att avla fram guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ibanez
    • July 2006
    • 853

    #16
    sen har ja 3 honor varav en har redan börjat yngla och ytterligare en hane som är rätt o slätt gul utan specefika drag..
    Era fiskar ger jag mina till frukost..

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #17
      Ursprungligen postat av Nina82
      Nu får du allt utveckla dig lite .

      Vad är det och vad skulle det vara bra för ..
      Kobolt har någon tillväxtstimulerande verkan. Det används av kroppen i näringsomsättningen. Problemen många har med att guppys får krokiga ryggar, kan bero på vitaminbrist, vilken i sin tur kan bero på dåligt näringsupptag....och där spelar kobolt uppenbarligen någon roll.

      Mera än så vet jag tyvärr inte, tänkte bara vidareförmedla informationen.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #18
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Kobolt har någon tillväxtstimulerande verkan. Det används av kroppen i näringsomsättningen. Problemen många har med att guppys får krokiga ryggar, kan bero på vitaminbrist, vilken i sin tur kan bero på dåligt näringsupptag....och där spelar kobolt uppenbarligen någon roll.

        Mera än så vet jag tyvärr inte, tänkte bara vidareförmedla informationen.
        Tack för den informationen
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Kobolt har någon tillväxtstimulerande verkan. Det används av kroppen i näringsomsättningen. Problemen många har med att guppys får krokiga ryggar, kan bero på vitaminbrist, vilken i sin tur kan bero på dåligt näringsupptag....och där spelar kobolt uppenbarligen någon roll.

          Mera än så vet jag tyvärr inte, tänkte bara vidareförmedla informationen.
          Det är antagligen lättare att variera kosten istället för att mixtra med kemikalier, överdosering är överhängande om man inte vet vad man håller på med.
          Guppysällskapets hemsida är inte så aktiv, men det går ju alltid att ringa någon av medlemmarna för att få mer info....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Ibanez
            hej!
            undrar hur ni gör när ni avlar fram olika färgkombinationer på guppys.. hur många kar? antal liter? medvetenheten om vilka egenskaper som vill fås fram eller om det bara är ren darwinism?

            skulle gärna vilja få hjälp med att komma igång och är då intresserad av hur ni gör!

            tips och trix..

            mvh/carlos
            Detta är ett ämne som man kan säga mycket om, men lättare är nog att du säger vad du vill uppnå?
            För varje avelslinje krävs minst tre akvarier, gärna fler, och man bör kanske hålla minst två eller tre paralella linjer om man inte samarbetar med någon annan guppyiot/odlare......eller så sätter man ihop ett föräldrapar i ett akvarium och sållar bort oönskade produkter kontinuerligt generation för generation tills man uppnått "rätt" resultat....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Ibanez
              • July 2006
              • 853

              #21
              nä jag vill helst veta hur jag kan få fram info och så att jag seriöst kan sätta igång att lära mig avla guppys.. samtidigt så är jag intresserad av hur ni gör.. kanske se bilder osv..

              konkret fråga: hur stora bör varje balja vara??

              tackar för tipsen än så länge!! ovärderliga!
              Era fiskar ger jag mina till frukost..

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #22
                Ursprungligen postat av Ibanez
                nä jag vill helst veta hur jag kan få fram info och så att jag seriöst kan sätta igång att lära mig avla guppys.. samtidigt så är jag intresserad av hur ni gör.. kanske se bilder osv..

                konkret fråga: hur stora bör varje balja vara??

                tackar för tipsen än så länge!! ovärderliga!
                Jag personligen tycker att 35-40L är minimum för långvarig fiskhållning. Självklart är det bättre ju större ett akvarium är.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Ibanez
                  • July 2006
                  • 853

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Jag personligen tycker att 35-40L är minimum för långvarig fiskhållning. Självklart är det bättre ju större ett akvarium är.

                  hmm.. kan tänka mig detta.. de föder säkerligen större kullar då?? har nu 4-5 ungel.. more to come..

                  har stora planer på att bygga en ställning med ca 4 akvarier på ca 40L st. frågan e var tusan ja skall ställa dem

                  har ett 54L som ja sen tidigare vet att det blir mass produktion av yngel som ja funderar på att lägga i dem i..
                  Era fiskar ger jag mina till frukost..

