Lek eller bara fjant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nattviska
    • May 2007
    • 12

    Lek eller bara fjant?

    Hej!

    Jag har ett akvarium på 180 liter med 8 zebrafiskar, 2 kardinaler, 4 röda platy och 2 platy som skiftar från svart till gult. Jag har haft alla utom kardinalerna i ungefär tre veckor.
    Igår kväll och idag har en av de skiftande platysarna (kan man säga så?) börjat att följa efter de röda, som när de blir förföljda simmar upp och ner längst rutan. Det hela går väldigt smidigt till och det är inte alls våldsamt, den flerfärgade håller sig strax snett bakom och liksom bara glider med. När den röda stannar till och simmar upp/ner igen gör den andra likadant. Ibland blir den flerfärgade dock lite förvirrad och börjar följa efter en annan röd platy, men alla röda reagerar på samma sätt. När de inte blir förföljda simmar de runt som vanligt.
    Jag har aldrig haft platy förut och har ingen aning om vad det här betyder. Jag har kollat runt på diverse sidor och i en del trådar här men inte hittat något om vad de håller på med. Som jag har fattat det är "riktig" lek mer aggressiv. De för övrigt igång nu igen, men det verkar inte hända något mer än bara simning. Är det någon som känner igen det här och kan berätta vad de sysslar med?

    Tacksam för svar,
    Nattviska
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    När de ska "till" så simmar hannen efter en hona ganska uppvaktande och förföljer henne ganska störande.
    Så som du beskriver det är säkert lek eftersom de gör inte så mycket annat än äter och gängar, och eftersom du inte släppt ner någon mat i karet så........
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nattviska
      • May 2007
      • 12

      #3
      Det är just det som är grejen, han (om det är en han) stör inte och är inte aggressiv utan bara simmar med och verkar nästan bara nosa de röda fiskarna i baken. Det är därför jag blir så brydd. Så länge ingen skadas får de väl hålla på bäst de vill, men jag skulle helst vilja veta vad det är för konstigt beteende.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det tar heller inte många hundradelar innan hannen är "färdig" med vad han ska göra, så det är svårt att riktigt hänga med i svängarna där.
        Det löser sig säkert och är hon inte redan på tjocken så blir hon, jag lovar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Du kan läsa mer i denna tråd:
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Nattviska
            • May 2007
            • 12

            #6
            Tummen jag kollade den tråden redan men hittade ingenting.

            Kommentar

            Arbetssätt...