugnt ändå. Har honorna bara mycket gömställen så kan de komma undan den mest intensiva uppvaktingen ändå.

    Vissa arter korsar sig men inte så ofta spontant, den "artegna"sperman gynnas så hybrider dyker inte så ofta upp i akvarier, undantaget är platy och svärdbärare och olika mollyarter som korsar sig sinsemellan.

    Akvariets stolek kan du lätt räkna ut: höjden gånger bretten gånger längden i centimeter delat på hundra = volymen

    För att undvika överbefolkning så kan man ha dvärgciklider, scalare (o akvariet är tillräckligt högt) eller tetror, även barber kan ta en del yngel.
    Men din akvarievolym begränsar ytrymmet en del.

    För mer rationell odling krävs fler akvarier, är du bara ute efter förökning så kan du ha t.ex. platy tillsammans med guppy.

    Lycka till!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    Arbetssätt...