Föda upp guppy :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Föda upp guppy :)

    Hej alla! Jag har tänkt börja föda upp guppy och jag undrar hur man ska korsa för att få olika färger. Om jag har en röd hane och en gul hona blir det oranga yngel då eller :P Haha ,Hur gör man för att få fram nya färgnyanser? Mvh Simon
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #2
    Jag har i massa olika färger. Klart det blir en jädra blandning då på ynglena
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Ursprungligen postat av XenOn
      Jag har i massa olika färger. Klart det blir en jädra blandning då på ynglena

      Okej men jag skulle gärna få någon speciell färg Vad någon frågan ovan? Mvh Simon

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Vill du ha oranga yngel får du nog skaffa en orange hane .

        Det är just detta du skriver om som är hela tjusningen med Guppy . Att inte ha en susning om vad för färger ynglen får. Du får helt enkelt prova dig fram . Sen plockar du ut de hanar du tycker är spektakulära eller unika och använder dem vidare till avel osv osv osv. Till slut har du en färg som bara du har förhoppningsvis.

        Bjuder på ett par bilder av min oranga hane och gula hane som jag tänkt avla på så småningom när jag hittar lämplig hona .
        Bifogade filer
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Simon H
          • January 2008
          • 515

          #5
          Snygga bilder Nina82.

          Kommentar

          • Simon--B
            • May 2008
            • 720

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Vill du ha oranga yngel får du nog skaffa en orange hane .

            Det är just detta du skriver om som är hela tjusningen med Guppy . Att inte ha en susning om vad för färger ynglen får. Du får helt enkelt prova dig fram . Sen plockar du ut de hanar du tycker är spektakulära eller unika och använder dem vidare till avel osv osv osv. Till slut har du en färg som bara du har förhoppningsvis.

            Bjuder på ett par bilder av min oranga hane och gula hane som jag tänkt avla på så småningom när jag hittar lämplig hona .

            Jaa jag får testa mig fram Mycket fina bilder på dina guppy
            Tack Nina än en gång

            Kommentar

            • AllaFiskar
              • September 2007
              • 294

              #7
              Nina

              jag har undrat vad det kommer att bli för konstiga guppys av två av mina hanyngel som precis börjat färga ut, men jag inser nu att de kommer att likna din oranga (fast jag tycker det ser rött ut, både på din och på mina) Snyggt!!

              Kommentar

              • BlueJ
                • January 2008
                • 261

                #8
                hehe jag hade orange hannar fick inte ett enda oranget yngel har en gul hanne som liknar den du hade på bilden den är skit fin har fått en enda hanne en så länge annars bara honor vet inte vad som blir fel
                The nicest person is nott always the winner

                Kommentar

                • XenOn
                  • March 2008
                  • 1008

                  #9
                  Det konstigare är att jag aldrig hittar sådana fina hanar i mina butiker Nina . Har bara lyckats få tag på en gul med svarta prickar.
                  Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av XenOn
                    Det konstigare är att jag aldrig hittar sådana fina hanar i mina butiker Nina . Har bara lyckats få tag på en gul med svarta prickar.
                    Orkar du köra en bit finns/fanns det j*vligt snygga hanar på Väla/Helsingborg. Det är där jag köpt dessa och även den på min avatar men den dog tyvärr .

                    Ring isf och hör innan du kör så långt . Affären heter Grizzly.

                    Kör du inom oss har jag en snakeskinhane till dig . Hör av dig först bara .
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av BlueJ
                      hehe jag hade orange hannar fick inte ett enda oranget yngel har en gul hanne som liknar den du hade på bilden den är skit fin har fått en enda hanne en så länge annars bara honor vet inte vad som blir fel
                      De flesta yngel tenderar att bli honor, tyvärr. Så är det hos mig oxå. Har lyckats få två hanar av kanske 15 yngel.

                      Forska lite i temperaturer och Ph. Vissa påstår att det kan påverka.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • SandraO
                        • January 2008
                        • 6

                        #12
                        Jag förstår inte hur ni gör ni som lyckas få yngel?
                        Jag var jättesugen på att få yngel, oavsätt från vilken fiskart. Men när jag pratade runt med lite insatt akvariefolk så sa dom direkt att det var guppy jag skulle ha. Dom skulle ju yngla av sig i massor!! Yes tänkte jag, och jag skaffade ca 20 st, 15 i 375 lit och 5 st i 60 lit.
                        Har inte ens sätt att dom blivit runda om magen?

                        Kan man lixom göra nått för att sätta fart på det hela?
                        Mata med något speciellt?

                        Alla tips är välkommna.

                        Kommentar

                        • beerzon
                          • May 2008
                          • 877

                          #13
                          Ursprungligen postat av SandraO
                          Jag förstår inte hur ni gör ni som lyckas få yngel?
                          Jag var jättesugen på att få yngel, oavsätt från vilken fiskart. Men när jag pratade runt med lite insatt akvariefolk så sa dom direkt att det var guppy jag skulle ha. Dom skulle ju yngla av sig i massor!! Yes tänkte jag, och jag skaffade ca 20 st, 15 i 375 lit och 5 st i 60 lit.
                          Har inte ens sätt att dom blivit runda om magen?

                          Kan man lixom göra nått för att sätta fart på det hela?
                          Mata med något speciellt?

                          Alla tips är välkommna.
                          Oj de var många. Hur längesen var de sen du köpte dem? Du köpte hanar och honar eller hur. Eller?

                          Har du andra fiskar i akvariet?

                          Kommentar

                          • SandraO
                            • January 2008
                            • 6

                            #14
                            Ursprungligen postat av beerzon
                            Oj de var många. Hur längesen var de sen du köpte dem? Du köpte hanar och honar eller hur. Eller?

                            Har du andra fiskar i akvariet?

                            Ja det är ca 2 månader sen..
                            Ja naturligtvis köpte jag både hanar och honor
                            Det finns andra fiskar i det stora akvariet.

                            Kommentar

                            • Simon--B
                              • May 2008
                              • 720

                              #15
                              Jag har fått palett yngel Vad ska jag göra ? Mvh SImon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...