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ibanez
                    hmm.. kan tänka mig detta.. de föder säkerligen större kullar då?? har nu 4-5 ungel.. more to come..

                    har stora planer på att bygga en ställning med ca 4 akvarier på ca 40L st. frågan e var tusan ja skall ställa dem

                    har ett 54L som ja sen tidigare vet att det blir mass produktion av yngel som ja funderar på att lägga i dem i..
                    Tänker i första hand på välmåendet hos fiskarna inte på storleken på kullen . Tycker att vi ändå har ett ansvar för att våra fiskar ska må så bra som möjligt. Ang storlek på kull så tycker jag 5-10st är alldeles lagom och fler är för mycket . Är glad om ett par st. överlever och håller tummarna för att så många som möjligt blir hanar ..
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Ibanez
                      • July 2006
                      • 853

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Tänker i första hand på välmåendet hos fiskarna inte på storleken på kullen . Tycker att vi ändå har ett ansvar för att våra fiskar ska må så bra som möjligt. Ang storlek på kull så tycker jag 5-10st är alldeles lagom och fler är för mycket . Är glad om ett par st. överlever och håller tummarna för att så många som möjligt blir hanar ..

                      instämmer helt och hållet.. förivrigade mig lite där.. sorry men de värkar må fint i min 25liarate men sen anpassar ju sig dessa fantastiskt lätt.. (för lätt)
                      Era fiskar ger jag mina till frukost..

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ibanez
                        hmm.. kan tänka mig detta.. de föder säkerligen större kullar då?? har nu 4-5 ungel.. more to come..

                        har stora planer på att bygga en ställning med ca 4 akvarier på ca 40L st. frågan e var tusan ja skall ställa dem

                        har ett 54L som ja sen tidigare vet att det blir mass produktion av yngel som ja funderar på att lägga i dem i..
                        Det KAN bli större kullar, men det man helst vill uppnå är är ett lättskött akvarium, småakvarier har en tendens att INTE vara lättskötta. Satsa på KVALITET i odlingen istället för kvantitet, det lönar sig i längden.

                        Mitt bästa tips är att du, när du ändå bygger, klämmer in 6 akvarier i hyllan, du kan ha 4 mindre akvarier (c:a 40-50 liter) och två större (c:a 70 liter) om du har plats alltså. Vill man spara väggyta kan man ställa dem med kortsidan utåt......beroende på var man bor kan man uppnå dessa literantal med specialbyggda akvarier som ändå "passar i hyllan" , det kostar inte mer för det om man vänder sig till rätt akvarieaffär. Akvarielagret t.ex. levererar akvarier i de storlekar du vill ha och tar betalt för volym/glastjocklek, inte att det är någon speciell form, inom "rimliga gränser" alltså.
                        Billigare blir det om man t.ex köper nya på Hornbach eller begagnat på blocket och använder standardakvarier, men då kanske det inte går att bygga hyllan som man vill ha den. Man kan också vända sig till sin lokala glasmästare och fråga om man kan få köpa begagnat 6 mm glas (gamla skyltfönster) som man sedan limmar ihop akvarier av själv. Bäst blir det nog om du i så fall ger en ritning till glasmästaren och får köpa glasen tillskurna, slipa kanterna kan du göra själv med ett vanligt bryne.
                        Själva silikonlimningen är ett kladdigt jobb, men inte omöjligt, man kan öva på ett litet akvarium först så man lär sig tekniken. En sådan här odlingshylla som man själv byggt akvarierna till BÖR stå i ett utrymme med golvbrunn om det skulle uppstå läckage......det är inte alltid försäkringsbolagen ersätter vattenskador som kommer från hemmabyggen av det här slaget.

                        Man kan också dela av ett befintligt standardakvarium med en glasskiva på mitten.

                        Ett förslag till hylla kan se ut så här:
                        Ikea hylla IVAR, 2 stegar 179 höga, 50 djupa 1 stege med måtten 124 höjd och 50 djup, 8 hyllplan 83*50 cm, två krysstag + vinkeljärn att fästa hyllan i väggen med (alternativt kraftig skruv genom stegarna upptill rakt in i väggen)

                        Du placerar hyllan med dublla hyllplan på varje hylla, utrymmet mellan hyllorna bör vara akvariets höjd plus 25-30 cm. Börja nedifrån, det större nedre akvariet bör hamna på 50 cm höjd räknat nedifrån (akvariets botten)
                        (Den låga stegen skall naturligtvis vara i mitten)

                        Om det nedre akvariet är 40 cm högt hamnar alltså de övre akvariernas botten på c:a 110-120 cm höjd. I en sådan hylla skulle du kunna ha två akvarier med måtten (längd*bredd*höjd) 75*50*40=150 liter.
                        På den övre hyllan skulle du kunna ha fyra akvarier med måtten 35*50*30= c:a 52 liter. Dessa akvarier skall naturligtvis stå med kortsidan ut. Vill man ha större "småakvarier" kan man öka höjden på dem till 45 cm, då blir volymen istället c:a 78 liter. man kan också satsa på ett stort akvarium med mellanruta, välj då gärna samma mått som det akvariet nere hade. Ibland kan man frestas att ha akvarier på en hylla upptill också, men då får man tänka på att det blir himla jobbigt att sköta om de hamnar över c:a 160-170 höjd.....risk för slarv med vattenbyten och skötsel om det blir jobbigt.

                        Istället för IVAR-hyllan kan man satsa på IKEA´s serie GORM och anpassa akvarierna efter den istället.....den serien är tillräckligt kraftig för att klara tyngden utan att ha dubbla hyllplan.

                        OBS!!!! SE TILL ATT ALLA HYLLORNA ÄR VÅGRÄTA innan du fyller akvarierna. Annars kan man få glaskross istället för guppyodling.
                        Senast redigerad av tummen; 29 June 2008, 11:06.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Ibanez
                          • July 2006
                          • 853

                          #27
                          underbart svar!! många fina insprirationer! kommer, pga platsbrist, nog bara ha 4 40-50 ca kar och bygga en kraftig ställning av ordentligt stadigt trä som kommer fästas mot väggen.. har ingen brunn i lägenheten så satsa på hornbach.. har innhanlat flera kar där innan och tycker dom e kanon.. får bli som 2+2 st på varandra..skall försöka göra det så dekorativt som möjligt med så att det smälter fint in i restan av lägenheten..

                          håller helt med om att kvalitet går framför kvantitet.. trodde att om fler yngel kom så var det ett tecken på sundhet hos honan..
                          Era fiskar ger jag mina till frukost..

                          Kommentar

                          • Ciwa
                            • March 2008
                            • 120

                            #28
                            Ursprungligen postat av Jens A.
                            Problemen många har med att guppys får krokiga ryggar, kan bero på vitaminbrist, vilken i sin tur kan bero på dåligt näringsupptag....
                            Woho! När jag hade guppys fick jag ca 4 kulalr av 3 olika honor. varje fick ca 40 st små i sina kullar, alla ryggar lyckades hålla sig raka!

                            kul att veta att man har lyckats!
                            / C i w a.
                            s i m m a l u n g t .

                            Kommentar

                            • Mobster
                              • June 2008
                              • 506

                              #29
                              Jag passar på att smita in här med en fråga om vildtyper av guppys och så, blir det mindre kullar men mer livsstarka individer generellt sett?

                              Kommentar

                              • Nina82
                                • January 2008
                                • 6610

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mobster
                                Jag passar på att smita in här med en fråga om vildtyper av guppys och så, blir det mindre kullar men mer livsstarka individer generellt sett?
                                Det sägs att de får mindre kullar men jag har inte den erfarenheten utan hos oss var det tvärtom.

                                Att de är mer livskraftiga beror nog på att de inte är avlade så hårt som "vanliga" Guppy.
                                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                                38L 54L 54L 63L 450L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...